Blijkbaar is het heden ten dage in de mode om zo snel mogelijk een enorme nitrietpiek te veroorzaken. Zelfs nog stimuleren met zuivere ammoniak...
Zelf heb ik nogthans menig aquarium weten opstarten zonder noemenswaardige nitrietpiek. Kwestie van geduld en streven naar een biologisch evenwicht.
Mijn streefdoel is niet om hier binnen twee of drie weken 50-100 vissen in een keer los te laten. Regelmaat en geduld....
Me onrechtstreeks uitmaken voor dierenbeul zonder achtergrondinfo wordt dan ook bijzonder geapprecieerd...
Jessicapilon omschreef het wel heel mooi en wees me op de gevaren van een dergelijke aanpak zonder onmiddellijke veroordeling.
Ik ben me hier idd van bewust en ben niet van plan om het tot kritische waardes te laten komen.
Desondanks wens ik het toch niet te proberen met zeer gevoelige visjes maar liever met wat vergevingsgezindere platys.
Vind ze echter veel te druk voor mijn definitieve setting dus later gaan ze er sowieso uit.
Zoals eerder geschreven heb ik een ruime hoeveelheid bacteriën geënt via gebruikt filtermateriaal, frigo gekoelde bacterie cultuur etc.
Nu geduld hebben en meten=weten.
Belangrijkste waterwaardes worden tijdens opstart min 1a2 per dag gecontroleerd tot alles stabiel is en dan stelselmatig opbouwen.
Huidige waterwaardes: Ph 6.6, EC 370, NO2 <0.02, NO3 3, PO4 gezakt van 1.8 tot 1 na waterwissel, KH 2, GH 7
Bij een eventuele te sterke verhoging van de nitriet kunnen de platys gewoon weer naar hun origineel bakje (ook dit werd een maand geleden zonder grote nitrietpiek opgestart, de visjes zijn er op die tijd van 5 -> +-15a20 gegaan, moet zijn dat ze het er zeer slecht doen...)
Pa zijn boesemanis zijn ondertussen 13jaar oud, volgens de huidge literatuur worden ze 7jaar... misschien ook niet genoeg verzorgd volgens de nieuwe normen?
Enige onbekende is nog steeds de hoge PO4 bij opstart. Wss kwam dit door een vervuilde tuinslang. Werd eerder gebruikt in de serre waar ik oa fosforzuur heb gebruikt in mijn voedingswater, ondertussen was deze nogthans doorgespoeld met RO water. Na >1000l RO water met EC van 14 meet ik hierop vandaag nog steeds 0.5 PO4.
Heb me dus maar een aparte tuinslang voor het aquarium aangeschaft.
Bak draait idd op 100% RO water, aangevuld met sera minéral salt. Water zelf wordt geleidelijk aan op streefwaarde gebracht met profito, KNO3 en KH2PO4.
CO2 wordt gestuurd door computer die PH op 6.6 houdt, huidige afgifte van looizuren uit het hout geven wss standaard een wat lagere PH wat mijn CO2 dosering beperkt.
Nu ja, dan hebben de planten ook wat tijd om in gang te komen, eens het hout wat ouder wordt komt de extra CO2 afgifte dan vanzelf.