Even een vraag of het zo kan voor de 600 liter bak

jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Berichten
2,836
Leeftijd
41
Locatie
leeuwarden
Ik ben mijn malawi bak aan het ombouwen naar iets anders met wat meer planten en zo. Maar nu had ik een vraag kan ik een beetje een mooie planten bak realiseren me alleen maar 2 tl 8 buizen bij een aquarium van van een hoogte van ongeveer een 60 cm.
Zo nee welke alternatieven zouden jullie mij aanbevelen.
 
Hoeveel watt hebben de buizen op die 600 liter??
Het ligt er ook aan wat voor planten je wilt hebben. Ik heb hier de Ferplast 80 en 100 met een 0,44W/L ongeveer.
Dat is gemiddeld en met de EI kun je dan een prima groei realiseren hoor.
Echter is het wel zo dat niet alle planten het echt goed doen want de echt lichtbehoevende die kun je beter niet nemen met een gemiddelde hoeveelheid licht.
Het is dus afhankelijk van wat je voor ogen hebt, maar een leuke plantenbak kun je met gemiddeld licht best realiseren denk ik.
Klein nadeel is denk ik wel weer de hoogte van jou bak met 60cm. Dan heb je weer minder licht bij de bodem.
 
Het zijn 2 buizen van 58 watt dus dan kom ik ongeveer een ligt sterkte van 0,20 W/L. Wat ik voor ogen had was meer wat zuid amerikaans maar dan met wel wat meer planten er in. Ik heb nu de volgende planten er in staan Valesneria gigantica, Hetreanthra Zosterifolia, Eichhonia diversifolia,staurogyne repens en Helanthium tenellum.
 
hoe kan ik dit het beste aanpakken
 
Hoe lang staat dat alles er al in Jan? Dat even de kans geven om aan te slaan?
 
staat er nu een week in, ja ik weet het dat het moet aanslaan maar heb weinig zin er in dat het straks allemaal weg kweint dor ligt gebrek of zo dus daarom wil ik er een beetje optijd bij zijn
 
Ik denk wel dat je wat meer licht nodig heb met zo een diepe bak.
Kan je er licht bij plaatsen.
Ik heb er zelf een grote led buis bij geplaatst omdat ik ook licht te kort had , en dat werkt goed.

Groet john
 
Jemig, Johnny, weer met dat domme wicht?
 
oke en welk merk of type led zou je dan adviseren en dan meteen alle lampen vervangen voor led of alleen er nog een lamp bij plaatsen
 
ik heb nu 2 led dingen gezien die mijn voorkeur uit gaan die van superfish en die van hvp aquaria welke zouden jullie dan adviseren en dan meteen alles vervangen of er alleen een bij plaatsen en wat heb ik dan allemaal nodig en het liefst ook met prijs indicatie,
 
Superfish heb ik ook naar zitten kijken maar ik kon daar erg weinig informatie over vinden welke leds erin zitten en na wat googlen kwam ik veel negatieve verhalen tegen(voornamelijk Duitse sites opzoeken..daar is de hobby VEEEL groter dan hier)

Daarbij vond ik die van HVP Aqua wat handiger omdat ik ze ook wil kunnen dimmen en met kleuren wil kunnen spelen.Plus ik vond de service van HVP gewoon super netjes..binnen 5 uur,ook savonds, reactie op hun facebook berichten!
 
Oke dat is ook wel leuk om dan zonsopkomst en zons ondergang te kunnen krijgen en dan ook maanlicht te kunnen nabootsen. Maar hoeveel heb ik dan van alles nodig Stel ik neem zoon pakket van HVP aqua is dit genoeg met 2 witte leds 7000 K en een RGB.

De witte geven ongeveer een 2500 lumen en de RGB 1500 lumen.
Dus dan kom ik totaal uit op 6500 lumen.
Ik heb maar even voor de handigheid met 500 liter water gerekend omdat bodem en inrichting er nog af gaat of moet ik met minder rekenen.
6500/500 = 13 lumen/liter is dit genoeg of moet ik er nog meer led bij plaatsen.
 
Zelf ben ik ook altijd nog aan het puzzelen met de verlichting dus mijn reactie is puur op basis van eigen ervaring.

Ik lees voornamelijk dat een minimum van 20-25 lumen per liter wel aangehouden zou moeten worden.
Maar...dat is voor een PLANTENBAK!!!! weet niet in welke categorie jouw planten vallen(laag,midden of hoog licht niveau)

Zelf zit ik op 4480lumen : 150 liter bruto = 29.8 lumen per liter
Dat is als de leds op 100% zouden branden!!!!

Dus als jij op 13 lumen per liter komt dan is dat volgens mij best wel laag.

En jij zit ook nog eens met een behoorlijke diepte die je moet overbruggen...
Dus als het mijn bak zou zijn dan zou ik niet voor de goedkopere merken gaan (hvp,superfish etc) maar ik zou dan voor de high power leds gaan.

Kijk eens bij DEZE leverancier van LED verlichting.
Je kunt ze altijd een mail sturen met je wensen..ik kreeg netjes binnen 24 uur een zeer uitgebreide reactie.
(wel via de mail sturen en niet via hun online formulier..die is bagger)

Let wel op met highpower leds...want die werken anders dan de leds van bijvoorbeeld hvpaqua!! (verschillende aansturingen)en ze worden VEEL heter.

Als je nou toch besluit om niet op 100% led over te gaan en je T5 blijft houden,kun je altijd een rgb strip erin hangen met een controller.

Die rgb is dan puur voor de kleur effecten,die laat je opkomen en dan laat je via een tijdklok de t5 aanspringen en savonds andersom.

Heb je toch zonsopgang/ondergang en je hebt wat meer tijd om je in led te verdiepen.
 
Ik heb nog de ouderwetse t8 verlichting in mijn bak hangen,
Maar zal binnen kort eerst wel eens de exacte waterhoogte gaan meten zodat ik ook heel erg precies weet hoeveel liter het werkelijk is en de hoogte
 
Net even een mail gestuurd naar HVP aqua en naar aquaterraleds eens kijken waar die mee komen
 
EdwinLelystad zei:
Let wel op met highpower leds...want die werken anders dan de leds van bijvoorbeeld hvpaqua!! (verschillende aansturingen)en ze worden VEEL heter.

Losse High power LEDs worden heet. Op een goed aluminium armatuur die voor koeling zorgt niet. Morgen zal ik eens meten hoe warm mid en high power van Aquaterraleds worden.

Ik heb toevallig vorige week gemeten wat de mid en high power LEDs aan par geven op 60cm hoogte (breedte 40cm). PAR Aquaterraleds

Ik denk zonder co2 mid power, met co2 high power.
 
Oke dit zijden ze bij aquaterraled ook al. Heb net mailtje terug gehad.

Bedankt voor je vraag.



Ik heb 1 klant (waar ik geweest ben) met een 180x60x65 aquarium. Hij heeft 6x mid power 52cm 4500 kelvin als hoofdverlichting en 3x 52cm RGB voor zonsop- en �ondergang eventueel aanpassing van de lichtkleur, alles aangestuurd met de licht controller. Crypto�s, Java Varen, Valisneria, Enchinodorus en Anubius groeien bij deze verlichting. Voor lichtbehoeftige planten met CO2 bemesting is high power LED van 52cm een mogelijkheid. Met de high power LEDs groeien alle planten.



Als 3x 52cm net niet past kunnen we terugvallen naar 2x 92cm en 2x 52cm mid power LED. 4500K is een mooie kleur voor een Amazone biotoop.
 
net weer een reactie gehad:

Ik zie een aantal planten die aardig wat licht verlangen. Als de planten nu goed groeien op de TL verlichting moet je ongeveer uit gaan van 60 watt mid power (= 6 stuks van 52cm). Ga je veel CO2 gebruiken dan kan je beter 4x 52cm high power LED nemen. 15cm uit de kopse kant van de LED balk is er nog 50% licht intensiteit. Als je 30cm tussen de LED balken laat kan je het hele aquarium verlichten. Je maakt dan 2 rijen 25cm uit elkaar met elk 2 high power LED balken op 30 cm uit elkaar. Wil je heel veel planten of planten die veel licht nodig hebben, dan kan je uitbreiden naar 6 high power LED balken. Hieronder kun je alles laten groeien.



De mid power LED balken geven meer PAR (planten licht) dan LED balken met 5050 LEDs indien hetzelfde wattage.

De high power LED balken geven meer PAR (planten licht) dan TMC Gro beam 50, indien hetzelfde wattage.



4500K of 5500K is een goede warme lichtkleur voor een Amazone biotoop. 6500K of 10000K is te �blauw� voor een Amazone biotoop.
 
Moet ik dan de mid of high power led nemen voor mijn amazone biotoop.
 
als je kan dimmen zou ik voor de highpower gaan, mocht je ooit een andere inrichting willen heb je iig voldoende licht, zonder weer licht te moeten aanschaffen
 
Net ven de binnen maten van de bak opgemeten en hij is 1,58 bij 58 en waterhoogte vanaf het zand is 47 cm dit is dus 430 liter. In de huidige situatie kom ik dan uit op 0,27 Watt/liter.

En dan hoeveel high power lampen 4 of 6 en ja je kan ze dimmen
 
Net antwoord weer van Aquaterraleds,in mijn ogen komt het over alsof ze wel verstand hebben over wat ze zeggen..Heb het ook wel anders meegemaakt bij led leveranciers.hahaha

Ben het eens met Caddyladdy.....als je nu dan toch andere verlichting erin hangt,kies dan de maximale verlichting die je gaat dimmen.
Ten 1e is het beter voor de ledverlichting om niet voluit te moeten draaien.
ten 2e ben je altijd voorbereid als je van amazone af wilt stappen.

Ik zeg er eerlijk bij dat ik ervan BAAL dat ik niet beter op internet gezocht had naar led leveranciers.
Waar ik ze nu vandaan heb is ook prima hoor!! maar het is volgens mij net genoeg...achteraf gezien had ik liever high power leds gehad.
Maar ja...keertje stiekem andere kopen en omwisselen als ik alleen thuis ben.hahahaha.
 
oke jullie adviseren dus 6 high power leds aan. Dan natuurlijk ook met nachtlicht en alles er op en er aan.

6x 52cm high power LED 5500K 59,95 euro per stuk
3x 700mA LDD module, 11,95 euro per stuk
1x controller, 62,95 euro
1x voeding 150 watt, 34,95 euro
Prijs 493,45

RGB LED bij high power LED is mogelijk,
3x kanaal 5-6 driver a 6,15 euro (kunnen ook op kanaal 1-4 dimmen)
2 of 3 RGB LED balken 52cm
12v voeding 25 watt 14,95 euro
Prijs: 108,25

dus dan totaal plaatje van 601,70 euro.
 
of zijn 4 high power leds voldoende
 
4x 52cm high power LED 5500K 59,95 euro per stuk
2x 700mA LDD module, 11,95 euro per stuk
1x controller, 62,95 euro
1x voeding 75 watt, 24,95 euro
Prijs 351,60

RGB LED bij high power LED is mogelijk,
3x kanaal 5-6 driver a 6,15 euro (kunnen ook op kanaal 1-4 dimmen)
2 of 3 RGB LED balken 52cm
12v voeding 25 watt 14,95 euro
Prijs: 108,25

Komt de totaal prijs op 459,85

Hier heb ik de korting die ik krijg als ik dit hele pakket bestel nog niet verrekend.
 
Vandaag ook bericht gehad van HVP aqua:

Hoi Jan,



Voor jouw aquarium heb je aan onze set 150CM zonder planten voldoende. Ik raad dan de kleur 10.000K aan. Je kan deze set eventueel uitbreiden met een RGB lamp en een controller.



Deze set vind je op onze website: www.hvpaqua.nl/a-38171780/complete-sets ... n-planten/
 
Voor een Amazone biotoop lijkt 10000K wel heel veel. Dat zal een heel koud licht zijn, terwijl een Amazone biotoop juist eerder warm licht vraagt.
 
Dat ligt er maar net aan, met helderwit licht boven door hout, bladeren, elzenproppen of turf (licht) getint water krijgt je net zo goed de uitstraling die velen met een 'Amazone biotoop' associ�ren.
En dan is het ook nog de vraag of �berhaupt zo'n type biotoop wordt nagebootst. Er zijn ook gebieden met kristalhelder water die wel degelijk een helderwit tot blauwige uittraling hebben.

Het is uiteindelijk ook allemaal afhankelijk van wat Jan wilt.

Edit: wat grappig, zie je net dit bij het aquarium van Erwin schrijven:
Otto77 zei:
Branden op die laatste 3 filmpjes enkel de Econlux?
Die Econlux heeft 6500 K. Ik verschiet ervan hoe warm je aquarium er desalniettemin uitziet.
Uitstekend voorbeeld van wat ik illustreerde :)

~ Ivo
 
6500K van Econlux of 10000K is toch wel een verschil. Ik snap niet dat ze 10000K aanbevelen voor een Amazone biotoop, dit is toch meer een Malawi kleur. Witte LEDs van 10000K hebben nagenoeg geen rood, dit is wel nodig voor goede planten groei.

De 5050 LEDs van HVP zijn eigenlijk niet te vergelijken met de high power leds van Aquaterraleds. Dat is appels met peren vergelijken. Met 50 watt 5050 LEDs op 60cm hoogte en 60cm breedte ga je het denk ik niet redden. Gebruik je eigenlijk CO2?


Ik sluit me aan bij Edwin,
6x 52cm high power led lijkt geschikt, dan kan je altijd nog dimmen of overstappen op een plantenbak
 
IK heb mijn co2 setje er weer in gehangen maar ik moet nog een andere reactor hebben voor de co2 want deze die ik heb haat het niet. Dan haa ik volgende maand de high power leds op als mijn vakantie geld binnen is.
 
Ik ga volgende week de hele set van 6 high power leds aanschaffen ik zal in dit topic wel mijn bevindingen melden en met foto's van het hele systeem
 
Interessant, ben benieuwd.

John.
 
zo vandaag de verlichting besteld nu maar afwachten waneer het binnen is
 
Ook ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen. Voor mijn bak zit ik ook sterk te denken aan 2 high power ledbalken. Qua kleur ben ik er nog niet uit. Misschien wel een combi van beide kleuren een goede optie?
 
vandaag bericht gekregen dat het vandaag wordt verstuurd dus als het goed is heb ik het eind deze week wel binnen
 
Terug
Bovenaan