Wat is er nieuw

Experiment viskweek

  • Onderwerp starter Onderwerp starter amazingJos95
  • Startdatum Startdatum
A

amazingJos95

Guest
Hallo allemaal
Voor een vak dat ik volg aan de universiteit moeten mijn groepsleden en ik een duurzaam experiment bedenken, en binnen 5 a 10 jaar haalbaar zou moeten zijn(het is niet echt de bedoeling om dit experiment echt daadwerkelijk uit te voeren; het is gewoon een soort van tijdslimiet.). Ons groepje kwam op het idee om vis te kweken in de Gentse Watersportbaan. Dit is een lange strook water(2.5 km op 50 m) waar er in de zomer allerlei activiteiten op plaats vinden. We dachten eventueel een deel daarvan te af te zetten en dit gebied te gebruiken om vis te kweken. Geen van ons heeft enige ervaring in het kweken van vis, dus we hebben ook niet echt een idee welke vissensoort hier het best geschikt voor is, en waar we allemaal op moet letten. Zijn er mensen die me de basis van de viskweek zouden kunnen uitleggen, die we dan eventueel kunnen gebruiken in onze paper?
Alvast heel erg bedankt!

Budget en middelen zijn onbeperkt, dus dat is geen probleem
 

Bijlagen

  • Watersportbaan.PNG
    Watersportbaan.PNG
    650.1 KB · Weergaven: 101
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch wel op een ph-verlagende bodem hé! Anders krijgen ze veel minder jongen!
 
Maar ff serieus, ik denk dat het lastigste puntje is dat je het water juist verstoort wanneer de vissen zich gaan voortplanten. En riet of ander waterplantgewas is nodig voor schuilplekken, iets wat niet samen gaat met een paddel en kano. Maar goed, leuk dat je de vraag hier stelt!
 
Hallo allemaal
Voor een vak dat ik volg aan de universiteit moeten mijn groepsleden en ik een duurzaam experiment bedenken, en binnen 5 a 10 jaar haalbaar zou moeten zijn(het is niet echt de bedoeling om dit experiment echt daadwerkelijk uit te voeren; het is gewoon een soort van tijdslimiet.). Ons groepje kwam op het idee om vis te kweken in de Gentse Watersportbaan. Dit is een lange strook water(2.5 km op 50 m) waar er in de zomer allerlei activiteiten op plaats vinden. We dachten eventueel een deel daarvan te af te zetten en dit gebied te gebruiken om vis te kweken. Geen van ons heeft enige ervaring in het kweken van vis, dus we hebben ook niet echt een idee welke vissensoort hier het best geschikt voor is, en waar we allemaal op moet letten. Zijn er mensen die me de basis van de viskweek zouden kunnen uitleggen, die we dan eventueel kunnen gebruiken in onze paper?
Alvast heel erg bedankt!

Budget en middelen zijn onbeperkt, dus dat is geen probleem


Even wars van alle grappen en of fictie of non fictie
Je kunt natuurlijk een prachtig proefschrift schrijven over de voordelen en bijkomende voordelen die te behalen zouden kunnen zijn met het kweken van gebakken vis
Denk aan geld, millieu, uitstoot, stikstof, minder werkdruk, middenstand, gezond voedsel etc..
kortom laat los de hokjesgeest, in volle gestrekte draf met de hersentjes en laat de fantasie vliegen gelijk een pastoor richting kleuterschool (oeps dat laatste mag ik niet zeggen, mijn diepste excuses aan alle pastoors die niet richter kleuterschool vliegen)

Ik ken iemand die gepromoveerd is op een scriptie over wat als Grutte Pier niet verslagen was, maw. alles kan he
 
Maar ff serieus, ik denk dat het lastigste puntje is dat je het water juist verstoort wanneer de vissen zich gaan voortplanten. En riet of ander waterplantgewas is nodig voor schuilplekken, iets wat niet samen gaat met een paddel en kano. Maar goed, leuk dat je de vraag hier stelt!
Bedankt voor de info! Als we nu een soort van dam/barrière optrekken die de golven zouden kunnen tegenhouden, zou de voortplanting dan wel kunnen lukken?
 
Bedankt voor de info! Als we nu een soort van dam/barrière optrekken die de golven zouden kunnen tegenhouden, zou de voortplanting dan wel kunnen lukken?
Dan wordt de roeibaan wel smaller
 
Even wars van alle grappen en of fictie of non fictie
Je kunt natuurlijk een prachtig proefschrift schrijven over de voordelen en bijkomende voordelen die te behalen zouden kunnen zijn met het kweken van gebakken vis
Denk aan geld, millieu, uitstoot, stikstof, minder werkdruk, middenstand, gezond voedsel etc..
kortom laat los de hokjesgeest, in volle gestrekte draf met de hersentjes en laat de fantasie vliegen gelijk een pastoor richting kleuterschool (oeps dat laatste mag ik niet zeggen, mijn diepste excuses aan alle pastoors die niet richter kleuterschool vliegen)

Ik ken iemand die gepromoveerd is op een scriptie over wat als Grutte Pier niet verslagen was, maw. alles kan he
Bedankt voor de input!!:oo
 
Ik denk eerder een bijgegraven oevergedeelte wat de vissen als een kraamkamer kunnen gebruiken oid.
 
Over vissenkweek in open water heb ik geen kaas gegeten denk dat je beter eens info op kan vragen bij svn (sportvisserij nederland)
 
zoetwater vissen die in NL voorkomen en geconsumeerd worden zijn snoekbaars en paling.
snoekbaars wordt echt gekweekt door een aantal kwekerijen in NL, let wel dit zijn verwarmde bassins met grote filterinstallaties etc. een sterk gecontroleerde omgeving. bij paling lukt het nakweken nog nie helemaal en wordt glasaal (babypaling) gevangen en opgekweekt in kwekerijen maar ook bijv uitgezet in de friese meren om jaren later als volwassen paling weer opgevist te worden.

ik denk dat je in die richting moet zoeken. bij de WUR zijn ook vast wel een aantal rapporten en onderzoeken over aquacultuur in NL te vinden.
 
Ik denk dat je de vraag op een fout forum aan het posten bent.
Hier wordt niet echt gekweekt voor menselijke consumptie.

Ga te raden bij fishfarms. Ik heb ooit wel eens artikels gelezen over kweek van steur in het koelwater van een electriciteitscentrale. Er werd ook paling gekweekt of "vetgemest" in het Donkmeer nabij Dendermonde.
Forellen worden ook gekweekt, maar waarschijnlijk enkel in stromend water.

Ik denk dat je via bestaande fishfarms eens moet navragen waar zij de wetenschap vandaan halen, sowieso om te kijken wat er kan in een stilstaand meer waar mensen recreatie op beoefenen.
Misschien zijn er universiteiten die bezig zijn met kweek van vis en kan je daar informatie vinden.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: het idee dat het voor de planten op een gegeven moment ook op is v.w.b. de bodem
      Terug
      Bovenaan