Wat is er nieuw

Extern filter voor scaper 60 aquarium met Lily pipes (60 liter)

Marvoo123

New member
Lid geworden
9 februari 2025
Hallo allemaal,

Ik heb een bak gekocht (50x35x35) met een inhoud van 60 liter. Nu wil ik hier graag een extern filter op aansluiten. Scheelt ruimte in de bak en vind het simpelweg mooier. Ik wil dit doen in combinatie met de Lily pipes. (Glas of rvs) welk materiaal en welke soort zijn ook alle tips over welkom.

Maar mijn vraag gaat over het filter. Ik overweeg op dit moment een eheim experience 250 op advies van een hele fijne aquariumzaak. Ondanks dat ben ik altijd benieuwd naar nog andere meningen of adviezen wat betreft merk en model, vandaar mijn vraag. Ik lees namelijk ook her en der dingen over teveel flow en dat kleinere filters ook voldoende zouden zijn. Nu zit ik liever wat ruimer dan “net aan” en vind ik het niet erg net een beetje extra uit te geven. Ook met oog op de toekomst wellicht. Maar overdrijven is dan ook weer niet nodig.

Ik neig toch wel echt naar de 250 maar ben benieuwd naar jullie meningen.

Wat wil je met je bak gaan doen?

Op mijn bakjes van 60 liter gebruik ik altijd de Experience 250. Maar dat komt omdat ik veel CO2 gebruik en dan is een goede stroming erg belangrijk.
Als je een low ligt bakje wilt gaan maken is zoveel geweld niet nodig.

Een lily is van glas en dus breekbaar. Een jet is in de regel van metaal maar geeft niet zo'n gelijkmatige stroming als een normale lily

edit: de LED bij deze set is veels te krachtig, dus een dimmer is een must

Bedankt voor de reactie en informatie!

Ik wil nog niks met co2 gaan doen, eerst de basis maar eens gaan begrijpen. Inrichting van de bak wil ik wel het 1 en ander mee gaan doen en daarbij vind ik leuke plantjes en of mos ook heel leuk. Ik wil er sowieso vuurgarnaaltjes in en ook wel graag een schooltje vissen bijvoorbeeld. Daar ben ik nog naar aan het oriënteren.

Mocht voor de diertjes de stroming niet teveel zijn en ik er verder geen problemen van zal ondervinden koop ik liever een iets groter filter. Wie weet in de toekomst komt er een net wat grotere bak of wil ik toch iets met co2 bijvoorbeeld en dan scheelt het nu met aanschaf niet heel veel.

Hier ook een gebruiker van de 250T (ingebouwde verwarming- helaas niet meer in productie) Met een max. van 700L/u, ruim voldoende voor een 60P tank.
De gewenste flow stel ik in door de ‘out’ handle iets terug te zetten wanneer van toepassing.

Bedankt voor je reactie, bij de nieuwe experience 250 kan ik niet vinden of daar de mogelijkheid is de gewenste flow te regelen. Is dat de hendel naast de in en uitlaat? Ik dacht namelijk dat dat alleen was om te ontkoppelen?

Je hebt zoveel naar de ‘in’ als de ‘out’ een handle zitten, daar regel ik de flow mee. Zet je beide helemaal dicht, kun je het blok uit de pomp halen, en de pomp verwijderen zoals jij al zei.

Eigenlijk iemand nog andere alternatieve? Vraag me af of een experience 150 niet ook al ruim voldoende is? Andere merken en of modellen ook wel nieuwsgierig naar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan