Wat is er nieuw

Even jullie mening en input.

• Onderwerp starter Onderwerp starter TonHageraats †
  • Startdatum Startdatum
T

TonHageraats †

Guest
Vandaag om 10.00 uur als normaal eten gegeven en niets aan de hand, alle vissen vrolijk en als jonge honden elkaar uitdagen.
Daarna een water wissel gedaan als normaal, iets meer stress voor mij omdat de JBL1901 opeens uit de kop begon te lekken, gister de pomp schoongemaakt en draaide normaal, doch opeens een probleem, de pomp weggehaald, kop eraf en de pakking met een klein beetje vaseline ingesmeerd en gemonteerd, daarna weer als normaal draaien, de waterwissel ging ondertussen door, 300 liters dus tijd zat, na de water wissel waren de vissen als normaal wat schichtig , dus een mooi moment om een filmpje te maken voor mijn F.A..

Na een uurtje of 2 waren de vissen extreem bang en wilde ook niet eten, en ademde zeer snel, waarden meten had geen zin na 300 liter verversen, dus een probleem!, Co2 gelijk stop gezet, kappen open en de luchtpomp alsmede de pomp uitlaten gelijk naar de oppervlakte gezet om zoveel mogelijk uitwisseling te verkrijgen.

Vanavond om een uurtje of 19.00 begonnen ze weer gewoon te ademen en kwamen ze weer tot "leven", alles is nu weer al normaal.

Zou het kunnen dat er Chloor in het water heeft gezeten wat ik niet heb gemerkt?
Er word hier in de buurt nog al veel gewerkt aan de wegen en aan alle leidingen, dus dat zou het enige logische idee zijn.

Iemand zo iets mee gemaakt? of zie ik wat over het hoofd?

Jeetje, dat zal schrikken zijn geweest.

Heb je een test om chloor te meten?
Heb je je kraanwater zelf kunnen meten?

Als er chloor in het kraanwater zou hebben gezeten zou je dat nu misschien ook nog kunnen meten?

Ik doe maar een gok hoor.

Die gok is zeker niet verkeerd Sanneke, en dat was ook mijn overweging.]
Ik ga morgen een Chloortest halen, lijkt mij in dit verhaal geen verkeerd idee.

En ja, rot schrikken is zacht uitgedrukt.

Een Citaat uit water.nl;

[color:#000099]Chloor in kraanwater
In tachtig procent van het Nederlandse drinkwater zit helemaal geen chloor. Sommige waterbedrijven gebruiken nog wel chloor bij de zuivering van oppervlaktewater, maar alleen in zeer kleine hoeveelheden. Bij bacteri�le verontreiniging in het waterleidingnet, die plotseling kan optreden door een leidingbreuk of werkzaamheden aan de leidingen, kan chloor tijdelijk nodig zijn om eventuele ziekteverwekkende bacteri�n te doden. In dat geval gaat het om zeer kleine doses, die absoluut niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Het is mogelijk dat je dit wel proeft.
[/color]
Einde citaat.

Jou eerste gedachte, Ton, lijkt dus helemaal niet zo verkeerd!

Groet,
Ben.

benvo zei:
Een Citaat uit water.nl;

[color:#000099]Chloor in kraanwater
In tachtig procent van het Nederlandse drinkwater zit helemaal geen chloor. Sommige waterbedrijven gebruiken nog wel chloor bij de zuivering van oppervlaktewater, maar alleen in zeer kleine hoeveelheden. Bij bacteri�le verontreiniging in het waterleidingnet, die plotseling kan optreden door een leidingbreuk of werkzaamheden aan de leidingen, kan chloor tijdelijk nodig zijn om eventuele ziekteverwekkende bacteri�n te doden. In dat geval gaat het om zeer kleine doses, die absoluut niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Het is mogelijk dat je dit wel proeft.
[/color]
Einde citaat.

Jou eerste gedachte, Ton, lijkt dus helemaal niet zo verkeerd!

Groet,
Ben.

Dat wordt een gemeentepilsje voor jou Ton! 😀
Je schijnt het te kunnen proeven.

toch niet fijn mocht dat chloor verhaal kloppen, deel van je bestand zou er maar aan doodgaan..

bij wie klop je dan aan?

Klinkt inderdaad alsof er iets in het water zat wat er anders niet in zit. Niets met actieve kool gedaan of iets dergelijks?

Ongeveer 20 uur verder, vanmorgen waren alle vissen weer happy en hongerig dus is er gelukkig geen schade aangericht en alles weer als normaal 🙂

@Rubz, ik gebruik verder niets bijzonders.

Wel handig inderdaad om een chloortestje te hebben voor dit soort gevallen, was mooi geweest als je chloor had kunnen meten cq uitsluiten.

Ons leidingwater komt momenteel niet uit Andijk vanwege alle weg werkzaamheden, maar van verderop vandaar dat ze chloor toevoegen.

Ivan heeft de laatste tijd veel watertesten gedaan en de concentratie chloor in ons leidingwater is de laatste tijd erg hoog. Met vlagen ruik ik het ook als ik de kraan open draai.

Dank jullie wel, en Botia voor de update.
Ik heb Ivan er inderdaad ook vaker over gehoord, maar zelf nooit wat geroken of gemerkt, tot gisteren dan 😡

Ik ga in ieder geval een chloortest aanschaffen en in vervolg v��r de wissel het kraanwater meten.

Dus aan iedereen in onze regio, even testen voor je ververst.

Oef, heftig verhaal Ton.
Goed dat je er bovenop zat. :thumbs:

Je zou de eerste niet zijn geweest die op die manier zijn complete bestand vaarwel had kunen zeggen.

even inhaken vandaar die soms vreemde smaak van het water
soms moest de kraan even door lopen voor dat het weer normaal smaakte en rook
dat de pwn daar nu even niet voor waarschuwt

en gelukkig dat het weer normaal is ton
verklaart ook het gedrag van de vissen hier na water wissel dacht nog zo die zijn in ene actief
is nu ook weer rustig

groet

jaap

Gelukkig Jaap, zelf dacht ik dat ik alles zou kwijtraken, en het enige wat ik kon bedenken is zo snel mogelijk beluchten.
Wanneer had jij je water wissel?

Zelf heb ik gek genoeg nog nooit wat geroken of geproefd aan het water.

stom toeval Ton ook zaterdagmorgen 500 liter vervangen
was nog eens de eerste grote water wissel ook in de grote bak

groet

jaap

Dan kunnen we dus rustig vaststellen dat we een probleem in onze regio hebben, voortaan ga ik in ieder geval eerst het water testen voor ik ga verversen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan