Wat is er nieuw

Europet BOB sponsfilter te lage opbrengst.

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Voor mijn 54L bak ooit een Europet BOB sponsfilter gekocht maar de opbrengst daarvan vond ik veel te klein voor die bak dus daar uiteindelijk voor een extern filter gegaan (van de ene extreme naar de andere).

Het sponsfilter draait nu in de Home 25 maar ik word nog niet blij van de circulatie. Gisteravond de Easy Life test gedaan en de wolk viel in een plof richting bodem en bleef daar lang hangen. Volgens de specs zou hij 170L in het uur moeten doen maar daar geloof ik niks van. Zit er ergens een stelmogelijkheid waar ik niks van weet?

Ik heb nog wel het filter wat bij de bak hoort tot mijn beschikking maar deze vind ik een stuk minder garnaal-vriendelijk.

Ik gebruik de SF Aquaflow 100 en doe onder dat dekseltje een stukje panty.
Werkt dan prima bij de garnalen en verder gebruik ik deze in alle 60cm bakjes.

Volgens mij is dat ook hetzelfde filter als wat standaard in een Home 25 zit. Ga ik daar een cartridge voor regelen. :thumbs:

Ja die past zo in dat huis hoor. Daar hadden wij hem ook bij destijds.

Toch vind ik het raar dat een sponsfilter (wat best veel verkocht wordt onder garnalenliefhebbers) het bij mij zo doen. En ben wel benieuwd of ik de enige ben, en dus een maandagmorgen-product heb.

Volgens mij heeft Kellemes die ook maar ik ben niet zeker hiervan :S.

Ik heb die filter ook, in een Aqua40 deed 'ie t goed, maar op een 54l bak is deze naar mijn mening inderdaad te zwak. Ik heb 'm momenteel in een Rekord 600 erbij hangen naast een externe filter. De sponzen waren wel volgezogen met stof van de ADA soil toen ik 'm eruit haalde om schoon te maken. Verder wel een fijn filtertje, stil en doet z'n werk goed genoeg, mits de bak niet te groot is. Je kunt voor de zekerheid natuurlijk altijd het filter retourneren en proberen of de vervanger beter naar je zin is. Maandagochtend modelletjes komen nu eenmaal voor.

Het levert inderdaad geen standaard stevige rondstroming, de stroming is zoals met een luchtaangedreven sponsfilter, meer verticaal.. heb daar ooit eens een mooie tekening van gezien, kan ik zo even niet vinden spijtig genoeg.
Mijn ervaring is dat ie de hoeveelheid water trekt die je verwachten mag maar dus met een meer verticale 'flow'.
Verder hangt het natuurlijk af van de hoeveelheid troep in de spons wat er nog aan water doorheen wordt getrokken, dus in hoeverre er wordt geremd.
Voor een klein garnalenbakkie bv. vind ik het wel prima dingen.

Gister heb ik eerst de sponsen schoongespoeld onder de kraan (had ik beter met water uit de bak kunnen doen achteraf). Opbrengst werd niet veel beter. Heb er nu dus een nieuwe SF Aqua flow 100 bij in gehangen. Kool eruit gehaald en in de ruimte van de kool bioballen gedrukt.
Laat ze twee weken naast elkaar draaien. Daarna knijp ik de sponsen uit in de bak en verwijder ik het sponsfilter.

Misschien op termijn eens kijken naar dit filter. Voordeel van een sponsfilter is dat de garnalen lekker wat te grazen hebben.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ja ik heb het niet zo op die sponsgevallen moet ik zeggen, maar ja ieder zn eigen natuurlijk.

Niwla zei:
Misschien op termijn eens kijken naar dit filter. Voordeel van een sponsfilter is dat de garnalen lekker wat te grazen hebben.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Is niets anders dan een powerheadje met spons.. werkt prima wel hoor.. alleen vind ik dat het motortje soms irritant ratelt.
Had ik iemand al eens eerder horen zeggen trouwens.

Bedankt voor je "review" 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan