(extern?) filter voor superfish aqua expert 70


Y

Yolaana

Guest
Hoi aquarianen,

Sinds een paar weken heb ik mijn eerste aquarium, een superfish aqua expert 70. Het aquarium heb ik tweedehands gekocht en al gauw kwam ik erachter dat het filter niet goed genoeg was (superfish aquaflow 50). Nu heb ik een superfish aquaflow 100, maar nu ik langzaamaan vissen aan het toevoegen ben merk ik dat het filter erg snel 'verstopt' en niet goed meer doorstroomd. Het filter heb ik nu een week geleden schoongemaakt (met aquariumwater tijdens het verversen) en ik merk nu al dat hij langzamer begint te stromen. Nu vraag ik mij af, is dit filter nog steeds niet voldoende? Zeker omdat hij zo snel langzamer begint te stromen... Het visbestand wat ik uiteindelijk erin wil is maximaal (ongeveer 65 cm aan vis), dus een goed filter is wel belangrijk... Wat zouden jullie adviseren? Is dit filter goed genoeg en moet ik hem gewoon iedere week schoonmaken? Kan ik beter een grotere aquaflow aangeschaffen (400 bv?) of een extern filter? Welke extern filter zou dan geschikt zijn voor een aqua expert 70?

Een hoop vragen, maar het komt redelijk op hetzelfde neer. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/adviseren... Alvast bedankt!
 
Misschien moet je andersom denken... Je filter is snel verstopt, kennelijk is er dus veel waardoor hij verstopt kan raken dus vervuiling. Dat betekend dan dat hij juist goed werkt! Vooreerst ,lijkt mij, gewoon wat vaker schoonmaken. Wellicht zakt de schoonmaak frequentie van zelf wat af.
 
Misschien moet je andersom denken... Je filter is snel verstopt, kennelijk is er dus veel waardoor hij verstopt kan raken dus vervuiling. Dat betekend dan dat hij juist goed werkt! Vooreerst ,lijkt mij, gewoon wat vaker schoonmaken. Wellicht zakt de schoonmaak frequentie van zelf wat af.
Dank je wel voor je antwoord Ben, daar heb je zeker gelijk. Is het niet erg als ik het filter iedere week moet 'verschonen' voor de bacteriekolonie?
 
De oppervlakkige vervuiling elke week weghalen van de buitenkant is niet erg. Ook elke week het hele ding openen en voorzichtig schoonmaken, het kan op zich. Maar normaal gesproken zou dat niet hoeven. Zijn het grote dingen (plantenafval e.d.) die de boel nu verstoppen, of is het meer blubber?
 
Beide, maar ik denk dat de doorstroom voornamelijk wordt verstoord door de blubber achtige substantie. Het is bruingroenig van kleur.
Hoe bedoel je van buiten schoonmaken? Ik haal nu steeds de spons uit dat bakje (zitten van die korreltjes in), de spons knijp ik 'schoon' in een emmer met water en de behuizing spoel ik af onder de kraan.
 
ik heb op bakken van 54 liter ook de Aquafow 100 draaien en dat gaat prima en ik hoef echt niet wekelijks ze schoon te spoelen. Ik denk dat zo n filter het kan doen bij een lage bezetting.
 
Beide, maar ik denk dat de doorstroom voornamelijk wordt verstoord door de blubber achtige substantie. Het is bruingroenig van kleur.
Hoe bedoel je van buiten schoonmaken? Ik haal nu steeds de spons uit dat bakje (zitten van die korreltjes in), de spons knijp ik 'schoon' in een emmer met water en de behuizing spoel ik af onder de kraan.

Heb je eigenlijk de originele vulling er nog inzitten? Dat had ik eigenlijk eerder moeten vragen want er zou dan spons en kool inzitten. Spons kan je gewoon uitspoelen maar kool is zeker na verloop van tijd overbodig.
 
Hoe bedoel je van buiten schoonmaken?
Het "rooster" onderin aan de buitenkant, daar dingen wegvegen die de instroom blokkeren. Al zet dat niet altijd zoden aan de dijk. :)
 
Cassette deels vullen met biologische media en dan afsluiten met spons.

Zo behoud je een groot deel van de bacteriën bij schoonmaak, want dan maak je alleen de spons schoon.

Wel vreemd want Expert 70 werd standaard met Aquaflow 200 geleverd......
 
Originele vulling zit er inderdaad nog in.
Zat ook een filmpje te kijken over filtervulling. Zit er nu aan te denken om van die poreuze noodles, witte wol en de meegeleverde filtermateriaal erin te doen. Kan ik dit gewoon doen of is dat riskant?

Buitenkant schoonmaken kan ik ook proberen voor de volgende keer. Als t niet voldoende is kan ik altijd meer doen.

Het aquarium is tweedehands... Hij had nu een grotere dus misschien heeft hij dat filter nu in zijn eigen gehangen? Ik heb de 50 nog. Die zou ik er eventueel nog bij kunnen hangen, maar dan wordt het wel heel vol...
 
Poreuze noodles, die houden we er in! De aquaflow 100 is best beperkt wat volume voor media betreft, daar doe je helaas niets aan want het blijven simpele en goedkope filtertjes. Biologische media toevoegen (je poreuze noodles) is best een goed idee. Omdat het in een kleine ruimte moet zou ik voor Eheim substrat pro gaan of biohome gavel. Dit zijn ronde balletjes van gesinterd glas en bieden superveel oppervlakte voor bacteriengroei.

Het filmpje van die Pondguru kun je volgen ik zal hem hieronder linken. Dat gaat wel over de aquaflow 300 maar het principe is gelijk.


Een 'upgrade' naar een ander intern filter zou ik niet snel doen. Indien je wil upgraden kies dan voor een simpel extern filter bijvoorbeeld de Eheim classic 150 (2211) of Eheim classic 250 (2213), die kun je tweedehands vaak ook nog voor een prikkie kopen. Hier zie je een Eheim classic 250 door dezelfde 'guru' gevuld worden, wat hij naar mijn mening ook weer prima doet.
 
Dank voor je reactie Daniel!
Heeeel toevallig heb ik afgelopen weekend alsnog een extern filter gekocht, de Eheim 250! Ben hem nu aan het indraaien! Denk dat ik de aquaflow 100 er gewoon een maand nog in houd zodat de eheim goed kan indraaien.
Met poreuze noodled bedoel ik sintomec van JBL. Zou 5x effectiever moeten zijn dan de cermec. Siporax kon ik niet vinden in de winkel, ik denk (en hoop) dat t redelijk t zelfde spul is. Het lijkt in ieder geval wel erg op elkaar.. :D
 
Dank voor je reactie Daniel!
Heeeel toevallig heb ik afgelopen weekend alsnog een extern filter gekocht, de Eheim 250! Ben hem nu aan het indraaien! Denk dat ik de aquaflow 100 er gewoon een maand nog in houd zodat de eheim goed kan indraaien.
Met poreuze noodled bedoel ik sintomec van JBL. Zou 5x effectiever moeten zijn dan de cermec. Siporax kon ik niet vinden in de winkel, ik denk (en hoop) dat t redelijk t zelfde spul is. Het lijkt in ieder geval wel erg op elkaar.. :D
Dat is ook toevallig! JBL Sintomec lijkt mij inderdaad ook erg op Siporax, heeft eenzelfde werking neem ik aan, prima. Je andere filter een maandje mee laten draaien is een goed idee.
Succes er mee :)
 

Terug
Bovenaan