Wat is er nieuw

experts gezocht

• Onderwerp starter Onderwerp starter fishkeeper
  • Startdatum Startdatum
F

fishkeeper

Guest
ik ga komend weekend mijn rio180 volledig omslaan, ga hem volledig leeg maken enzo mijn vissen een tijdje onderbrengen in een ander bak tot alles ingedraaid is .
Ga mijn planten bestand helemaal vernieuwen en ook beginnen met stockoplossingen van po4 en kno3.

Heb de volgende planten in gedachten:
vaantjesplant
Rotala rotundifolia
ludwigia repens
valisneria spiralis
cryptocoryne soort( wat ik nu nog heb staan)
rode tijgerlotus

het enige probleem wat ik nu heb is dat ik niet goed weet hoe wat en waar plaatsen in mijn aquarium
op deze foto zie je de crypto soort die ik ga herbruiken en wou mischien nog de stukken hout ook herbruiken
maar geraak er niet uit hopelijk kan hier iemand met de nodige kennis van planten mij helpen met hoe en waar mijn planten te plaatsen die ik in gedachten had
en of die planten goed met elkaar gaan enzo

bijkomende info:
twee t5 lampen met reflector
spraybar die boven de co2 diffusor staat die van links naar rechrs blaast en mijn aanzuig die blijft hetzelfde staan aan de rechterkant gelijk op de foto en dat klein filtertje is uit de bak
IMG_03531_zpse4c3730f.gif

Ga je een nieuwe start maken, waarom dan ook de bodem?
Daar mankeert toch niets aan?

En, bij nieuwe start,eerst snelgroeiers erin,die de silicaten uit het water halen.
Anders krijg je opstart alg.

Vind je bak helemaal niet slecht,hoor.
alleen snelgroeiers voor je achterwand zetten.

als je een hollandse bak bedoelt, probeer grote bossen planten zo te schikken dat er
-contrasten in kleur en bladvorm zijn
-dieptezicht door doorkijkjes en een kleine ruimtes tussen de planten
-��n of enkele solitaire planten(bv je lotus)

-zowel je crypto's , echinodorus als klimop verdienen een plaatsje in je toekomstige opstelling

Ja op die foto was mijn bak nog mooi nu is de klimop volledig weg aant slijmen alles is onder de algen
Maar weet de oorzaak te veel licht niet genoeg voeding enzo
Daarom ga ik nu te goei beginnen kno3 po4 toevoegen ( twijfel nog tussen poeder of festal )
Mijn licht tijd opbouwen
Was vanplan om een bos cabomba erbij te plaatsen vanachter
Maar vraag mij af heb corrydorassen dus ik moet opletten dat ik nog genoeg zand open laat ?
De Hollandse bakken zie ik graag maar ook de takkenbakken
Wil zo een beetje de twee mixen een goed beplant aqua met hout en een beetje open ruimte

:thumbs:eerst je mogelijk npk tekort aanpakken .
breng je co2 waarde boven de 20mg/l over je volledige verlichtingsduur.
niet langer verlichten dan 8uur
eerst start je met gemakkelijke en snelgroeiende planten

dus eigenlijk zou ik eerst mijn bak moeten beplanten met alleen cabomba en waterpest enzo zo drie weken laten indraaien
en dan pas overgaan naar het planten bestand wat ik eerder al vernoemde of ?

de verlichting nooit boven de 8 uur laten komen of bedoel je geleidelijk opbouwen naar 10-12 uur ?
(mijn lampen schakelen met een tijdskolk dus gaan allebei gelijk aan en uit)

mijn co2 heb ik indertijd geregeld met de dennerle co2 continue test zo en eitje en da bleef groen altijd
heb het er nu wel niet meer ingedaan omdat mijn test vloeistof op was en heb mijn bellen per seconde het zelfde laten staan

je genoemde soorten zijn daar zeker bruikbaar voor
maar ook enkele plantjes op je verlanglijst komen aardig dicht in de buurt
vaantjesplant
valisneria spiralis
+ je huidige klimop

7-8uur is voldoende voor planten , je kan eventueel de lichtperiode verhogen als je bak eens goed ingedraaid is.

wanneer de planten goed gaan groeien of je planten massa groter word ga je je co2 toediening hierop dienen aan te passen.

je eitje of ph-kh tabel zijn veiliger dan de hoeveelheid bellen bv dagelijks 10% op te schroeven tot je ademhalings problemen opmerkt bij je vissen en dan de waarde van 2-3dagen/-20-30% terug brengen

oke dus ik kan gewoon mijn plantenbestand dat ik ingedachten had plaatsen en dan de bak laten indraaien
begin ik dan het beste met minder lichturen of mag ik dadelijk op 7 uren starten?

Zit nog redelijk te twijfelen over welke voeding te geven
dacht aan kno3 en kh2po4 stockoplossingen samen met profito
maar weet niet goed hoe te beginnen

starten met 7-8uur verlichten.
waarom opnieuw indraaien ga je misschien een nieuwe bodem gebruiken?

keuze plantenvoeding is aan jou ,met je voorgestelde festal of profito +kno3 en kh2po4 kun je zeer goede plantengroei verkrijgen maar ook andere merken hoef je niet uit te sluiten bv: aquariumbemesting.nl , drak , plantenpracht , tropica
-zowel festal als tropica geeft plantenvoeding waarin nitraat/fosfaat reeds aanwezig is de meeste andere ga je extra kno3 en kh2po4 vermoedelijk moeten toevoegen.

advies naar jou toe is
start met je no3/po4 naar 10/1mg/l te brengen
dagelijks voeg je dan een klein beetje no3/po4 extra toe bv: 1/0,1mg/l na een 2tal weken je waardes eens meten kom je onder je start waardes dan de dagelijks toevoeging van no3/po4 iets verhogen.
lopen je waarde op dit is niet zo erg maar je dagelijkse dosis iets minderen

profito starten met 100% weekdosis en bij plantenproblemen dosis opschroeven

zelf gebruik/mix ik per week
-festal (75% weekdosis)
-profito (50% weekdosis)
-plantenpracht (25% weekdosis)
-ferropol (25%weekdosis)
-velda ferro+(25% weekdosis)
-patentkali
-kno3 en kh2po4(+wekelijks 2mg/l aan kh2po4)

nee maar moet mijn loire zand grondig schoon spoelen want mijn bodem is nu vol met zwarte algen haartjes
mijn bak is volledig vol met zwarte plukjes algen, het hout en bodem en glas ook
het ziet er niet echt mooi uit het zijn nog kleine plukjes en haartjes maar denk dat het komt door de planten en te veel licht en mijn po4 is niet meetbaar

vandaar dat ik nu alles opnieuw ga beginnen en stockoplossingen ga maken van kno3 en kh2po4
en ga ook een extra zak van 10kg loire zand bijvoegen voor het vanachter op te hogen

even kijken of ik het juist snap:

-als ik mijn bak terug gevuld heb moet ik mijn no3 en po4 meten en dan van de stockoplossing toevoegen tot ik 10 no3 en 1 po4 heb
-en dan moet ik dagelijks de no3 en po4 toevoegen met de hoeveelheid stockoplossing dat mijn waarde no3 met 1 mg/l in mijn bak doet stijgen en dat hetzelfde met de po4 maar dan 0.1 doet stijgen of begrijp ik het mis?

hartelijk dank al voor de uitleg en je tijd

Bepaal voor de zekerheid eerst eens je KH, want die kan van grote invloed zijn..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan