Wat is er nieuw

Even voorstellen

FEDORIE

New member
Lid geworden
23 augustus 2020
Leeftijd
48
Hallo Ik ben Fedor en ben al geruime tijd bezig met het opzetten van een paludarium. Door de focus op studie en twee linker handen zit er voor nu weinig schot in. Maar het kriebelen blijft en ik bedacht me dat het toch goed was om een extra bakje achter de hand te hebben bij ziekte of jongen. Het is wat meer geworden dan dat. Een lido 120 waarvan de hardscape is gemaakt en het eerste (osmose) water er in zit.
Het is nog echt opstarten. Zo laat de verlichting nog op zich wachten door uitgestelde levering en heb ik zoals zichtbaar ook nog veel witte waas. Ik was in de veronderstelling dat ik mogelijk te veel visvoer heb toegevoegd om de aanmaak van bact. aan de gang te krijgen maar wat waarschijnlijk ook mee telt is dat ik voor een deel dennerle soil heb gebruikt die in beginsel Ammonium zou afgeven. Ik heb CO2 nog niet geïnstalleerd omdat ik in deze fase de PH niet nog lager wil hebben.
Ik weet nog niet welke bewoners het gaan worden. In ieder geval wat garnalen. Verder vind ik het interessant me te richten op de planten. Ik hoop dat deze bak op termijn wat planten op kan leveren voor het paludarium omdat daar door beperkte verlichting de groei wat geremd is. In mijn tienerjaren heb ik eerder een paludarium gehad maar me destijds amper verdiept in de waterhuishouding. Ik vind het nu wel een uitdaging om hier echt iets moois van te maken.
Waterwaardes:
temp: 26
PH: 6.6
NO2: 0.5
NO3: 50
GH: 3
KH: 6

De komende tijd houd ik deze thread bij tot dit bakje goed draait.
TDS: 57 ppm
lido 120.jpg

Welkom! Benieuwd wat voor plantjes erin komen en het eindresultaat! Succes met de studie!

Welkom, 26 graden is vrij warm en niet nodig, 24 graden is zat en al helemaal omdat er toch nog geen bewoners inzitten, en veel bewoners kunnen ook gewoon op 24 graden gehouden worden

Welkom 🙂 Mooi begin!

Welkom en veel lol met de bak

Dank jullie wle voor het hartelijke ontvangst. Inmiddels heb ik nog wat aanpassingen verricht en begint het grote wachten op de ledverlichting.
De temperatuur heb ik aangepast op 24 graden. De waterwaardes zijn momenteel:
PH: 6.46
NO2: 0
NO3: 15
GH: 3
KH: 3
TDS: 87

Ik gebruik de app aquanote om mijn metingen en acties bij te houden. Echt leuk om te zien dat alles hoort zoals het hoort te lopen. Heel leerzaam ook om te zien wat voor effect een waterwissel heeft e.d.
De waas is helemaal verdwenen. Er zit nu wel schimmel op het spider hout maar daar maak ik me niet zo druk om. CO2 heb ik inmiddels aangesloten. Ik heb een reactor gebruikt en sinds vandaag is die lelijke brom die uit de kast kwam ook helemaal weg.
Bij ons in de buurt heb ik elzenproppen gevonden dus die heb ik inmiddels wat verzameld.
Nu komt het aan op geduld.

O ja, ik twijfel over mijn filtermedium. 3 bakjes waarvan 1 met grof en 1 fijn filterspons en 1 met van die plastic vormpjes. Ik ben er wat onzeker over of dit volstaat. Ik neig naar het vervangen van de plastic vormpjes door biofilter materiaal a la

of iets vergelijkbaars. Hoe denken jullie daar over?

Tijd voor wat plaatjes:
20201115_145636.jpg
20201115_145623.jpg
20201115_145604.jpg

Ik zou voor ditsoort vragen een nieuw topic starten want in voorsteltopics word doorgaans weinig gekeken eenmaal mensen er in gereageerd hebben

Of gelijk een fotoalbum om je vorderingen bij te houden en je vragen in de daarvoor bedoelde secties :!

oke ga ik doen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan