Wat is er nieuw

extern filter juwel 110 advies

ron35

Well-known member
Lid geworden
10 september 2017
Leeftijd
42
Beste aquarium liefhebbers,
Ik speur al een tijdje rond op het forum en zit met mijn binnenfilter in me maag van juwel 110.

Mijn binnenfilter raakt los, kit hecht niet meer en ik kan deze zo verwijderen.
Een maatje heeft nog een buitenfilter tetra ex 800 plus liggen welke ik mag gebruiken.

Nu ben ik bang dat externe filters gaan lekken? Hebben jullie hier ervaring mee of is het huidige interne filter eigenlijk beter?
Me bak is ongeveer 100 liter met 4 sluierstaarten (echte varkens)

De capaciteit van het filter is echter voor 300 liter.
Is dat niet teveel filtering en slecht voor me sluiers?
Ik kan achter in de kap 2 mooie sleuven maken voor de slangen maar maak me zorgen om de filtering en lekkagegevaar.
Anders toch maar kitten?

Hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vraag. Prachtig mooi forum!

Extern filter gaat niet zomaar lekken..

Ik zou lekker die tetra unit eronder zetten en aansluiten en laten draaien, over 2 weken haal je dan het binnenfilter eruit en klaar

Voor sluiers heb je veelal te weinig als te veel filtering/
Veel mensen hebben hun filter in een bak staan, dus mocht je dan wat water morsen of een klein lekje hebben is dat geen probleem, maar de nieuwe pompen zijn best betrouwbaar mits goed behandeld.

Voor sluiers heb je veelal te weinig als te veel filtering/
Veel mensen hebben hun filter in een bak staan, dus mocht je dan wat water morsen of een klein lekje hebben is dat geen probleem, maar de nieuwe pompen zijn best betrouwbaar mits goed behandeld.

Oke dank je, teveel filtering maakt niet uit. Moet ik dan ook minder water verversen? Ik doe 20 liter in de week. Met externe filter om de 2 weken of maakt dat niet uit?

Dat is 20% per week, dat is voor een sluierbak zeer weinig, zelf heb ik geen sluiers, maar wetende dat dit extreme vervuilers zijn zou ik naar de 50% gaan.

+1 op wat Ton zegt.

een betere filtering vervangt geen waterverversingen.

er zijn ook dingen die een filter niet eruit filtert zoals groeihormonen bijvoorbeeld.
de enige manier waarop deze eruit komen is door waterverversingen.

Oke wekelijks water verversen blijft. Ik gebruik wespro nitraat reduct. Super spul. Waterwaardes zijn goed. Helder water en actieve sluiers. Externe filter dan toch doen? Dat is dan nog beter?

Ik heb dan geen sluiers, maar ook de tetra ex 800 op een juwel rio 125. Ik ben er erg blij mee. Veel meer stroming, je filter inhoud is veel groter en wat extra ruimte in je bak. Ook is t "schoonmaken" van t filter materiaal veel makkelijker/met minder stofwolken in je bak.

Oke wekelijks water verversen blijft. Ik gebruik wespro nitraat reduct. Super spul. Waterwaardes zijn goed. Helder water en actieve sluiers. Externe filter dan toch doen? Dat is dan nog beter?

zeker doen.

Ik heb dan geen sluiers, maar ook de tetra ex 800 op een juwel rio 125. Ik ben er erg blij mee. Veel meer stroming, je filter inhoud is veel groter en wat extra ruimte in je bak. Ook is t "schoonmaken" van t filter materiaal veel makkelijker/met minder stofwolken in je bak.

Dank je wel, ook sleuven in de kap gemaakt? Goed beveiligd tegen lekken?

Sleuven in de kap? De koppelstukken passen prima door de uitsparingen.

Die filters lekken echt niet zomaar. Ik denk dat de kans op t lekken van je filter net zo groot is als t lekken van je bak. En dan nog is t maar 100 liter water.

Oke dank je, teveel filtering maakt niet uit. Moet ik dan ook minder water verversen? Ik doe 20 liter in de week. Met externe filter om de 2 weken of maakt dat niet uit?

eigenlijk zitten je sluierstaarten te klein ze moeten minimaal 50 liter per vis hebben. maar dat ter zijde je zou met sluiers altijd 50% moeten verversen. dus elke week 50 liter water dit omdat het zulke grote vervuilers zijn.

bij de tetra tec moet je wel oppassen dat deze na gebruik niet droog komen te staan. deze rubbers zijn hierna bijna altijd lek tenzij ze zijn ingesmeerd met zuurvrije vaseline. anders moeten de rubbers vervangen worden.

bij de tetra tec moet je wel oppassen dat deze na gebruik niet droog komen te staan. deze rubbers zijn hierna bijna altijd lek tenzij ze zijn ingesmeerd met zuurvrije vaseline. anders moeten de rubbers vervangen worden.
Hier al jaren filters van tetratec en nooit lekken gehad! Setje nieuwe rubbers kost ook niet de wereld en als je twijfelt kun je ze altijd uit voorzorg al vervangen

Hier al jaren filters van tetratec en nooit lekken gehad! Setje nieuwe rubbers kost ook niet de wereld en als je twijfelt kun je ze altijd uit voorzorg al vervangen

ja klopt maar hoor vaak bij een tweede hands dat ze dan even droog komen te staan dat de rubbers daarna lekken heb het zelf ook gehad en heb de rubbers vervangen. probeer alleen te waarschuwen want een lek filter is nooit fijn. maar weet de persoon in ieder geval waar die moet zoeken

Helemaal mee eens! Wou het ook niet ontkrachten, goed dat je het benoemd :thumbs: Bedoelde meer te zeggen dat ik met het merk filter nooit problemen heb gehad.

ja klopt maar hoor vaak bij een tweede hands dat ze dan even droog komen te staan dat de rubbers daarna lekken heb het zelf ook gehad en heb de rubbers vervangen. probeer alleen te waarschuwen want een lek filter is nooit fijn. maar weet de persoon in ieder geval waar die moet zoeken

Goed idee om nieuwe rubbers te bestellen. Waar kan ik onderdelen bestellen? Ik zal van de week het nieuwe filter in gebruik nemen en de inhoud van het oude filter overzetten

Goed idee om nieuwe rubbers te bestellen. Waar kan ik onderdelen bestellen? Ik zal van de week het nieuwe filter in gebruik nemen en de inhoud van het oude filter overzetten

type invullen op google en je komt een heel eind ik weet dat ze voor tetra tec ook filter spullen verkopen bij de hornbach weet niet of er 1 bij je in de buurt zit

ik zou eerst is even kijken of de rubbers wel lekken, gewoon eerst een tijdje in een wasteil laten draaien, mocht die dan lekken dan zie je het meteen.

een extra rubber hebben klaarliggen is nooit weg overigens 🙂

Bedankt voor jullie reacties, externe filter van tetra is geen rommel en kan worden toegepast zoals ik samenvat en extra filtering komt me vissen ten goede. Aankomende week alles installeren. Ik zal een foto posten zodra alles operationeel is en of jullie nog adviezen hebben.

Dank je wel

Hierbij

IMG_0502.JPG

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan