Even voorstellen.... ik ben Tamara en...


T

TamaraW

Guest
Hallo, ik ben Tamara en in woon in Maasmechelen.
Afgelopen mei heeft mn jongste zoon een aquarium gekregen voor zn eerste communie. Gevolg.... de mama zit ermee opgescheept .
Aquarium : superfish start tropical 70L

Bewoners:
Tetra kardinaal : 6
Platty mickey mouse : 3 vrouwtjes
(Deze waren blijkbaar zwanger toen we ze kochten dus nu 10!! baby's erbij maar die gaan niet blijven, ik weet alleen nog niet wat ik ermee moet)
Hoogvinkarper dalmatier: 1 man en 1 vrouw (die nu zwanger is geloof ik )
Dwerggoerami blauw : 1 man en 1 vrouw
Kegelvlek barbeel : 4
Kleine kempvis: 1
Kuhli : 3
Japonica garnaal : 2
blue fairy garnaal : 2
Otocinclus affines (stofzuiger) : 2

Ik heb nog topaz garnalen gehad (3 st) maar die waren "verdwenen" na een paar dagen met mn garnalen heb ik nietecht veel geluk

Mn aquarium:
20190807_205139.jpg
 
Welkom, levendbarende vissen zoals je platy's en hoogvinkarpers slaan hun sperma op en bevruchten zichzelf daarmee verschillende keren, dus voorlopig zul je nog jonkies gaan krijgen
 
Welkom, levendbarende vissen zoals je platy's en hoogvinkarpers slaan hun sperma op en bevruchten zichzelf daarmee verschillende keren, dus voorlopig zul je nog jonkies gaan krijgen

ja ik vrees ervoor want er zwemt weer een platy rond met een dikke buik !
 
Nog een vraagje.
Mn mannelijke hoogvinkarper is sinds een paar dagen vrij agressief achter mn vrouwtje aan het jagen. Is dit omdat ze bijna moet gaan bevallen? Of is hij een beetje gefrustreerd dat zijn madam "vol" zit? ;-)
 
Welkom, gaat dat allemaal goed samen met de Kempvis?
 
Welkom, gaat dat allemaal goed samen met de Kempvis?

Ja de kempvis is verrassend rustig, totaal geen problemen mee. Het is eerder de mannelijke hoogvinkarper die aggressief uit de hoek komt. :)
 
Nog een vraagje.
Mn mannelijke hoogvinkarper is sinds een paar dagen vrij agressief achter mn vrouwtje aan het jagen. Is dit omdat ze bijna moet gaan bevallen? Of is hij een beetje gefrustreerd dat zijn madam "vol" zit? ;-)
Je verhouding m/v is niet goed bij deze soort die mannen zijn zo bezeten van kindjes maken dat ze meerdere vrouwen nodig hebben om ze in toom te houden
 
Welkom! Je hebt een mooie volle bak met planten waardoor de vissen elkaar wel uit de weg kunnen gaan, maar moet eerlijk zijn dat de combinatie niet ideaal is.

De kardinaaltetra en kegelvlekbarbeel zullen beide in het midden zwemmen en door elkaar gaan, maar als je dit niet erg vind is dit op zich niet zo'n probleem. 1 soort met meer soortgenoten is natuurlijk beter, maar meer van beide soorten is je bak te vol voor.

Platy/Hoogvinkarper, zijn leuk voor de kleur maar zoals je al gemerkt hebt kweken deze enorm snel. Vaak ook aan de straatstenen niet kwijt te raken, wellicht in overweging nemen een ander onderkomen te zoeken? Gaan meestal, omdat ze best druk kunnen zijn, niet goed samen met een kempvis welke juist meer van wat rust houdt. Nou heeft elke betta/kempvis een ander karakter en de een kan er beter mee overweg dan de ander.

Dwerggoerami en je betta zwemmen normaal beide aan het oppervlak en hebben te weinig ruimte om echt een eigen territorium te vormen. Het zal nu wellicht goed gaan, maar als de goerami's het goed doen en evt een schuimnest gaan bouwen, vraag ik me af of dat zo blijft. Zou hier dan ook een keuze in maken als ik jou was.

Garnalen kruipen wel door de bak en is prima, otocinclus houden er normaal van met meer te zitten maar weet niet hoe lang je bak al staat. Beste voeg je die namelijk niet toe in een net opgestarte bak, maar die je nu hebt gewoon lekker laten zitten. Bak van die al een paar maand draait is beter vanwege de voeding die ze dan uit de bak zelf kunnen halen. Voeding die je met het blote oog niet zult zien, maar die er wel is.

Kuhli vermaken zich wel op de bodem, maar weet niet hoe veel je ze ziet. Ook dit zijn eigenlijk groepsvisjes die met wat meer vaker wat beter te zien zijn. Moet ik toegegeven dat die wel wisselt per vis, want zie de 2 die ik hier in de Juwel lido heb eigenlijk vrij constant.

Ik zou zelf gaan voor onderstaand:
Aan het oppervlak de goerami's of de kempvis
In het midden je 6 kardinalen en 4 kegelvlekken
Op de bodem je kuhli's
En de oto's en garnalen die de rest van de bak vergezellen.
 
Welkom Tamara,
Je aquarium doet het goed en biologisch heb je het ook goed voor elkaar.
Althans zie ik geen alg!
Je foto is wel apart want in plaats van de voorkant heb je de achterkant gefotografeerd.
Bovenstaande adviezen sluit ik mij bij aan en heb ik niets toe te voegen.
Succes met je nieuwe hobby dankzij je zoon zijn cadeau.
 
Leuke bak, inderdaad, op de foto staat de achterkant, maar omdat het lijkt dat aan die kant ook een thermometer zit, denk ik zomaar dat de bak verkeerd om is neergezet, toen deze werd ingericht :S

En, ik wil me er niet mee bemoeien, maar ik zou die magnetische "algenborstel"( linksonder op de foto) weghalen.
Lijkt handig, maar als er een steentje tussen komt, krijg je van die lelijke grassen in het glas.
Als je de voorruit ( of eigenlijk de achterruit ;) ) wil schoonmaken, kun je beter iets van een afwasborsteltje of zo gebruiken ;)
 

Terug
Bovenaan