Wat is er nieuw

Experiment met combi binnen- en buitenfilter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sander uit Velsen
  • Startdatum Startdatum
S

Sander uit Velsen

Guest
Sinds een ruime maand ben ik bezig met een experimentje. Het inzuigkorfje van mijn externe filter vervuilde regelmatig met grove plantendelen en plukjes alg/mos. Hierdoor werd de doorstroming uiteraard slechter. Na een poosje over een oplossing denken, ben ik opzoek gegaan naar een filterspons die over de inlaat zou passen. Via ebay uiteindelijk iets gevonden (Aquarium Sponge Filter for Air Pump à $2 ) en gemonteerd. Het lijkt best goed te werken, ook lijkt het niet alleen het grove vuil af te vangen maar ook een biologische werking te hebben, er ontstaat een biomassa in het sponsje. Eens per week moet het nu even schoongemaakt worden en er komt dan een hoop vuil uit. Ik hoop dat de schoonmaak interval van het buitenfilter (Oase thermo 350) zelf nu ook langer wordt. Wie heeft dit al eens geprobeerd? Hoor graag jullie ervaringen / advies. Grt, Sander

Bijlagen

• 20210119_163710.jpg
    20210119_163710.jpg
    284.4 KB · Weergaven: 111
Het sponsje op de inlaat van een filter is al een decenia's oude truuk om veel redenen, o.a geen jonge visje op te zuigen of garnalen en natuurlijk dat de inlaat korfje niet dicht slibt met grove vuil delen.
Als het sponsje groot genoeg is gaat het ook biologische reinigen omdat er n eenmaal water door heen gaat met zuurstof zullen er ook nuttige bacterien in en op gaan groeien als mede algen en soms ook wel mos.
Voordeel van zulke voorfilters is dat je langer uitstel krijgt om te reinigen omdat er al veel vuil door deze spons wordt tegen gehouden en gevangen (afhankelijk van dichtheid in ppi)
Je kan van eheim gewoon een complete voorfilter kopen die op je aanzuigbuis past dus het is niet nieuw en al lang in gebruik maar velen gebruiken het denk ik niet omdat dit voorfilter best wel regelmatig moet worden gereinigd..dus vrijwel elke week of 2weken moet je eraf halen en reinigen.
458x840.jpg
458x840.jpg

dus je idee is al oud maar kan heel goed werken, hoe groter de spons is kan het wel weken duren voordat hij dicht slibt.

Handig toch! 🙂 Je hebt dan een voorfilter en extra filtratie in één. En het hoeft niet veel onderhoud te geven, als de grofheid en grootte van de spons aangepast zijn op de stroomsnelheid.

Ik heb het zelf gedaan in mijn Rio 240. (Bepaald geen showbak verder, zoals je ziet aan de alg. 😛) Ik vond het destijds zonde om een ingedraaid sponsfilter weg te doen, dus die ging om de intake van het potfilter. Voor de zekerheid onderin de spons wel een gat gemaakt met wat grovere spons erin, om enige doorstroom te garanderen als ik weer eens lui blijk in het onderhoud.

20210119_182406.jpg

Nog een ander alternatief; ik gebruik mijn fiterhuis ingebouwd in een Juwel Rio 180. Het filterhuis is ontdaan van het interne filter. Mijn aanzuiging van het externe filter zit erin met bovenin en onderin het filterhuis een grove spons welke dan ook werkt als een vóórfilter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan