Even mijn aquarium showen... door jkazius


jkazius

Member
Lid geworden
16 juni 2024
Berichten
16
Leeftijd
50
Locatie
Woerden
Website
www.jacokazius.nl
Bij deze wat foto's van mijn eerste aquarium. Het is een Juwel Rio 240 met een Eheim Experience 250 externe filter, een Eheim co2 set en JBL verwarming. Allemaal Marktplaats, behalve de verwarming (en de vissen natuurlijk).

De bak wordt vooralsnog bewoond door:

6 boesemani's
12 Sumatranen
1 borstelmeerval
5 japonica garnalen

Welke vissen zouden hier nog meer leuk bij zijn?

Benieuwd wat jullie er van vinden!
 

Bijlagen

  • IMG_0058.jpg
    IMG_0058.jpg
    814.8 KB · Weergaven: 67
  • IMG_9695.jpg
    IMG_9695.jpg
    1 MB · Weergaven: 70
  • IMG_9672.jpg
    IMG_9672.jpg
    815 KB · Weergaven: 65
  • IMG_9674.jpg
    IMG_9674.jpg
    961.6 KB · Weergaven: 58
  • IMG_0057.jpg
    IMG_0057.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 54
  • IMG_0061.jpg
    IMG_0061.jpg
    843.3 KB · Weergaven: 53
  • IMG_0065.jpg
    IMG_0065.jpg
    926.9 KB · Weergaven: 53
Misschien een oppervlakte vis, een l-nummer en Corydoradinae groepje
 
Ik heb geen verstand van garnalen, ik weet niet of die zich in een groep beter op hun gemak voelen of dat het niet uitmaakt. Ook weet ik niet of borstmeervallen van gezelschap houden of juist niet. Als het een scholenvis is dan zou ik er een paar meer van deze soort bij doen. De boesemani’s aanvullen met een paar extra vissen en dan eventueel een oppervlakte vis.
 
Ik heb geen verstand van garnalen, ik weet niet of die zich in een groep beter op hun gemak voelen of dat het niet uitmaakt. Ook weet ik niet of borstmeervallen van gezelschap houden of juist niet. Als het een scholenvis is dan zou ik er een paar meer van deze soort bij doen. De boesemani’s aanvullen met een paar extra vissen en dan eventueel een oppervlakte vis.
De borstelmeerval kan volgens mij goed alleen (voor zover ik kon vinden via Google) en bij VitalFish in Boskoop zeiden ze dat garnalen minimaal met 5 moeten zijn. Misschien doe ik er nog wel wat garnaaltjes bij binnenkort, ze zijn erg leuk om naar te kijken.
 
Dan zou ik zeker de garnalengroep uitbreiden. Over het algemeen hou ik persoonlijk meer van wat minder soorten in een aquarium maar wel in grotere aantallen dan veel soorten maar van elk soort maar een paar visjes (als het scholenvissen zijn).
 
Als de borstelmeerval een plekje heeft om zich terug te trekken dan moet het denk ik wel goed gaan. Qua oppervlaktevisjes raad ik bijlzalmpjes en halfsnavels iig af.
Sumatranen kunnen nogal onstuimig zijn en vissen die van rust houden matchen niet goed. Met boesemani's heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niks over zeggen.

Voor de bodem kun je idd kijken naar corydoras of bijvoorbeeld kuhli's. Een groepje Japonica's kan prima in je bak, zo lang ze groot genoeg zijn om niet opgegeten te worden.
Persoonlijk zou ik de groep sumatranen nog ietsjes groter maken, 12 is net het randje wat net wel/niet goed gaat:)
 
Garnalen uitbreiden kan prima (en is ook beter), je hoeft ze als bewoner ook niet mee te rekenen v.w.b. belasting.
Ancistrus (borstelmeerval) kan prima alleen en hier kan je prima nog een andere l-nummer aan toevoegen. Zou het dan alleen niet uit de ancistrus familie doen i.v.m. hybrides als ze gaan kweken.

Corydoradinae groepje zou ik overigens niet doen, zie dat je grind als bodem hebt, dat is niet geschikt voor ze.
 
Ik wil geen spelbreker zijn, maar heb wel even een puntje van aandacht. De boesemani's zijn nu waarschijnlijk nog vrij klein, maar dat worden behoorlijke vissen en zijn waarschijnlijk ongeveer net zo carnivoor als hun kleinere neefjes, de praecox. (ik heb de praecox en die hoeven echt geen groenvoer). Gaat dat dan wel goed met de garnalen of gaan die op een gegeven moment op magische wijze verdwijnen met een even magische afname van eetlust bij de boesemani's?
 
Ik wil geen spelbreker zijn, maar heb wel even een puntje van aandacht. De boesemani's zijn nu waarschijnlijk nog vrij klein, maar dat worden behoorlijke vissen en zijn waarschijnlijk ongeveer net zo carnivoor als hun kleinere neefjes, de praecox. (ik heb de praecox en die hoeven echt geen groenvoer). Gaat dat dan wel goed met de garnalen of gaan die op een gegeven moment op magische wijze verdwijnen met een even magische afname van eetlust bij de boesemani's?
Nou, in de winkel waar ik de garnalen kocht heb ik verteld dat er ook een groepje boesemani's in de bak zaten en dat was volgens hun geen enkel probleem. Misschien zijn ze wel wat minder gulzig dan hun neefjes... Ik ga het in de gaten houden en links en rechts nog eens een second en third opinion vragen. Bedankt voor je aandachtspunt!
 
Goed punt! Ik denk dat het afhangt van welke versie van de japonica je in je bak hebt zitten. Er is 1 soortje die op het formaat van een dwerggarnaal blijft hangen en 1 soort die groter wordt dan een gemiddelde cory. Die eerste wordt idd wss voer, die tweede zou moeten kunnen denk ik.
 

Terug
Bovenaan