EVSA defect? Of iets anders?

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
40
Locatie
Enschede
Een aantal weken geleden belde mijn vrouw mij op, dat de verlichting van het aquarium niet aan was.
Gezien ik vrij kort geleden 1 TL buis vervangen heb, ging ik uit van een defect in de tweede.
Na het werk een nieuwe buis gehaald en erin gedraaid, niets!
Vervolgens met aardig wat moeite de lichtkap opengemaakt en de VSA doorgemeten, het leek OK te zijn.
Spanning eraf, alles los, opnieuw aansluiten, niets.
Een kant los, spanning er weer op, waarna er 1 buis aan ging.
Draadjes allemaal weer vast, en het werkte weer.

Nu heb ik inmiddels bijna iedere dag dat ik mijn verlichting moet loshalen en weer moet aansluiten, voordat het werkt. Gezien mijn vrouw het niet aandurft om er aan te zitten, betekent dit ook dat er maar zo'n 5 uur per dag licht is in het aquarium op de dagen dat het mis gaat.
Gisteren moest ik voor het eerst de aansluiting van de achterste lamp loshalen, meestal is het de voorkant die ik los haal en dan werkt het weer.

Nu is mijn vraag: Is dit een probleem met de VSA? Ik kan wel een nieuwe gaan halen, maar zijn er nog andere mogelijkheden?
Ik wil over een tijdje naar LED verlichting maar dat kan er nu nog even niet af, dus zal een tussen oplossing moeten hebben.
Het gaat om een Juwel lichtkap met 2x 18W T8 verlichting.
 
Zijn de voetjes waar de tl inzit niet roestig ?

Heb hetzelfde gehad en sinds een 3-4 weken leds incl controller voor 80 euro. Ik wil niet anders meer ;)
 
Nee, de voetjes zijn prima. Anders zou je met rommelen aan de TL's zelf wel iets gedaan krijgen maar dat helpt niet.
Ik heb de voetjes ook helemaal schoon gemaakt en die zijn volledig OK.

Ja, je kunt LED redelijk goedkoop krijgen maar het kan er momenteel even niet vanaf.
 
hallo

heb je al eens gekeken naar de starters.
 
Er zit een EVSA in, die heeft geen starters
 
Zal wel aan de EVSA liggen.
 
T8 is met Vsa, of met Evsa.
Kijk gewoon voor een nieuwe evsa. ong . 32-34 euro . ex vrzend.

Maar .als 1 buis brand om en om, kan ook de bedrading verkeerd zijn .


kan je een foto maken?
 
Nee, het is niet dat 1 buis brand.
Als ik 1 buis loshaal en er stroom opzet gaat de nog aangesloten buis wel aan.
Sluit ik de eerste buis ook weer aan branden ze allebei wel.

Het is een EVSA, zonder starter.
 
WElke zit erin? Staat schema op?


Philips HF-P 236 TL-D
Artikelnr: 8711500999665
Philips.

Philips elektronisch HF-Performer voorschakelapparaat voor het aansturen van twee TL-D lampen van 36watt.
.� 23,24
� 28,12 inclusief BTW
 
Ik weet het zo niet uit mijn hoofd, het is de originele uit de Juwel Duolux kap.
Het zijn 2 lampen van 18 watt, heb al een vervangende gevonden voor �24,95 bij de grote aquariumboer hier in Enschede.
 
HFP 218 TL-D 2x TL-D 18watt
hebben ze ook.


Oke. Dat is mooi.
 
Een nieuwe EVSA heeft het inderdaad opgelost.
Nu branden de TL's ook weer fatsoenlijk, achteraf gezien gaven ze niet de volle verlichting.
 
Terug
Bovenaan