Extern filter bijplaatsen


bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
40
Locatie
Enschede
Hi allemaal

Mijn nieuwe Ciano aquarium van 200 liter draait nu (indraaiperiode nog) op het interne filter, dat prima zijn werk lijkt te doen, alleen is zoals met de meeste binnenfilters de inhoud een beetje beperkt.
Ik heb er ongeveer 1 liter JBL sintomec (kon geen Siporax krijgen in kleinere hoeveelheden toen ik het aanschafte) inzitten, samen met een grove spons, fijne spons en een filtervlies. Uiteraard zit er ook nog een lading turf in. Past allemaal net.
Om toch wat meer capaciteit te hebben zou ik dus graag een extra filter bijplaatsen.

Optie 1: Een klein filter bijplaatsen (zeg voor een 100 liter bak) met een grotere hoeveelheid sintomec (of vergelijkbaar) en vooral extra turf als pH buffer.
Optie 2: Direct een groter filter aanschaffen en het interne filter verwijderen (uiteraard pas wanneer het externe ingedraaid is).

Voor de tweede optie zou ik dan een JBL 902 of iets in die orde kopen, dan zit je rond de 100 euro
Voor de eerste optie zou een 402 al voldoen.

Nu is het prijsverschil tussen de 402 en de 902 maar zo klein, dat het eigenlijk zonde is om voor de kleinere te gaan.
Nadeel van de grotere is dan weer dat ik met de 902 misschien teveel stroming krijg, dat de dieren die ik voor ogen heb niet erg waarderen.

Wat is wijsheid?
 
Je wil wat meer capaciteit hebben. Waar wil je die capaciteit voor benutten?

Meer biologische filtratie, meer mechanische filtratie, of bijvoorbeeld een optie om meer fijne deeltjes uit te filteren ja ook mechanisch, maar toch)?

Aanvulling, niet goed gelezen. Turf en biologisch.

Ik zou kiezen voor bij plaatsen. Meer stabiel ivm ombeurten schoonmaken.

Sera siporax hanteert 1ltr voor 200 ltr aquariumwater met "normale" bezetting.

Al de ruimte van de turf kan wel wegsnoepen van broodnodige mechanische filtratie.

Ik denk dat ik zelf een eheim erbij zou zetten, classic, 250 misschien? Bij amazon.de 50 euro dachtbik, en dan nog kranen. En mocht de uitstroom niet voldoende terug te regelen zijn met een spraybar, kan je er altijd nog zo'n betta-uitlaat opzetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou altijd voor de 902 gaan, ongeacht of je het al bij-filter gebruikt of als enige filter.
Je kunt de 902 afknijpen als je wil en daarmee de stroming verminderen. Op één van de Rio125's heb ik zelfs een 902 zitten (40 EUR op marktplaats) en dat gaat prima.
 
Ik heb zelf de JBL 902 bij geplaatst aan m'n rio 180L. Die draait gecombineerd met het binnenfilter. Ben er heel erg tevreden over. Wat betreft de uitstroom, die is inderdaad te knijpen (ik begreep dat je dat liever niet op de pompkop wilt doen omdat zoiets zou kunnen lekken). Maar de gaten van de spraybar iets groter maken, zou een sterkere uitstroom ook kunnen verhelpen.
Zou zelf ook gaan voor de 902 in plaats van de 402 omdat je er met het oog op de toekomst meer mogelijkheden door krijgt. Als je later besluit een wat belastender vis aan je bestand toe te voegen, of het binnenfilter er uit te halen vanwege de ruimte, dan hoef je later niet een tweede (of derde) filter bij te plaatsen.

Kijk ook even bij hornbach als je besluit een JBL aan te schaffen. Daar zijn ze stukken goedkoper.

edit:L Je zou ook kunnen kijken naar de e702, die zit er net een maatje tussen. Maar denk zelf dat je met die 902 ook goed zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op de meter bak,180 liter een JBL 1502, een diy spraybar met zoals het advies van benvo elke 3 cm een gaatje geboord van 2 mm over de lengte en dat gaat prima. Bedenk vooraf wel dat bruto doorstroming niet gelijk is aan de netto doorstroming en dat filtervolume en gebruikte materialen verschil maken.

Ik zou ook kiezen voor meer....eerder 2 x 902 dan 2 x 402.
Buitenfilters nemen geen plaats in.
 

Bijlagen

  • 20210925_105634.jpg
    20210925_105634.jpg
    577.9 KB · Weergaven: 67
Laatst bewerkt:
Hi allemaal

Mijn nieuwe Ciano aquarium van 200 liter draait nu (indraaiperiode nog) op het interne filter, dat prima zijn werk lijkt te doen, alleen is zoals met de meeste binnenfilters de inhoud een beetje beperkt.
Ik heb er ongeveer 1 liter JBL sintomec (kon geen Siporax krijgen in kleinere hoeveelheden toen ik het aanschafte) inzitten, samen met een grove spons, fijne spons en een filtervlies. Uiteraard zit er ook nog een lading turf in. Past allemaal net.
Om toch wat meer capaciteit te hebben zou ik dus graag een extra filter bijplaatsen.

Optie 1: Een klein filter bijplaatsen (zeg voor een 100 liter bak) met een grotere hoeveelheid sintomec (of vergelijkbaar) en vooral extra turf als pH buffer.
Optie 2: Direct een groter filter aanschaffen en het interne filter verwijderen (uiteraard pas wanneer het externe ingedraaid is).

Voor de tweede optie zou ik dan een JBL 902 of iets in die orde kopen, dan zit je rond de 100 euro
Voor de eerste optie zou een 402 al voldoen.

Nu is het prijsverschil tussen de 402 en de 902 maar zo klein, dat het eigenlijk zonde is om voor de kleinere te gaan.
Nadeel van de grotere is dan weer dat ik met de 902 misschien teveel stroming krijg, dat de dieren die ik voor ogen heb niet erg waarderen.

Wat is wijsheid?
Voor een 200 liter bak zou ik meteen opteren voor een JBL 1502. Dikwijls aangeboden ook op marktplaats. En dan het interne filter verwijderen. Voor je tweede optie is een 902 erg krap! Voor de eerste optie zou ik dan ook minimaal kiezen voor een 902 en de 402 echt vergeten! . Op mijn Rio 180, 180 liter bruto dus, heb ik zo'n ding gehad. Dat bleek beslist niet te veel. Daarbij teken ik ook aan dat je de uitvoer prachtig kan regelen met een spraybar.
 
Hoe meer filtercapaciteit, hoe stabieler je bak. Ik zou dus altijd voor het grotere filter gaan.
 
Hi allemaal

Mijn nieuwe Ciano aquarium van 200 liter draait nu (indraaiperiode nog) op het interne filter, dat prima zijn werk lijkt te doen, alleen is zoals met de meeste binnenfilters de inhoud een beetje beperkt.
Ik heb er ongeveer 1 liter JBL sintomec (kon geen Siporax krijgen in kleinere hoeveelheden toen ik het aanschafte) inzitten, samen met een grove spons, fijne spons en een filtervlies. Uiteraard zit er ook nog een lading turf in. Past allemaal net.
Om toch wat meer capaciteit te hebben zou ik dus graag een extra filter bijplaatsen.

Optie 1: Een klein filter bijplaatsen (zeg voor een 100 liter bak) met een grotere hoeveelheid sintomec (of vergelijkbaar) en vooral extra turf als pH buffer.
Optie 2: Direct een groter filter aanschaffen en het interne filter verwijderen (uiteraard pas wanneer het externe ingedraaid is).

Voor de tweede optie zou ik dan een JBL 902 of iets in die orde kopen, dan zit je rond de 100 euro
Voor de eerste optie zou een 402 al voldoen.

Nu is het prijsverschil tussen de 402 en de 902 maar zo klein, dat het eigenlijk zonde is om voor de kleinere te gaan.
Nadeel van de grotere is dan weer dat ik met de 902 misschien teveel stroming krijg, dat de dieren die ik voor ogen heb niet erg waarderen.

Wat is wijsheid?

Eurhm

Een intern filter uit een draaiend aquarium snijden is niet een heel erg eenvoudig klusje (niet in de laatste plaats vanwege de ronddwarrelende rotzooi die loskomt, maar je hebt geen grip en je kunt er ook nog al wat listig bij)

Voor een filter geldt eigenlijk hetzelfde als een aquarium, des te meer liters inhoud, des te stabieler is de werking

Dus even resumeren, hoe groter hoe beter.
(staat een overdreven bakbeest* voor 100 euro op marktplaats een Eheim pro3 2075 maar die heeft wel ff 4 x 2 liter manden, ik had deze samen met een 4+ 600 in de trofis 1200 = 220l netto)
die 2 pompen maalden maar even een dikke 1200 liter per uur, en toch zag je nauwelijks een sterke water beweging), maar wel samen met een ruim 12 liter filtermassa.

Ja maar de uitstroom dan ??

Te hoge of snelle uitstroming kun je echt super simpel oplossen met een lange(re) en of dikkere spraybar met meer en/of grotere gaatjes
Knijpen verhoogd juist de snelheid, en dat wil je vast niet
Trouwens een lange spraybar over de hele achterwand is altijd de betere oplossing

Minimale inspanning voor maximaal effect


* nog een heel klein slagje groter dan de 1502 maar wel met 16/22 slang en dat vind ik wel een voordeel

20201205_235415.jpg

Zij aan zij en dat op een 220 liter netto bak
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de adviezen, allemaal

Filter uit deze bak is vrij eenvoudig te verwijderen, gelukkig, dus mocht ik daarvoor kiezen is dat redelijk simpel gepiept.

Over de enorme filters die sommigen op redelijk kleine aquaria gebruiken, ik begrijp de theorie erachter.
Het is wel zo dat het bestand in mijn bak uit vrij kleine vissen bestaat, die niet zwaar belasten.
Natuurlijk is een grote inhoud goed, maar ik zie geen noodzaak om bijvoorbeeld een 1502 (of zelfs 2) op een 200 liter aquarium te zetten.

Mijn huidige 240 liter draait op een Eheim 2211 en JBL701, daar heb ik nooit problemen mee gehad (alleen de blauwalg die nu om zich heen grijpt, dat kan met heel veel filtercapaciteit ook makkelijk gebeuren). Vergeleken met wat ik hier boven lees is dat een hele lage capaciteit.

Filters van marktplaats, ook leuk, alleen als je ziet welke kosten je maakt om er nieuwe slangen, in/uitstroom en nieuwe media erin te zetten, ben je vaak hetzelfde kwijt als wanneer je een nieuw filter aanschaft.

Ik ga het nog eens goed bekijken allemaal.
 
Ik heb op de meter bak,180 liter een JBL 1502, een diy spraybar met zoals het advies van benvo elke 3 cm een gaatje geboord van 2 mm over de lengte en dat gaat prima. Bedenk vooraf wel dat bruto doorstroming niet gelijk is aan de netto doorstroming en dat filtervolume en gebruikte materialen verschil maken.
@Friesian , hoe bevalt de DIY spraybar? Ik ben voornemens om ook zo'n spraybar te maken en heb het materiaal in huis.

Zit alleen nog te twijfelen over de afstand tussen de gaatjes...
 
Eerlijk gezegd, sinds ik gebruik maak van een boorstandaard heb ik de uitstroom veel gelijkmatiger waardoor de verdeling beter functioneert van de voeding voor de planten. Het systeem opzich werkt goed. Bij een korte buis op de zijkant gaat mij de stroming te hard voor de planten en dus ook voor de vissen.
 
Okay thanks! Dan ga ik bij m'n Rio 240 voor 'iedere 4 cm een 2 mm gaat'.
Aangezien de spraybar bij mij wat langer is, zou ik dan ongeveer op dezelfde waterstraal uit moeten komen.
 
Heb de DIY spraybar nu ook in de Rio 240 hangen.
Enige wat je nodig heb is een pvc buis (16mm) en een eind-dop. Het knietje wat bij het filter (JBL E1502) zit even verwarmen met een föhn en dan kun je 'm zo over de buis schuiven.
Vind de stroming nog best stevig (te hard bij het voeren, maar dan zet ik het filter toch altijd een half uurtje uit).

IMG_20211104_180753.jpg
 

Terug
Bovenaan