EVSA stuk?

Z

Zappie52

Guest
Hallo allemaal. Ik heb een 60x30x30 bakkie van Jewel. Lichtkap met 1 t5 tl-buis, Het licht valt spontaan uit. Heb toen alles gecontroleerd maar zowel bedrading, schakelaar en buis zijn in orde. Nergens een startertoegang te vinden dus waarschijnlijk evsa aansturing, maar die zit onbereikbaar ingegoten dus kan er niet bij.
Wil dit nou werkelijk zeggen dat ik een nieuwe lichtkap moet aanschaffen of is er toch nog een truc?
 
hoeft niet de evsa te zijn kan ook de buis zijn zou eerst deze eens vervangen
soms is er een zwarte rand te zien aan het begin/einde buis wat duit op niet zo best meer zijn

groet

jaap
 
Hallo Jaap..buis, schakelaar en bedrading zijn in orde. Ook de aansluitpunten van en voor de buis zijn schoon en geven bij schakeling gewoon fase.
Hij mist alleen lamarzegge de 'tik' om te gaan branden.
 
Je kunt bij de meeste Juwel lichtkappen wel een deksel los snijden waar de EVSA onder geplaatst is, het kost alleen even wat moeite.
Heb het zelf ook zo moeten doen vorig jaar (en eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het klepje nog altijd nog vastgemaakt heb)
 
Das helemaal gelukt bderooij. evsa die er in zat zag er niet uit, zekering op de printplaat was ook overleden. Inmiddels dat ding zo kapotgemaakt dat ik m niet meer kan gebruiken. Me helemaal scheel gezocht naar een originele vervanger maar IK krijg m niet gevonden. Ik heb te weinig kennis van zaken om een soortgelijke van een ander merk aan te schaffen. Er zijn er zat op de markt maar ik weet niet waar ik op moet letten.
Jij of iemand anders een idee??
 
Modelnummer van dat ding hier is trouwens Juwel electronic ballast TB4088-15
 
Waar je naar moet kijken is:
- Wattage van de TL's
- Aantal balken

Als je dat hebt kun je vrij simpel een andere ballast kopen, bijvoorbeeld via https://www.budgetlight.nl/ die wel leuke prijzen hebben.
Van Juwel hoef je geen vervangende EVSA te verwachten, die zijn zeer zeldzaam. Meestal is het advies 'koop maar een andere kap' maar dat is geen leuke grap meer.
 
Okay bderooij, hier kan ik goed verder mee. ondertussen voor weinig geld een goedwerkende lichtkap op de kop kunnen tikken, maar ik ga deze hier zeker ook in orde maken. Al is t alleen maar om van te leren en ik heb meer ouwe handel staan die er wellicht ook zomaar mee op kan houden dus een beetje reserve is nooit weg.
 
En inderdaad: het eerste wat ze in de winkel zeggen is: dat wordt een nieuwe kap meneer, nnnou...nee dus hihi
 
Terug
Bovenaan