Even voorstellen


S

Saibot

Guest
Goedemorgen,

Na al een aantal maanden hier te "lurken" heb ik me recent aangemeld op dit informatieve forum.

Mijn ervaring met aquariums is nagenoeg nihil, ik heb toen ik 12 (nu 38) was wel een poos een aquarium gehad, deze had ik gekregen van mijn ouders. Als ik nu terug lees snap ik waarom ik er zoveel problemen mee had, het was bijv. een zeshoekig hoger dan breed aquarium . Ik heb daar heel veel soorten vis in gehad, zelfs een maanvis die ik geadopteerd had. Ik ken dus de meeste vissen wel, maar ze gingen om de haverklap dood. Nu weet ik ook waarom :oops:....

Een vriend van mij waar ik een poos mee heb samen gewoond had in onze gezamelijke woonkamer een 2 meter bak staan met oa Afrikaanse cichliden en L-nummers, en daardoor is mijn interesse in aquaristiek weer wat aangewakkerd en na veel beraad wil ik nu zelf weer beginnen. (Punt is dat ik alles gelijk goed wil doen en dat het dan wel een dure bedoeling wordt om alles aan te schaffen, misschien hebben jullie nog tips daarover? Eerst dit, dan dat etc.)

Ik ben van plan om na de zomer een aquarium te kopen, zeer waarschijnlijk gaat het de aquatlantis fusion 120 (x40) worden. Ik ben me nu al een paar maanden dus aan het inlezen over techniek e.d. en weet steeds beter wat ik allemaal moet aanschaffen en hoe ik moet opstarten.

Ik wil heel graag een ZA bak gaan maken, met uiteindelijk een kleine harem dwergcichliden (een apistogramma soort waarschijnlijk). Liefst blackwater biotoop maar mijn vriendin vindt dat niet zo mooi (hij komt in de woonkamer te staan) dus ik denk dat het een gulden middenweg wordt met een bak die wel op ZA is geinspireerd (veel hout, weinig planten).

Op het moment ben ik me aan het inlezen over osmose en co2. Ik vraag me af of co2 voor een Zuid Amerika bak met relatief weinig planten een toevoeging is. Wat is jullie mening daarover? Osmosewater is denk ik wel een must?

Hartelijke groet,

Tobias uit Zwolle
 
Welkom op het AF.

Osmose is geen must,hoor.
Gewoon kraanwater.
 
Welkom hier op het forum. En veel succes met het opstarten van je nieuwe bak.

Voor een ZA biotoop is osmose water geen must, maar je moet er toch wel op letten dat het kraantjeswater niet te hard is daar bij jullie.

Hier bij ons in de streek (België, Henegouwen) is het water uit de kraan veel te hard en voor mij is het dus zeker aan te raden van met osmose water te werken. Vroeger deed ik 1/3 water van de kraan en de rest osmose water.

Bij het opstarten van mijn nieuwe bak ben ik van plan enkel osmose te gebruiken.
 
Welkom! Klinkt als een mooi plan, ben benieuwd!
 
Welkom op het AF.

Osmose is geen must,hoor.
Gewoon kraanwater.

Hallo Bertus,

In Zwolle hebben we vrij hard kraanwater, vandaar dat ik het vroeg. Ik zal eerst eens een druppeltest uitvoeren op ons kraanwater en kijken hoever ik kom. Een osmoseapparaatje zijn ook de kosten weer niet en het lijkt me makkelijker om zo het kraanwater minder hard te maken en zuurder dan bijvoorbeeld het te doen via filteren over turf e.d. Maar ik moet me nog meer in waterchemie verdiepen, het is nog niet zover en ik heb nog alle tijd om alles uit te zoeken. Heb in een paar maanden al best veel geleerd via onder andere dit forum :)

Welkom hier op het forum. En veel succes met het opstarten van je nieuwe bak.

Voor een ZA biotoop is osmose water geen must, maar je moet er toch wel op letten dat het kraantjeswater niet te hard is daar bij jullie.

Hier bij ons in de streek (België, Henegouwen) is het water uit de kraan veel te hard en voor mij is het dus zeker aan te raden van met osmose water te werken. Vroeger deed ik 1/3 water van de kraan en de rest osmose water.

Bij het opstarten van mijn nieuwe bak ben ik van plan enkel osmose te gebruiken.

Prachtig visje de mikrogeophagus ramirezi Rami&Rezi84 , hij wordt wel afgeraden als beginners dwergcichlide. Had jij al ervaring met deze vissoort?

Welkom! Klinkt als een mooi plan, ben benieuwd!

Het plan is goed, nu nog de juiste uitvoering! Naar welke LFS ga jij Killerfish ? Heb je ervaring met Zunnebeld in Zwolle?
 
Nee, geen ervaring mee. Ga hier meestal in de buurt als ik ergens heen ga
 
Heb je ervaring met Zunnebeld in Zwolle?


Welkom, ik kom ook uit regio Zwolle, Zwartewaterland.
Mijn ervaring met Zunnebeld is dat ze erg duur zijn, vragen zo 7 euro voor een tijger Lotus.
Qua vissen ook redelijk aan de prijs. Voor je erheen gaat eerst hier goed inlezen want adviezen daar zijn niet altijd even betrouwbaar.
Ben er een paar keer geweest omdat ik met spoed een specifiek iets nodig had wat mijn lfs niet had.

Over het algemeen ga ik naar diertotaal Boer in Kampen.
 
Prachtig visje de mikrogeophagus ramirezi Rami&Rezi84 , hij wordt wel afgeraden als beginners dwergcichlide. Had jij al ervaring met deze vissoort?
Ik heb zoveel jaar geleden wel Ramirezikes in mijn Juwel Rio 180 gehad ja. En ik heb er ook totaal geen problemen met gehad. In mijn ogen is niet echt een moeilijk visje om te houden. Ze stellen niet zo'n hele hoge eisen aan de waterwaarden. Ik vond het altijd leuk om te zien dat ze na een waterwissel net iets actiever in de bak rondzwemmen.

Bij mij was het een koppeltje dat ik had en ik had er ook voldoende schuilplaatsen voor voorzien maar dat leek mij niet echt nodig omdat ze eigenlijk de enige waren.

Ook voor de voeding zijn het makkelijke eters. Zowel droogvoer als diepvriesvoer kwamen ze gewillig op af.
 
Hoewel ik het vroeger een leuk visje vond om te houden, is het voor mij nu net iets minder. Er bestaan tegenwoordig al zovele kweekvarianten van de Ramirezi. Maar ik wil daarmee jou keuze natuurlijk niet met beïnvloeden hoor. Ieder zijn smaak natuurlijk
 
Welkom, ik kom ook uit regio Zwolle, Zwartewaterland.
Mijn ervaring met Zunnebeld is dat ze erg duur zijn, vragen zo 7 euro voor een tijger Lotus.
Qua vissen ook redelijk aan de prijs. Voor je erheen gaat eerst hier goed inlezen want adviezen daar zijn niet altijd even betrouwbaar.
Ben er een paar keer geweest omdat ik met spoed een specifiek iets nodig had wat mijn lfs niet had.

Over het algemeen ga ik naar diertotaal Boer in Kampen.

Dank, ik ga ook eens in Kampen kijken :)

Hoewel ik het vroeger een leuk visje vond om te houden, is het voor mij nu net iets minder. Er bestaan tegenwoordig al zovele kweekvarianten van de Ramirezi. Maar ik wil daarmee jou keuze natuurlijk niet met beïnvloeden hoor. Ieder zijn smaak natuurlijk

Haha, ik heb nog niet echt een keuze gemaakt voor een vissoort hoor. Al zal het waarschijnlijk wel een dwergcichlide soort gaan worden. Ik heb ook nog even gekeken naar maanvissen maar daar is een 120cm te klein voor. Wat voor vissen prefereer je nu?
 
Haha, ik heb nog niet echt een keuze gemaakt voor een vissoort hoor. Al zal het waarschijnlijk wel een dwergcichlide soort gaan worden. Ik heb ook nog even gekeken naar maanvissen maar daar is een 120cm te klein voor. Wat voor vissen prefereer je nu?

Ik ben nu zelf volop bezig met het uitzoeken wat ik in mijn 120cm wil gaan houden. Mijn eerste gedacht waren ook maanvissen, maar daar ben ik ook van af gestapt. Het zou wel mogelijk zijn volgens sommige, anderen zeggen dan weer van niet.
Er zijn zovele soorten die erin kunnen. Als je gaat voor een dwergcichlide zal dit zeker gaan probleem mogen zijn.
Ik heb er momenteel nog 2 waar ik aan twijfel als eyecatcher in mijn bak. Mikrogeophagus altispinosus of de Cleithracara maronii. Er is nog niets zeker. Kan nog altijd iets anders worden ook hoor
 
Ik ben nu zelf volop bezig met het uitzoeken wat ik in mijn 120cm wil gaan houden. Mijn eerste gedacht waren ook maanvissen, maar daar ben ik ook van af gestapt. Het zou wel mogelijk zijn volgens sommige, anderen zeggen dan weer van niet.
Er zijn zovele soorten die erin kunnen. Als je gaat voor een dwergcichlide zal dit zeker gaan probleem mogen zijn.
Ik heb er momenteel nog 2 waar ik aan twijfel als eyecatcher in mijn bak. Mikrogeophagus altispinosus of de Cleithracara maronii. Er is nog niets zeker. Kan nog altijd iets anders worden ook hoor

Wat ik heb gelezen is dat je wel maanvissen in een 120 kunt houden, maar alleen een bewezen koppeltje. Dus maximaal twee. Er wordt wel altijd aangeraden om toch voor een groepje maanvissen te gaan, ik stap er daarom dus maar vanaf.

Altispinosa is ook een mooi visje!

Cleithracara maronii vind ik zelf wat saaier qua kleuren althans....

Ik zat laatst een hele nacht (jaja...) youtubefilmpjes te kijken over natuurlijke habitats van veel dwergcichliden (om te kijken wat ik qua hardscape ga doen met de bak) en er was een verslag over Suriname waar deze vis heel veel voorkwam. Ik weet niet of je dit soort filmpjes kent maar zijn wel aanraders, erg rustgevend haha!
 
Ik zat laatst een hele nacht (jaja...) youtubefilmpjes te kijken over natuurlijke habitats van veel dwergcichliden (om te kijken wat ik qua hardscape ga doen met de bak) en er was een verslag over Suriname waar deze vis heel veel voorkwam. Ik weet niet of je dit soort filmpjes kent maar zijn wel aanraders, erg rustgevend haha!

Neen ik heb nog niet naar zo'n filmpjes gekeken. Dus gewoon op YouTube opzoeken of zo?
 
In dit filmpje trouwens weinig cichliden (zag volgens mij rond 3:40 een sleutelgatcichlide) maar zo kwam ik steeds verder gaandeweg de nacht :)
 
In dit filmpje trouwens weinig cichliden (zag volgens mij rond 3:40 een sleutelgatcichlide) maar zo kwam ik steeds verder gaandeweg de nacht :)
Prachtig filmpje. Ga dit inderdaad ook eens meer doen naar zo'n filmpjes kijken
 
Welkom op het forum.
 
Welkom op het forum
Hallo biljoenblik , jouw thread over de aquatlantis fusion heb ik veel bekeken :) Helaas heb ik niet het budget om voor de 120x50 te gaan (het wordt een 120x40) maar je hebt prachtige aquaria, ook het stukje techniek wat je erin hebt gebruikt vind ik erg interessant (pvc drukleiding is ook iets wat ik een elegante oplossing vindt)!
 
Hallo biljoenblik , jouw thread over de aquatlantis fusion heb ik veel bekeken :) Helaas heb ik niet het budget om voor de 120x50 te gaan (het wordt een 120x40) maar je hebt prachtige aquaria, ook het stukje techniek wat je erin hebt gebruikt vind ik erg interessant (pvc drukleiding is ook iets wat ik een elegante oplossing vindt)!
Daarom heb ik het destijds ook op het forum gezet. Zo hebben anderen er ook wat aan. Aquatlantis maakt mooie aquaria. Veel succes met je nieuwe avontuur.
 

Terug
Bovenaan