Wat is er nieuw

Extern Filter Rekord 800 plaatsen

leandernr1

Active member
Lid geworden
3 oktober 2013
Goedemiddag,

Al een tijdje vind ik dat het interne filter van mijn rekord 800 niet goed genoeg werkt en heb eindelijk besloten om een externe filter te gaan kopen. Het wordt waarshijnlijk de JBL greenline e701.

Nu heb ik alleen geen idee hoe ik dit op mijn Rekord 800 ga installeren gezien er nergens uitsparingen ofzo zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik snap dat ik waarschijnlijk moet gaan boren en zagen, maar zou graag willen zien hoe anderen dit gedaan hebben.

Groet,
Leander

Toevoeging;
Daarnaast overweeg ik ook een compleet nieuw aquarium om eens goed opnieuw te beginnen. Dit zal dan wel een 80cm bak blijven voorlopig. Ik zit te denken aan een Ciano Emotions bak omdat ik hem erg mooi vind. Is ook toch wat completer dan een rekord.

Rechts en links achter zou je een stukje uit de kap kunnen zagen zodat de in en uitvoer en door kan.

Voorheen heb ik ook een rekord 800 gehad en nu een ciano emotions 80.
Omdat ik deze bak zo mooi vond heb ik deze toen genomen en hij bevalt me goed.
De ciano draait ook op de greenline 701. Deze voldoet goed, heb er alleen voor de doorstroming een klein stromingspompje bijgezet voor de plantengroei.
De ciano is net iets hoger dan de rio 125 wat ik zelf mooi vond, maar de rio heeft 2 maal 28watt verlichting en de ciano 2 maal 24 watt. Dus iets minder verlichting.
Met waterverversen kun je de kap open zetten wat makkelijk is.

Dank voor jullie reacties.. heel erg nuttig!

@Ludger: Bedoel je waar nu de kabelingangen ziten zeg maar? Dat je daar gewoon een stukje eruit zaagt?

@Albert: Gaaf! Ik wil hem ook om dezelfde reden! Gewoon omdat hij vooral heel mooi is. Bij de Ciano zitten er al uitsparingen toch en kan ik zo een externe filter aansluiten toch?

Bij de ciano zitten twee uitsparingen.
De aan- en afvoer van het externe filter gaan bij mij door 1 uitsparing

Bij de rekord gaat het elektriciteitssnoer van de lampen toch door een uitsparing van de kap?
Is het plastic in de kap waar de uitsparing hoort te zitten niet wat dunner? Dan kun je daar met een combinatie tang makkelijk een uitsparing mee maken, vgl mij.

Als je een andere bak zoekt zou ik eens kijken bij de Ferplast Dubia 80. Die heb ik ook met de Eheim 2213. Deze kun je makkelijk daarop laten draaien en de ruimte voor de slangen/buizen is ruim genoeg en erg dus waardoor je dat zo bij kan knippen wanneer dat nodig is.
Er passen verder de goedkope Philips buizen in en je hebt er een tijdschakelaar op zitten.

Ik heb inmiddels het roer gedraaid en er staat een Ciano Emotions klaar😛
Ik kon er eentje vrij voordelig van iemand overnemen die stopte met de hobby.
Wel een paar gebruikersspoortjes, maar ik vind hem schitterend.

Ik heb er meteen een JBL Cristalprofi E701 Greenline bij gekocht nieuw. Die Interne filters ben ik helemaal klaar mee en deze lijkt heel makkelijk aan en af te koppelen en schoon te maken. Daarnaast hoor ik alleen maar goede verhalen.

Nu zit ik alleen met het probleem, dat ik de uitsparingen niet echt aan de zijkanten heb zitten en dat om de uitsparingen heen, de zuignappen niet goed geplaatst kunnen worden pff.
Het zit nu allemaal wel vast, maar niet zoals ik zou willen. Weet iemand een goede manier van vastmaken en een goede set aanzuig en uitstroom materiaal? De bochtjes etcetera die erbij zitten, zijn net niet helemaal wat je nodig zou hebben soms om de juiste bocht te maken.
Ik wilde eigenlijk graag de waterval gebruiken om de uitstroom over een hele zijkant te laten lopen, maar dit bleek met deze materialen dus geen doen, daarnaast kan ik hem alleen op het plastic vastmaken, wat dus niet goed blijft zitten. Het glas begint pas later waardoor de uitstroom dan helemaal onder water zou zitten.

(Ik ben nou eenmaal niet zon hele handige jongen, maar wel dol op de hobby)

@Albert: Zou jij eens een fototje van hoe jij het aangesloten hebt enzo willen maken?

Gefeliciteerd met de aankoop van je nieuwe aquarium.
Ik heb enkele foto's hierbij gedaan, kun je zien hoe het bij mij is.
Ik probeer zoveel mogelijk de slangen te verbergen door planten,zodat er niets van te zien is.

Onderstaande foto is mijn aanvoer en de slang ernaast de afvoer

895954_0_82_20150626_18.jpg

Aan de achterkant zitten de slangen bij mij vast met twee zuignappen. Ik ben het met je eens dat het niet geweldig is.
De uitsparingen voor de slangen zitten alleen aan de achterkant van de bak.

288354_0_82_20150626_18.jpg

629647_0_82_20150626_18.jpg

Ik gebruik nog een stromingspompje omdat ik vond dat er toch te weinig stroming was en mijn co2 gaat nu goed de bak in.

382218_0_82_20150626_19.jpg

En zo zien de slangen eruit aan de voorkant. Je ziet er niets van er zit een plant voor.

147124_0_82_20150626_19.jpg

met vriendelijke groet
en succes

Albert

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan