Wat is er nieuw

Even voorstellen!

G

Goudkijker

Guest
Hallo allemaal,

Na jaren geleden 5 jaar plezier te hebben gehad van een guppy-aquarium, heb ik mijn vriend er woensdag van weten te overtuigen om vissen aan te schaffen!

Ik ben er ontzettend blij mee, maar loop jammer genoeg ook meteen tegen iets aan.
We zijn gestart met 3 goudvissen, zodat het verzorgingsniveau vrij "instap" is. In
tegenstelling tot vroeger heb ik nu ook waterteststrips aangeschaft. Mijn vissen zijn door de dag heen soms liggerig, en ik maak me er zorgen over. Ik heb een 6-in-1 watertest van Velda uitgevoerd, maar worstel met de interpretatie van de dHg-waardes. Mijn water líjkt te zacht te zijn, maar in Amsterdam is het water juist hard?

Ik begrijp ook niet hoe om te gaan met de 4 vakjes... Dienen de waarden per vakje bij elkaar opgeteld te worden? Ik kan er online niets over vinden, dus hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb foto's bijgevoegd, hopelijk kan iemand me helpen!

Context: Het aquarium heeft een actieve koolfilter, zuurstofplanten en ik heb een Tertra waterverhelderaar ingezet. En ik moest ze gisteren -enkele dagen na aanschaf- helaas een 90% watervervanging geven, omdat het zand wat bij de nieuwe stenen lag zeer hardnekkig was. De temperatuur is 18 graden.
 

Bijlagen

  • 20200321_090530.jpg
    20200321_090530.jpg
    101.9 KB · Weergaven: 118
  • 20200321_090537.jpg
    20200321_090537.jpg
    120.9 KB · Weergaven: 95
Welkom op het forum. Hoe groot is je bak en is die goed ingedraaid? Strips zijn erg onbetrouwbaar dus ik wil je adviseren om te kijken of je lfs het met druppels kan testen.

Zover ik begrijp draait de bak nog maar enkele dagen?
 
Dankjewel, Jessica! Het is een 40-literbak, voorzien van steentjes, 2 waterplanten en een trosje waterpest. Ik heb de pomp een half uurtje uitgezet en de gedragen zich op dit moment normaal. Kan een teveel aan lawaai/zuigkracht de dader zijn? Er wordt nu wel iets vaker lucht gehaald bovenin het aquarium, verder lijken ze actief.

Toen de pomp aanstond deden ze dat echter (heel soms) ook. Wat versta je onder ingedraaid? Ik heb het water op 18° toegevoegd aan de bak, en deze een half uur laten akklimatiseren voor ik ze erin liet.
 
Met indraaien wordt bedoeld dat het aquarium opgezet wordt. Dus een bodem, planten en de apparatuur aangesloten. Dan het aquarium minimaal 3 a 4 weken laten staan met aangesloten apparatuur en zonder vissen. Op deze manier kunnen er (goede) bacteriën in het filter en de bodem komen. Deze bacteriën breken nitriet af, zodat je water gezond blijft.
Zoek eens op "stikstofkringloop aquarium". Dan staat het hele gebeuren uitgelegd.

3 goudvissen in een 40 liter aquarium is ook teveel. Of het aquarium is veel te klein... Goudvissen kunnen heel groot worden (en oud). Daarover valt ook genoeg te vinden op het forum 🙂 er is wel een koudwatertopic hier.

Over actief filteren over kool is ook genoeg te vinden. Zijn de meningen over verdeeld om dit standaard te doen.

Hierboven is al aangegeven dat de teststrips niet heel betrouwbaar zijn.. druppeltesten zijn wat dat betreft betrouwbaarder. Je kunt ook je water testen bij de plaatselijke viswinkel (local fish store = lfs)

Edit: volgens de teststrip lijkt de hardheid 4.
 
Welkom op het AF.
 
Welkom Goudkijker!

Ik zie dat je het beste voor hebt met je vissen, wat goed! Er zijn al een paar tips gegeven, maar ik wil toch benadrukken dat je aquarium helaas véél te klein is. Helaas geven dierenwinkels vaak geen goede (slechte) voorlichting over het houden van sluierstaarten. Maar je kunt hier op het forum een hoop leren om je vissen gezond en happy te houden en lekker te laten groeien.

Sluierstaarten zijn vissen die groot kunnen worden als ze voldoende ruimte krijgen. Als ze dat niet krijgen groeien ze van binnen door, maar niet van buiten, en zo worden helaas alle organen verdrukt en overlijd de vis na een lange lijdensweg.

Sluierstaarten hebben minimaal een aquarium van 1 meter breed nodig, en 50 liter per vis. Het zijn enorme vervuilers dus een sterk filter is ook nodig.

Wat je nu kunt doen is elke dag zeker driekwart van het water verversen, hier maak je ze heel blij mee! Probeer wel dezelfde temperatuur water te gebruiken. En ik hoop dat je ze meer ruimte kunt bieden, zo kun je er zelf ook meer van genieten. 🙂

Succes en veel plezier van je vissen!
 
Ha LaLizzard, Femkenikita en Nicolientje,

Hartelijk dank voor de aanvullende uitleg, heel waardevol! Mijn huidige aquarium was bedoeld als zeer tijdelijke oplossing, al wist ik niet dat hij zóveel te klein was. Vanwege Corona sloeg de winkel waar ik was zowel geen nieuwe vissen als bakken meer in, wat m'n keuzes erg beperkt heeft. De verkoopster heeft ook geen alarm geslagen toen ik mijn telescoopoog combineerde met wat achteraf een Shubukin blijkt te zijn. Ik let er goed op dat die eerste genoeg voer binnenkrijgt, maar het is verre van ideaal.

Snelkoop is duurkoop, is mijn les. Ik ga me inlezen op het koudwatertopic en me verder verdiepen in filteropties. (Mijn filterkeus was nl. gebaseerd op adviezen van ruim 7 jaar geleden). Die watervervangtip ga ik eveneens met ingang van vandaag opvolgen, enorm bedankt voor het meedenken!
 
Ik vind het super dat je hier zo op in speelt en van wil leren!
Ik heb mijn aquarium van 1.20 breed en 240 liter inhoud maar voor 50 euro gekocht op marktplaats dus goedkoop kan wel met een beetje mazzel.
Veel en vaak water verversen zal al een hoop effect hebben op hun gezondheid en gedrag!
 
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Ook ik wil je graag van harte welkom heten hier op het forum! :petjeaf:
Zoals je al gemerkt hebt kun je hier enorm veel leren als is het niet altijd even leuk om te horen. Ook ik wil graag mijn complimenten uitspreken voor je leergierige houding en de wil om het beste voor je vissen te doen. Je bent niet de eerste die de mist in gaat door slechte/verkeerde adviezen van een dierenwinkel.
 
AquaCafe
Help Users
      nilo1804: Morguh
      Terug
      Bovenaan