Wat is er nieuw

Experiment met Plant vol met Alg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter lotus
  • Startdatum Startdatum
L

lotus

Guest
Ik ga een Plant (Bolbitis Heudelotti) vol met alg in mijn nog vrij nieuw ingericht (8 weken ) aquarium zetten .
Mijn Aquarium draait stabiel. ik wil wel eens weten of zo een plant echt besmettelijk is of dat hij gewoon snel bij trekt of dood gaat en hoe lang dat duurt.
Heb nu geen last van Alg op de rest van de planten, gaat het niet goed dan grijp ik wel in natuurlijk 😀

Het is wel een traag groeiende plant

146271_0_82_dsc_5726_medium.jpg
 
Als de omstandigheden in je bak goed zijn dan zullen de andere planten niet snel algen gaan vertonen denk ik zo.
In iedere bak zijn algen volgens mij wel aanwezig in een bepaalde vorm (sporen of latent of hoe het ook mag heten).
Alleen krijgen ze bij de goed groeiende planten dan geen kans.

Heb je een totaaltje van de bak na 2 maanden??
 
738648_0_82_aquarium_552015.jpg

Ph6 kh 8 temp 23 gr
 
Je heb wel een hoop alg op je glas zitten
Laat je dat expres er op zitten ?

Groet john
 
Als de plant aanslaat , die kans is groot.
Dan zal hij zijn aangetaste bladeren los laten .
En die gaan dan Door je bak zwerven, of dat nou een goed idee is ?
Ik ben bang dat je andere planten daar last van gaan krijgen .
 
Ja waarom de kat op het spek binden??
 
Tja, vind het niet slim....
Ben benieuwd naar de resultaten, maar om dit nou in een bak te doen die net 2 maandjes draait. Jij zegt dat hij stabiel draait, maar dat kun je na 2 maanden helemaal niet zeggen, dan begint het pas.

Als je een beetje pech hebt, breng je een alg in huis waar je straks een jaar mee bezig bent om te bestrijden.

Ik kan je alleen maar adviseren om de waterwaarden goed stabiel te houden en z�ker een goede co2 installatie met controller op de bak te zetten, als je die nog niet hebt...

Hoeveel ervaring heb je op het gebied van aquaria?

Ik ben zelf nog maar n�t lid van de site, maar heb wel de nodige ervaring opgedaan, helaas niet alleen door boeken te lezen. Ook begonnen (als jochie van 15 ofzo) met een aquarium met hoge nitrietwaarden, blauwalg, alle ellende die je maar kan bedenken door gebrek aan welke vorm van ervaring dan ook en een verkoper die de kit de schuld gaf in plaats van de echte oorzaak, en de bak dus ging omruilen. Toen alles goed draaide voor een paar jaar, knapte het ding! Niet zo leuk op de 1e etage!

Toen mijn ouders een beetje waren bijgekomen van deze ellende boden ze mij aan een aquarium in de woonkamer te plaatsen. Deze heeft daar nog een hele tijd goed gedraaid. Echter toen ik mijn huis kocht, moest deze ook mee, maar durfde deze niet op de nieuwe houten vloer te installeren uit angst dat deze ook zou knappen.

Toen heb ik �lle aquariumspullen voor een paar centen verkocht, echt voor kapitalen aan apparatuur, juwel bak inclusief meubel en letterlijk honderden accessoires voor 6 tientjes verkocht. Koper helemaal blij en ik van de spullen af. Wilde de boel niet meer opbouwen op mijn nieuwe vloer omdat het gebarsten aquarium nog op mijn netvlies gebrand stond.

Korte tijd later begon het echter weer te jeuken en heb ik nu weer een aquarium. Een Juwel Vision 180. Voorzien van een extern filter Eheim Pro3 2071 (met 2073 onderbak met 3 compartimenten) en alle voorzieningen;Co2 installatie met controller, UV sterilisator, LED verlichting met controller etc etc...

Zodra de kids groter zijn en het budget het toe laat, wil ik ooit nog naar een grotere bak (bijvoorbeeld 400 of 500 liter). Daarvoor wil ik nog wel een paar jaar wachten. Kleine kinderen blijft een risico en daarnaast is dit aquarium vrij nieuw.
 
Welkom Ferry

We hebben niets meer gehoord van Lotus zijn experiment.
Ben benieuwd of hij het nog gedaan heeft.

Groet John
 
Ferry,
Ja we wachten af wat Lotus heeft gedaan. Misschien even of topic maar ik las je post en ook dat je er best een dure bedoening van hebt gemaakt al met al. Dat is op zich mooi maar lang niet altijd nodig. Een bak kan ook prima draaien op een co2 installatie zonder controller en zonder een uv sterilisator.
Ik wil dit even kwijt omdat anders nieuwe hobbyisten anders de indruk kunnen krijgen dat ze voor een mooie bak een kapitaal aan spullen nodig zullen hebben. Dat wil ik dus alleen even rechtzetten 😉.
 
experiment loopt nog alg mindert plant trekt bij maar nog niet echt. De rest van het aquarium heeft nergens last zie fotos

687271_0_82_dsc_5728.jpg
 
nee geen alg op voorruit zit op achter wand aquarium is nu 2 maanden oud bodem is al 6 jaar oud planten zijn compleet herschikt dit bedoel ik met 2 maanden
 
Zolang de planten goed groeien zal het zich niet verspreiden denk ik.
Al heb ik ergens gelezen dat alle planten onder de microscoop sporen van de algen bevatten maar dat deze niet ontkiemen zolang alles goed gaat in de bak.
Dus in principe hebben we allemaal planten met sporen van algen in de bak staan.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge
      Terug
      Bovenaan