Wat is er nieuw

Even voorstellen - Nikki

Nikki

Member
Lid geworden
27 september 2024
Berichten
10
Leeftijd
38
Hoi,

Na al een paar weken anoniem mee te lezen heb ik nu een account aangemaakt. Even voorstellen is dan wel een logische eerste stap 🙂
Ik ben Nikki. Na goed inlezen heeft onze jongste dochter (4) vorige week een aquarium (70L) voor haar verjaardag gehad. Helemaal leuk! Afgelopen zondag hebben we het aquarium een plekje gegeven en ingericht, ik heb nog even geen foto op de laptop maar stel je de keuzes van een 4 jarige meisjeskleuter voor: een roze koets, kasteeltje, schatkist. Uiteraard aangevuld met fijn grind en verschillende echte planten en daarmee toch wel een fijne balans tussen kinderlijk en functioneel/fijn voor de vissen. Het aquarium staat nu in te draaien, en iedere dag gaat de lamp aan en uit en zet ze een kruisje op haar lijstje om af te tellen tot de 'geschatte datum dat de eerste vissen in het aquarium kunnen' (mits de waterwaardes goed uit de testen komen). Ze weet ondertussen te vertellen dat de plantjes groeien, dat er bacterien moeten groeien om de poep en plas van de visjes op te ruimen.

Ze heeft, met wat aansturing van ons, het oog laten vallen op mannetjes guppies, neon tatra's en vietnamese algeneters. In podlood is dat dus het beoogde visbestand dat we stap voor stap willen toevoegen.

Helemaal leuk dus! Als ingelezen beginner en met veel bomen in het bos heb ik nog wel wat vragen waarbij ik benieuwd ben naar jullie inzichten. Ik zal een ander plekje zoeken op het forum om deze vragen te stellen 🙂

Groetjes Nikki
 
Welkom Nikki!
En ik moet gruwelen van zoveel roze, maar de instelling is al goed: bacteriën moeten groeien.
 
Dank je wel!
Het zou ook zeker niet mijn keuze zijn, dat roze.. Maarr... een beetje eigen keuze willen we niet onthouden, het moet wel echt 'van haar' zijn. We sturen vooral op de gebieden waar het in het belang is van de vissen/gezondheid (bijvoorbeeld het visbestand, de echte plantjes etc.). Leuk als we haar dan gaandeweg wat lessen mee kunnen geven 🙂

Oh, en gelukkig heeft het aquarium een rustig plekje op haar kamer gekregen, dus onze woonkamer wordt gespaard 🙂
 
Misschien is het wel verstandig om nog even naar je visbestand te kijken: vietnamese algeneters willen eigenlijk graag erg schoon en zuurstofrijk water en veel stroming. Misschien kun je dat bereiken met een stevig filter?
 
Misschien is het wel verstandig om nog even naar je visbestand te kijken: vietnamese algeneters willen eigenlijk graag erg schoon en zuurstofrijk water en veel stroming. Misschien kun je dat bereiken met een stevig filter?
We hebben op dit moment de filter erin die bij de bak meegekomen is (aquaflow 200). Ik zie de waterplanten door de hele bak (dus ook verder van het filter weg) heen en weer deinen. Daarnaast ligt er nog een 'bubbeltje' klaar om aan te sluiten, maar daar moeten we even een slangetje voor halen.

Hoe kan ik zien/weten of het water voldoende stroming heeft? Zuurstofrijk kan ik meten, vermoed ik zo? Als er niet voldoende zuurstof in het water lijkt te zitten, hoe kan ik dat aanvullen en kan dat geen kwaad voor de andere vissen?
 
Als je stroming in de hele bak hebt, met oppervlaktebeweging van het water, heb je al snel voldoende zuurstof in je bak. Een bubbelsteentje is dan alleen met warm water mogelijk nuttig. Schoon water is een ander punt: dat betekent vaak waterwissels, goede filtering, goede monitoring van nitriet en ammoniak en zorgen dat je water kristalhelder is en geen zweefvuil bevat.
 
Als je stroming in de hele bak hebt, met oppervlaktebeweging van het water, heb je al snel voldoende zuurstof in je bak. Een bubbelsteentje is dan alleen met warm water mogelijk nuttig. Schoon water is een ander punt: dat betekent vaak waterwissels, goede filtering, goede monitoring van nitriet en ammoniak en zorgen dat je water kristalhelder is en geen zweefvuil bevat.
Redelijk helder!
Klinkt op zich als 'te doen', maar we hebben nog een paar weken om dat even op ons in te laten werken en te kijken hoe dat loopt.

In een ander topic adviseerde je nog slakken in plaats van de vietnamese algeneters; zou je dat eventueel ook nog met elkaar combineren? De Corydoras hebben we gezien in de winkel en houden we zeker ook nog even in de gaten als optie. Sowieso starten we met de Guppies. Van daaruit verder 🙂
 
Slakken kunnen met vrijwel alle vissen samen, behalve enthousiaste slakkeneters, en die staan niet op jullie lijstje.
 
Welkom Nikki. Leuk om samen met je dochter een aquarium te houden. Zeker leuk met roze attributen!
Geniet ervan!
 
Welkom. Wat leuk voor je dochter, haar roze aquarium.
 
Welkom hier. Wat leuk voor je dochter, en wat leuk dat ze al die roze spulletjes heeft uitgezocht hihi. Zou niemands keuze zijn hier denk ik maar wij zijn dan ook geen kleine meisjes van 4 jaar. In die tijd had er bij mij waarschijnlijk een kawasaki motor in gestaan 🤣 wel apart ook maar niet bepaald meisjes achtig haha.
Wel goed ook dat je het gecombineerd hebt met echte planten. Dat is voor de visjes wel zo fijn. Ik weet niet hoe groot de bak is en hoeveel planten je hebt maar voeding vinden planten meestal wel fijn (ik raad zelf de easylife lijn aan, profito en evt easy carbo). Verder erg leuk om te lezen dat je dochter al weet van de plas en de poep en bacteriën enzo.. en dat ze dus even geduld moet hebben voor er visjes in kunnen. Ik vind dat als volwassene altijd al een moeilijk iets, dat wachten tot er vissen in kunnen dus knap dat jouw dochter dat netjes aan het afvinken is tot het zo ver is.
 
Bedankt voor alle leuke reacties (en sorry voor mijn wat trage reactie, de focus lag even ergens anders de laatste weken). Het roze aquarium met veel groen draait ondertussen goed, de waterwaardes zijn stabiel en na veel geduld zitten de eerste visjes (en 2 slakken) erin. We bouwen rustig verder uit :-D.

Groetjes!
 
Bedankt voor alle leuke reacties (en sorry voor mijn wat trage reactie, de focus lag even ergens anders de laatste weken). Het roze aquarium met veel groen draait ondertussen goed, de waterwaardes zijn stabiel en na veel geduld zitten de eerste visjes (en 2 slakken) erin. We bouwen rustig verder uit :-D.

Groetjes!
Nu ben ik wel benieuwd naar een foto hiervan. 😁
 
Een verlate maar niet minder gemeende welkom.
Welkom op het forum, welkom bij het prettig gestoord zooitje. 😉😉🙂🙂
 
welkom bij het prettig gestoord zooitje
Pal Thank You GIF by Team Coco
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan