Extern filter ombouwen


Liandel

New member
Lid geworden
26 november 2022
Berichten
3
Leeftijd
38
Ik ben net nieuw op het forum en al gelijk een vraag met betreft mijn cichliden aquarium.
Paar weken terug heb ik er een nieuwe 3d achterwand in gezet van ceramic-nature. Mijn vorige achterwand heb ik er niet goed in geplakt gehad waardoor er allemaal vuil achter was komen te zitten wat niet ten goede kwam van de waterkwaliteit. Dit was de eerste keer dat ik een 3d achterwand had gebruikt. Ik heb nu voor de ceramic nature gekozen omdat deze niet vast gelijmd hoeft te worden, zo kan ik altijd bij de achterkant als het nodig is.
Nu loop ik echter tegen een probleem aan met mijn huidige externe filter. Ik heb 2 filters erin zitten beide een oase biomaster thermo, 1 van 600 en 1 van 350. Gelukkig bij beide nooit het lucht probleem gehad wat ik hier veel lees. Door de standaard aansluitingen voor de aanzuig en de spraybar/uitstroombuis kan ik de achterwand niet goed plaatsen. Hij wordt aan de bovenkant tegen gehouden door de aansluitingen waardoor hij aan de onderkant een stuk van de achterkant af staat (zie foto ter verduidelijking). Nu wil ik dus de aansluitpunten anders gaan maken om boven meer ruimte te krijgen. Ik heb veel aan het topic van Biljoenblik gehad waarvoor dank. Maar nu zit ik toch nog met een aantal vragen.
Ik kan de buizen niet proefdraaien omdat ik ze gelijk achter het aquaruim moet bouwen. Nu dacht ik om alleen bij het filter zelf en bij het aquarium andere aansluiting te maken en achter het aquaruim gewoon de slang te laten. Alleen ben ik bang dat er dan teveel weerstand gaat komen. Ik wil de buizen van 25mm gebruiken om genoeg binnenruimte te hebben, maar moet dan verkleinen naar 20mm om de slang aan te sluiten en kan me voorstellen dat dit niet ten goede komt van de doorstroming als dit zowel boven als beneden moet. Daarom wil ik toch gewoon ook een pvc buis aan de achterkant van het aquaruim maken met dus het probleem dat ik niet kan proefdraaien. Zou het genoeg zijn om de onderkant af te doppen en dan vanaf boven vol te laten lopen met water en van boven afdoppen en nacht laten staan kijken of het niet lekt?
En dan nog het punt wat ga ik gebruiken als uitstroom. Ik weet niet meer waarom, maar had er nu voor gekozen om beide aanzuig en beide uitstroom aan 1 kant te zetten. Nu ik toch ga veranderen wil ik aan beide kanten van aquaruim de uitstroom en aanzuig maken, volgens mij is dan de circulatie in het aquaruim toch beter. Ik heb nu aan de kant van de uitstroom een spraybar en een uitstroombuis. Nu zat ik te denken om alleen spraybar te gebruiken omdat het vanuit beide kanten gaat komen. Alleen komt aan de rechterkant de achterwand een stuk meer naar voren door boomstronk effect. Hier zal een spraybar niet mooi uitkomen. Kan ik aan de rechterkant uitstroombuis doen en aan linkerkant de spraybar of wordt dan de circulatie te onregelmatig?
Hoop dat mijn vraag en omschrijving duidelijk genoeg is en ben benieuwd naar jullie tips. Mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag.
Bijgevoegd foto's ter verduidelijking. Eerste foto van de afstand aan de onderkant van het aquarium en de 2de en 3de foto de 'boomstronk' die in de weg zit voor spraybar.
20221127_144011.jpg


20221127_144200.jpg
20221127_144215.jpg
 
Leuk malawies, hoe groot is je bak want op je foto lijken het wel reuzen.
 
Leuk malawies, hoe groot is je bak want op je foto lijken het wel reuzen.
Haha nee zijn geen reuzen, foto's van dichtbij genomen. De bak is 1.20x40x60. Achteraf toch spijt dat ik niet de fusion heb gedaan en dan 50 diep, maar die was gelijk zn stuk duurder. En je moet wat te dromen houden haha
 
šŸ˜€doe maar 60x60 en dan zo lang mogelijk, vroeger werden de malawies nog beter als discus verzorgd, nu is het erg makkelijk bereikbaar.
 
 

Terug
Bovenaan