Wat is er nieuw

Even onthouden de volgende keer..

Sebastian

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2018
Leeftijd
34
Nu dat ons aquarium na alle vragen rustig zn gang kan gaan groeit alles natuurlijk gezond verder.

Na dat ik voortaan weet dat ik visjes hun namen moet onthouden voor de betere samenstelligen van de bak moet dat echter natuurlijk ook met de bij behoorende planten.

Klopt het de bij de foto te zien is helemaal rechts (de kleine) een Echinodorus Bleheri is, in het midden Anubias Congensis is en links een Bakoba Amplexicaulis is?

Als dit ze zijn, hoe moet ik deze nou het beste bij houden, aangezien dat voor vele planten verschillend kan zijn?

42B92F58-3F7B-4C08-AEEB-1F6F04B6800D.jpeg
80BC9297-9274-4C5C-966D-3C9452B4B380.jpeg

Rechts lijkt me een cryptocoryne soort, waarschijnlijk de "cryptocorynne wendtii"

Midden doet me denken aan een Hygrophila, zijn veel soorten van maar de Hygrophila guianensis lijkt er op.

Links heb ik geen idee van. Ik kan het zoiezo niet met 100% zekerheid zeggen maar een goede gok kan altijd op weg helpen :book:

Buiten wat voor een planten dit zijn, ik hou ze bij met de onderste bladeren er af knippen? Of juist de bovenste?

Voortaan schrijf ik op welke planten ik heb zodat ik het bij kan houden en op kan zoeken wat voor een verzorging ze nodig hebben.... poehpoeh

In de regel is het zo dat stengelplanten getopt kunnen worden. Dus óf de top herplanten en het oude deel verwijderen, óf andersom, óf nieuwe deel terugplanten en het oude deel laten staan.

Het onderste deel zal meerdere nieuwe scheuten maken, waardoor je een voller bosje krijgt. Nieuwe toppen schieten weer net zo kaasrecht omhoog als voorheen.

Dus door beide te behouden krijg je het snelst een vollere bos.

Rozetplanten zoals de echinodorus en cryptocoryne (1 wortel waaruit meteen meerdere bladeren ontschieten) snoei je door de lelijke bladeren volledig te verwijderen.

Deze vermeerderen vaak door "runners" wat niet meer is als een wortel die 'wegloopt' van de moederplant en een nieuw plantje ontwikkeld als hij bovengronds komt.

Je kan er dus alle kanten mee op zoals je al lezen zult en afhankelijk van de ruimte die je hebt kun je de oude delen al dan niet laten staan. Zelf gooi ik de oude delen vaak weer weg.

Voortaan schrijf ik op welke planten ik heb zodat ik het bij kan houden en op kan zoeken wat voor een verzorging ze nodig hebben.... poehpoeh
Een eenvoudig excel met een klein tekeningetje waar ze staan met de juiste benaming erbij kan al genoeg zijn, daar kan je dan ook je vissennamen en de waterwaarden in zetten.

In de regel is het zo dat stengelplanten getopt kunnen worden. Dus óf de top herplanten en het oude deel verwijderen, óf andersom, óf nieuwe deel terugplanten en het oude deel laten staan.

Het onderste deel zal meerdere nieuwe scheuten maken, waardoor je een voller bosje krijgt. Nieuwe toppen schieten weer net zo kaasrecht omhoog als voorheen.

Dus door beide te behouden krijg je het snelst een vollere bos.

Rozetplanten zoals de echinodorus en cryptocoryne (1 wortel waaruit meteen meerdere bladeren ontschieten) snoei je door de lelijke bladeren volledig te verwijderen.

Deze vermeerderen vaak door "runners" wat niet meer is als een wortel die 'wegloopt' van de moederplant en een nieuw plantje ontwikkeld als hij bovengronds komt.

Ja dat wat runners genoemd worden heb ik elke keer maar dat is dus als ik heel t plantje laat zitten en alleen de zij kanten knip en boven kanten..

Dus beste is de wortel weg te gooien en het bovenste gedeelte opnieuw planten? K hoef dat niet weer heel je bak gaat daar door volgroeien.

Een eenvoudig excel met een klein tekeningetje waar ze staan met de juiste benaming erbij kan al genoeg zijn, daar kan je dan ook je vissennamen en de waterwaarden in zetten.

Dat ga ik nu zeker doen ook, bij de volgende planten, hopen dat ze mijn manier van snoeien overleven, hopen dat ze weer normaal groeien en zo niet dan gaat het net zoals de vissen met naam en al in een bestand.

THNX iedereen!!!!

Ja dat wat runners genoemd worden heb ik elke keer maar dat is dus als ik heel t plantje laat zitten en alleen de zij kanten knip en boven kanten..

Dus beste is de wortel weg te gooien en het bovenste gedeelte opnieuw planten? K hoef dat niet weer heel je bak gaat daar door volgroeien.

Runners worden alleen gemaakt door rozetplanten, die kun je niet ontwortelen en de blaadjes terugplanten, want dan heb je niks meer 😛

Ikzelf ben voorstander van een gecombineerde snoei bij stengelplanten, als je alleen de top terugplant blijft het heel steriel en gemaakt. De stelen die je afknipt en laat doorgroeien vormen namelijk veel dichtere bosjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan