Evo's Dooars biotoop (eVolution)


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
ST2sXOm.png



Hallo allemaal en welkom bij mijn foto-album.

Hier zal ik jullie op de hoogte houden van mijn aquarium en de veranderingen die erin plaatsvinden.

Een aantal gerelateerde berichten staan ergens anders op het forum, maar houd ik liever gescheiden om alles wat overzichtelijker te houden.

KANUEzg.png


Het aquarium is een Trofis Caridina A-550K (55x55x65).

Ik heb een externe filter incl. verwarming, namelijk de Oase biomaster thermo 250. Hierdoor is de totale inhoud zo'n 140 liter. Dankzij de hulp van @Lennard_J is deze mooi weggewerkt onder mijn bureau en bereikbaar via een uittrekbare plank.

skeA8Yj.jpg


Het aquarium moet een Dooars biotoop worden. De Dooars is een gebied gelegen aan de uitlopers van het Himalaya gebergte ten zuiden van Bhutan in Noord-India (provincies Assam en West-Bengalen). Ik ben uitgegaan van alle bekende vindplaatsen van de Dario Dario (Bengaals vuurtje).

IoEvNDG.jpg



ei00ZcP.png


  • RV4850F.jpg
  • xabIR8V.jpg
  • 0ZewI4T.jpg
  • 9NS72Zs.jpg
WSIXGWX.png


  • XLfkQ10.jpg
  • T8FAZEX.jpg
  • b7a8lrV.jpg
  • AJsRtYP.jpg
  • CSypbQE.jpg

Veel lees en kijk plezier!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt allemaal, ik ga mijn best doen. Eerste op de planning is de zelfbouw achterwand, ben mij momenteel aan het inlezen en hoop in de meivakantie over zo'n 6 weken een heel eind te komen.
Bedankt @TonHageraats voor het aanpassen van het bericht :thumbs:
 
Veel plezier met de opbouw en ben erg benieuwd naar de neushoorngarnaal.
 
Zojuist het aquarium besteld. Toch gekozen voor de Trofis Caridina A550-K t.o.v. de Juwel Lido 120. De Trofis heeft geen intern filter, wat dus weer sloopwerk bespaart en het risico op schade. Daarbij is het glas van de Trofis 10mm dik t.o.v. 6mm bij de Lido. En de Trofis heeft zo'n 40 liter meer aan inhoud en zo'n 500 vierkante cm meer aan oppervlakte.

Wat voor mij de doorslag gaf was dat ik bij de Trofis eventueel ook LED kan toevoegen m.b.v. van de Superfish retroled sets op de bestaande aansluiting en deze dan weer kan koppelen aan een TC420 controller (die ik al had gehaald incl. LED-strips). Het idee is dan ook om de verlichting uiteindelijk te vervangen voor de retroled's en de ledstrips hier nog aan toe te voegen.
De LED verlichting van de Lido was niet compatibel met een controller en moest vervangen worden voor een dure LED balk die twee keer zoveel kost als de twee retroled's + controller bij elkaar. De kwaliteit zal ook wel beter zijn, maar betwijfel of ik dat nodig heb met 2 retroled's en 3 ledstrips.

Zodra het aquarium er is volgen de foto's en zal ik, zodra ik tijd heb, ook starten met het passen en meten van de achterwand zodat er een idee komt van de indeling.
Alle materialen liggen al klaar:
 
Goede keuze na het lezen van je motivatie. Nou op je billen zitten en vingers draaien (of toch met het hout aan de gang?) :)
 
Goede keuze na het lezen van je motivatie. Nou op je billen zitten en vingers draaien (of toch met het hout aan de gang?) :)

Haha, ik heb wel moeite met wachten. Maar zal toch moeten, wil het graag goed doen en dat kan alleen als ik ook voldoende tijd heb.
En met een drukke baan zit dat er voorlopig niet in, hopelijk heb ik in het weekend wat tijd om in ieder geval een start te maken.
Maar 100% concentreren op mijn werk is nu zeker weten lastiger dan voorheen :D
 
Haha, ik heb wel moeite met wachten. Maar zal toch moeten, wil het graag goed doen en dat kan alleen als ik ook voldoende tijd heb.
En met een drukke baan zit dat er voorlopig niet in, hopelijk heb ik in het weekend wat tijd om in ieder geval een start te maken.
Maar 100% concentreren op mijn werk is nu zeker weten lastiger dan voorheen :D
Dat is de voorpret en die is vaak het mooist vind ik. Ben wel heel benieuwd wat het uiteindelijk worden gaat. "Kump goat"
 
Het aquarium is binnen! Nadat ik het op zijn plaats had gezet ben ik direct gestart met het op maat maken van de achterwand, hieronder alvast wat foto's:

Welke stukken hout vinden jullie het mooiste? Het massieve stuk (01) waar ik nog stenen en kleine takken aan kan toevoegen? Of de kleinere stukken (02)?
Ik heb nog meer opties, maar heb deze direct geprobeerd.
 
Fijn dat het aquarium binnen is!

Ik vind 02 het mooiste, ziet er in mijn ogen natuurlijker uit dan 01
 
Even een korte update van de achterwand, waar ik vooral in dit topic mee worstel.
Bekijk media item 1578
Achter de 'boom' zit de 'inflow' van de filter verstopt. De 'outflow' loopt via een spraybar bovenop de achterwand. Beide zijn dus grotendeels weggewerkt.
De takken/wortels zitten vast met foam. Volgende stap is een laag tegellijm.
 
Ik heb weer wat advies nodig. Ik ben redelijk tevreden over de achterwand. Ik denk ik combinatie met planten dat het er wel aardig gaat uitzien.
Maar doordat er wat uit de achterwand steekt beperkt dit mijn mogelijkheden tot decoratie. Daarom de vraag, wat zouden jullie doen?

Hier de opties, de planten moeten we er voorlopig even bij bedenken.
Geen hout, maar enkel nog wat stenen.

FYI, dit is de achterwand op dit moment, heb net nog even de eerste laag tegellijm erop gedaan. Laag 2 doe ik morgenavond:
Bekijk media item 1580
 
Optie B of C zo op het eerste gezicht. Ik denk dat het er ook vanaf hangt wat je met planten wil gaan doen.
 
Weer even een update.

Zojuist de tweede laag tegellijm op de achterwand gesmeerd en ook nog wat wortels toegevoegd om de achterwand wat meer structuur te geven.
Bekijk media item 1585Even een detail foto:
Of het wordt heel mooi, of het gaat gigantisch tegenvallen haha, we zullen zien.

Vandaag ook nog wat Spiderwood gehaald, ik vond de andere stukken hout niet echt passen bij de uitstekende takken van de achterwand. Het voelde alsof het er totaal niet bij hoorde. Spiderwood heeft van zichzelf smalle zijtakken en lijkt beter te passen. Ik heb twee mooie stukken uitgezocht en deze liggen nu in het water zodat ze hopelijk over een week of twee direct in het aquarium kunnen:
Bekijk media item 1584
Morgen staat tegellijm laag nummer 3 op het programma en ik meng dan ook wat acrylverf erdoorheen om een basiskleur aan te brengen. Donkerbruin voor de 'aarde' en licht bruin voor de 'boomstronk'.
 
Je schiet lekker op! Mooie stukken spider wood heb je uitgekozen. Benieuwd hoe die staan in de bak, lijkt me inderdaad beter te passen bij de wortels in de achterwand.
 
Creatief bezig! Begint er al goed uit te zien.
:thumbs:
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!


Ik heb wel een prangende vraag voor je?

Heb je toevallig een foto van je wagen?

:juggle:
......


Ik vraag me af hoeveel spoilers er op staan....
:D:sorry:
 
Zojuist de derde laag tegellijm aangebracht. Op advies van @Ruben01 heb ik bruine, witte en zwarte verf erdoorheen gemengd om de gewenste 'modder' kleur te krijgen.
Het is nu nog niet echt goed te zien, denk dat het eerst moet drogen:
Bekijk media item 1591
Ik hoop vanavond de boomstronk en de 'wortels' in te kleuren. En dan kan ik van de week aan de epoxy gaan beginnen. Dat wordt een primeur, dus moet eerst eens even aan uitzoeken hoe ik dat precies moet doen.
 
Ik mis nog wat structuur op de achterwand maar dat is persoonlijk. Dit had je bv kunnen doen door met een schors van een eik op de tegellijm te duwen. Van mij mocht het ook nog donkerder, maar dat is ook persoonlijk ;) verder ben ik wel jaloers op je creativiteit. Ik durf er niet aan hoor !!
 
Zojuist de derde laag tegellijm aangebracht. Op advies van @Ruben01 heb ik bruine, witte en zwarte verf erdoorheen gemengd om de gewenste 'modder' kleur te krijgen.
Moet aardig wat doorheen, voor de 60cm gingen er 2-3 tubes doorheen:D

Ik ga met Red mee, naar mijn menig mocht er nog wel wat bij.;)

Maar zo ziet het er ook mooi uit:thumbs:
 
Ik mis nog wat structuur op de achterwand maar dat is persoonlijk. Dit had je bv kunnen doen door met een schors van een eik op de tegellijm te duwen. Van mij mocht het ook nog donkerder, maar dat is ook persoonlijk ;) verder ben ik wel jaloers op je creativiteit. Ik durf er niet aan hoor !!

Dat is een goede tip bedankt! Ik heb nog wat schors liggen, net meteen naar beneden gerent om te testen, maar de tegellijm is al te droog..
Er zit wel wat structuur op door de wortels die ik her en der erop heb geduwd. Maar om de een of andere reden zijn die nu nog slecht te zien op de foto's, misschien omdat alles nog in 1 kleur is.

Achteraf gezien zijn er wel wat dingen die ik anders had willen doen. Maar voor een eerste poging ben ik wel tevreden. Moet het straks ook nog eens allemaal zien in het aquarium.
 
Net alles ingekleurd. Wat een werk, al die hoekjes en randjes en die kleine wortels...
Maar het is gebeurd. Maak me alleen wat zorgen over hoe het kleurt als het droog is (de boomstronk lijkt nu legergroen, in het echt is het bruiner...)
Verder ook wel wat bezorgd hoe ik alles onder de epoxy ga krijgen, maar dat zien we komende week wel weer.

Hier het resultaat nog nat, oordeel zelf...
Bekijk media item 1594
 
Dit topic had ik nog niet gelezen, gezien de mooie en uitgebreide intro moet het wel iets bijzonders gaan worden, ben benieuwd.
 
Ik zou met een donkere kleur bruin wat nerven aanbrengen in het hout (soort marmereffect, op youtube kun je daar filmpjes over vinden) dan krijgt je nephout een mooiere uitstraling
 

Terug
Bovenaan