Wat is er nieuw

Even voorstellen en nieuwe bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Shadowland
  • Startdatum Startdatum
S

Shadowland

Guest
Goeiavond,

ik ben Pieter, 37j en heb een technische achtergrond.
Sinds maandag ben ik begonnen aan mijn eerste echte aquarium.
Ooit als 10jarige heb ik nog een bakje gehad op mijn slaapkamer maar dat was niet echt speciaal te noemen.
Wel heb ik wat tips en adviezen gehad van mijn vader die al lange tijd aquariums in huis heeft.

Uiteindelijk is de selectie gevallen op de Aquatlantis special 120, samen met een eheim 1200XL en een CO2 installatie.
Aquarium volledig met RO water opgestart.
Enige huidige probleem is een hoge fosfaat waarde. Nog geen idee van waar deze komt...

5FFE90AC-71CC-43A1-A435-86E48974A957.jpeg
31DB386B-1C23-450D-B0FB-E16432A153F7.jpeg
26CE2B84-8902-49D5-BD96-060490726C98.jpeg
6802E65E-6748-4B6A-99F2-A82A05D97648.jpeg

Welkom op het AF

Welkom, leuke bak. Mooi dat donkere grind erin.

De visjes zijn geen blijvertjes. Zijn twee indraaivisjes. Leuker dan voeren in leeg water.

Van harte welkom!

vraagje, wat zijn indraai visjes?

Van harte welkom!

Bakje is nog in opstart. Dus stikstofkringloop moet nog in evenwicht komen. (NH3/4->NO2->NO3)
Omdat de bacterieculturen verder te laten groeien hebben ze ook eten nodig.
Ofwel geef je wat voer in een leeg aquarium ofwel plaats je zeer beperkt wat indraaivisjes. Is leuker om naar te kijken.
De platty’s zijn niet moeilijk qua waterwaarden en waren toch op overschot (die dingen kweken als gek, 3maal jongen in maand tijd)
Vind ze echter veel te druk (en ze kweken veel te snel, vandaar bewust 2mannetjes geplaatst)

Ofwel geef je wat voer in een leeg aquarium ofwel plaats je zeer beperkt wat indraaivisjes. Is leuker om naar te kijken.
Indraaien is wel logisch, alleen zonder visjes. Zo stel je je visjes bloot aan de volle lading Nitriet met de nodige gevolgen. Helaas heb ik een bak moeten indraaien met 2 corydoras en 1 gup erin. Slapen loze nachten en Helaas 2 slachtoffers.

NO2 is nog steeds <0.05 en wordt dagelijks gemeten. Betreft ook minimale bezetting. 2 visjes op 450l.
Bakje werd opgestart met extra grote dosis bacteriën (cultuur uit frigo, filterwatte uit bestaande filter in nieuwe geplaatst, bol met gebruikte filterwatte verstopt in hout.)
Platy is niet echt een moeilijke vis, vriend heeft ze zelfs nog gehad in een bak in de tuin, zonder verwarming, verlichting, water wissels etc
Zolang de NO2 niet boven de 1 piekt zou er niet veel aan de hand mogen zijn.
En anders ga ik hier niet wakker van liggen. Visjes waren echt overschot, gered van een zekere dood wegens overschot, nu maken ze nog een reeele kans en ondertussen eten ze algen weg.

Van harte welkom!

Plat bezien zijn dit visjes om een bak in te draaien, super dieronvriendelijk want je gaat allerlei nare waterwaardes krijgen (wat hoort bij de opstart) waar die visjes dus in zwemmen, maarja de topicstarter heeft dus duidelijk eigen belang in een hoger vaandel staan dan dierenwelzijn

welkom op dit forum

Het is niet alleen dieronvriendelijk maar ook nog eens een erg lastige manier van indraaien. Je kunt namelijk de nitriet piek niet hoog laten worden, wat je normaal wel zou doen. Hierdoor zal het indraai proces ook veel langer duren. Beetje een ouderwetse manier waarbij de dieren flink beschadigd worden en zou eigenlijk (mijn mening) niet meer gebruikt mogen worden. Er zijn veel betere manieren zoals bijvoorbeeld ammoniumchloride of gewoon huishoud ammoniak.

Toch een welkom op ons forum toegewenst!

Welkom,ziet er best goed uit,en ik herken mijn achterwand.

Welkom op AF

Welkom,

Ik ga verder niks meer toevoegen over wat er hierboven al gezegd is m.b.t. jouw indraaimethode. Is nu gebeurd, niet meer zo doen en hopelijk een lering voor een eventuele volgende keer.

Ziet er goed uit, de bak. Ik las dat alles op RO staat en vroeg me af of je los mineralen toevoegt en plantenvoeding toevoegt? Zeker voor de planten ook is het wenselijk wel iets van mineralen te hebben. Het makkelijkst krijg je dit door een deel osmose/RO water te mengen met kraanwater. Daarnaast werk je met Co2 en dan is ook een KH waarde hoger dan 1 (persoonlijk liever niet lager als 4) wel gewenst. Dit buffert de pH. Bij een KH van 1 of zelfs 0 heb je amper tot geen buffer en kun je een zogenaamde zuurval krijgen wat ook gelijk fataal is voor je vissen. Co2 mag je gezien je dropchecker langzaam gaan verhogen totdat deze groen kleurt (wel eerst KH meten in dit geval!!!).

De fosfaat waarde kan ik even niet zo snel verklaren, wellicht door voeren of de vis? De planten zullen dit wel op gaan nemen en door waterverversingen is dit wel te verlagen. Verder zit je in de techniek en vraag me dan af of je dan ook van plan alles computergestuurd te gaan doen zoals sommige op dit forum doen?

In de sectie Fotoalbum kun je overigens een topic aanmaken over het verdere verloop van je bak als je dat leuk vind, wij meestal wel 🙂 . Succes.

Gr
Stefan

Blijkbaar is het heden ten dage in de mode om zo snel mogelijk een enorme nitrietpiek te veroorzaken. Zelfs nog stimuleren met zuivere ammoniak...
Zelf heb ik nogthans menig aquarium weten opstarten zonder noemenswaardige nitrietpiek. Kwestie van geduld en streven naar een biologisch evenwicht.
Mijn streefdoel is niet om hier binnen twee of drie weken 50-100 vissen in een keer los te laten. Regelmaat en geduld....

Me onrechtstreeks uitmaken voor dierenbeul zonder achtergrondinfo wordt dan ook bijzonder geapprecieerd...
Jessicapilon omschreef het wel heel mooi en wees me op de gevaren van een dergelijke aanpak zonder onmiddellijke veroordeling.
Ik ben me hier idd van bewust en ben niet van plan om het tot kritische waardes te laten komen.
Desondanks wens ik het toch niet te proberen met zeer gevoelige visjes maar liever met wat vergevingsgezindere platys.
Vind ze echter veel te druk voor mijn definitieve setting dus later gaan ze er sowieso uit.
Zoals eerder geschreven heb ik een ruime hoeveelheid bacteriën geënt via gebruikt filtermateriaal, frigo gekoelde bacterie cultuur etc.
Nu geduld hebben en meten=weten.

Belangrijkste waterwaardes worden tijdens opstart min 1a2 per dag gecontroleerd tot alles stabiel is en dan stelselmatig opbouwen.
Huidige waterwaardes: Ph 6.6, EC 370, NO2 <0.02, NO3 3, PO4 gezakt van 1.8 tot 1 na waterwissel, KH 2, GH 7
Bij een eventuele te sterke verhoging van de nitriet kunnen de platys gewoon weer naar hun origineel bakje (ook dit werd een maand geleden zonder grote nitrietpiek opgestart, de visjes zijn er op die tijd van 5 -> +-15a20 gegaan, moet zijn dat ze het er zeer slecht doen...)
Pa zijn boesemanis zijn ondertussen 13jaar oud, volgens de huidge literatuur worden ze 7jaar... misschien ook niet genoeg verzorgd volgens de nieuwe normen?

Enige onbekende is nog steeds de hoge PO4 bij opstart. Wss kwam dit door een vervuilde tuinslang. Werd eerder gebruikt in de serre waar ik oa fosforzuur heb gebruikt in mijn voedingswater, ondertussen was deze nogthans doorgespoeld met RO water. Na >1000l RO water met EC van 14 meet ik hierop vandaag nog steeds 0.5 PO4.
Heb me dus maar een aparte tuinslang voor het aquarium aangeschaft.

Bak draait idd op 100% RO water, aangevuld met sera minéral salt. Water zelf wordt geleidelijk aan op streefwaarde gebracht met profito, KNO3 en KH2PO4.
CO2 wordt gestuurd door computer die PH op 6.6 houdt, huidige afgifte van looizuren uit het hout geven wss standaard een wat lagere PH wat mijn CO2 dosering beperkt.
Nu ja, dan hebben de planten ook wat tijd om in gang te komen, eens het hout wat ouder wordt komt de extra CO2 afgifte dan vanzelf.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan