Wat is er nieuw

Even voorstellen ;-)

WildWolf

New member
Lid geworden
19 oktober 2024
Berichten
0
Leeftijd
44
Hallo allemaal,

Ik zal mezelf even voorstellen.
Ik ben Patrick en woon in de gemeente Heerlen (Z-Limburg). Gescheiden vader van 2 tienerdochters.
In 2010 heb ik mijn eerste bakje (30L) gekocht. Dit beviel goed dat ik na half jaar over ging op een Juwel Rio 180. Alles nieuw en vol goede moed extra planten besteld.
Helaas na paar maanden blauwalg... langs aquariumwinkel geweest en waardes waren in orde. Hele bak zwart beplakt en na 2weken de waterwissel. Nog geen week later zelfde probleem. Zo een dik half jaar vanalles geprobeerd maar telkens kwam het terug.
Helaas vonden de planten en vissen dat in het donker verblijven ook niet leuk dus een 60cm gekocht om de vissen tijdelijk in te huisvesten.
Na een tijdje hierin te hebben gezeten heb ik de vissen weggegeven aan een kennis met een aquarium.
Helaas heeft de blauwalg de strijd gewonnen want ik hield het voor gezien.
Na enige tijd kriebelde het weer en de bak weer beetje ingericht, helaas weer heel wat algen. Die aquariumzaak was weg dus in een grotere dierenwinkel sprak ik een "verkoper" die me onder de toonbank zijn privé nummer gaf om mij te helpen.
Ik besloot eens een andere weg in te slaan en een Tanganyika bak te beginnen, want tja, planten wilden bij mij niet zo...
Mijn bak daarna ingericht met vooral leistenen en een paar plantjes die het wel overleefd hadden. Na een paar maanden samen met die jongeman naar een grote Duitse aquariumwinkel (Freshnapf Aachen) en heel wat visjes uitgekozen.
Het was een leuk bestand en de bak floreerde. Helaas hebben visjes ook niet het ewige leven en zijn er ondertussen wel al een aantal overleden.
Deze bak draait nog steeds goed en geen grote problemen gehad. Wel zal ik weer eens het visbestand moeten aanvullen...

Een dik half jaar terug heb ik de 60cm weer eens opgestart om een plantenbak te maken met wat Rasbora's en garnalen. Het begon allemaal goed waterwaardes prima en ging goed. Niet veel later ineens draadalg. Deze weg gekregen en was weer oke. Daarna kwamen de bruinalgen, maar ook de vakantie. Langs verhaal kort; het is in de dikke 2,5 weken geëxplodeerd. Bijna alle vissen dood en alle (red rili) garnalen ook.
Ik weet wat probleem was... (veel te hoog opgelopen temperatuur)

Afgelopen week een gratis Rio240 gekregen en deze wil ik als Hollandse bak gaan inrichten, waarbij ik wel wat advies kan gebruiken, gezien mijn eerste paar pogingen.
Ik zal hiervoor binnenkort wel een draadje beginnen in de andere subgroep.
Even een fotootje van mijn Tanganyika 180L.

groetjes Patrick
 

Bijlagen

  • 20241020_170122.jpg
    20241020_170122.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 11
Welkom op het AF.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan