Wat is er nieuw

Experimenteel bakje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jerolo
  • Startdatum Startdatum
J

Jerolo

Guest
Twee jaar geleden mijn 400liter malawibak verkocht. Al die tijd blijft de hobby toch kriebelen en heb ik, geheel impulsief, een fluval flex 57L gekocht. Voor mijn 'zoontje'....
Dat was mijn smoes, plantjes erin, hout erin en draaien maar.
Twee maanden later staat er een CO2 systeem op en heb besloten om toch e hobby weer op te pakken. Mijn doel is om te experimenteren met planten en CO2 om later een grote plantenbak op te starten.
Nieuwe planten erin en wat hout.

Ik heb gekozen voor 'vijverplanten' de stekken zijn groter, mooiere planten dan de submerse in mijn buurt en ik wil zelf aan de slag met het kweken van stekjes (eigen gebruik). Gewoon rustig aan uitzoeken wat werkt en wat niet, algen onder controle houden en de CO2 instellen. Zonder een vermogen kwijt te zijn aan planten en inrichting.
IMG_20190711_174655.jpg

Nice. Leuk hoor. Maak je ook een foto album en eentje voor over een jaar? Want geheid ga je voor groter 🙂 je begint klein en dan tadaa staat er minimaal een 200l

Precies op die manier kwam ik aan mijn 400 liter bak, nu wil ik mij echt gaan focussen op techniekbeheersing en planten. Maar het zou zo maar kunnen dat er een 200liter plus komt...

Bakje draait inmiddels twee weken, planten slaan goed aan en hebben al twee snoeibeurt en gehad. Bladeren nemen langzamerhand al de submerse vorm aan en beginnen te kleuren.

Wel wat last van algen, voornamelijk op de bodem en de vijf centimeter er boven. Momenteel mijn CO2 en plantenvoeding omhoog gegooid. Kijken of dit de algengroei tegengaat. Daarnaast ben ik over gestapt op een CO2 diffuser, echter blijven de belletjes hangen in een helft van de bak. Stroming uit de pomp lijkt niet sterk genoeg te zijn. Of maakt dit niet veel uit en neemt het water alsnog voldoende CO2 op?

Bijlagen

• IMG_20190722_222555.jpg
    IMG_20190722_222555.jpg
    62.1 KB · Weergaven: 87
Oei, let op met je vissen. Meestal wordt 4 weken indraaien aangeraden als je met een nieuwe bak start, zodat de bacteriecultuur zich op kan bouwen. Nu heb je kans op een nitrietpiek die je vissen om zeep zal helpen. Zou het even aankijken met de planten wat betreft je co2, heb er geen ervaring mee maar lees wel vaker dat je planten een goede indicatie zijn of het goed genoeg verspreid wordt

Oei, legde het even verkeerd uit. Bakje draait al langer, huidige planten zitten er nu twee weken in net als de CO2. Neemt niet weg dat ik destijds inderdaad te snel ben gestart.

Daarnaast ben ik over gestapt op een CO2 diffuser, echter blijven de belletjes hangen in een helft van de bak.
Je kan de diffuser het beste onder de uitstroom plaatsen.

Ik had juist begrepen dat een diffuser het beste tegenover de uitstroom geplaatst kon worden. Maar ik ga het proberen, ben er niet geheel tevreden over op dit moment.

Je kan die mondstukjes van de uitstroom ook draaien neem ik aan? probeer eens wat mogelijkheden.
Ik had juist begrepen dat een diffuser het beste tegenover de uitstroom geplaatst kon worden
Ja dat lees ik nu ook idd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan