Wat is er nieuw

Extern filter vragen

anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het plannen van een nieuw aquarium. Dit wordt eentje van 90x45x60. Waterniveau zal waarschijnlijk niet helemaal tot 60cm gaan, maar tot 40 cm hoog ongeveer. Dit betekent een inhoud van ongeveer 160 liter bruto. Nu zit ik met een paar vragen. Ten eerste, twijfel ik tussen verschillende merken.
- Biomaster 600 of 850. Hoor dat deze al gauw veel debiet verliezen en vaak meer geluid maken of nog wel eens willen lekken.
- Eheim Professional 4+ 350 of 600. Eheim vind ik altijd wel een vertrouwd merk, maar is natuurlijk wel redelijk aan de prijs. Aan de andere kant: 16 watt stroomverbruik. Dus redelijk zuinig.
- JBL CristalProfi e1502 of e1902. Zelf geen ervaring met JBL filters, zien er goed uit. Hoor er ook goede dingen over. En goedkoper dan Eheim. Maar wel meer stroomverbruik (36 watt voor e1902)

Wat is jullie mening over deze drie filters?

Is een pompcapaciteit van ongeveer 1000 l/h voldoende voor 160liter, of is het al te veel capaciteit / onnodige capaciteit?

Daarnaast, misschien nog wel het belangrijkste probleem. Het aquarium komt op een niet al te hoog kastje staan. Kastje zal waarschijnlijk 40cm hoog worden, dit kan helaas niet veel hoger. Dus dit betekent het filter misschien niet geheel optimaal er onder komt te staan. Hij komt in ieder geval in een kast er naast te staan, dus hij hoeft niet perse in de kast er onder te passen. Maar dan zit ik met het principe dat een extern filter werkt met de zwaartekracht om water in het externe filter te krijgen. Opzich gaat het van een redelijke hoogte naar beneden, van 1m naar 45cm (hoogte van filter ongeveer). Maar hij moet het water wel vanuit een vrij diep aquarium omhoog zien te krijgen. Nu zal, ivm een dubbele bodem, de filterinlaat niet tot helemaal beneden gaan, waarschijnlijk zit die ongeveer 20 cm boven de bodem van het aquarium. Dit betekent dat vanaf de bovenkant van het filter tot aan de inlaat van het filter maar iets van 15cm verschil zit. Kan het externe filter dit aan? Zie foto voor meer duidelijkheid met wat ik bedoel.

WhatsApp Image 2021-01-22 at 09.41.19.jpeg

Laatst bewerkt:
Is een pompcapaciteit van ongeveer 1000 l/h voldoende voor 160liter, of is het al te veel capaciteit / onnodige capaciteit?
Lijkt me meer dan voldoende als je uitgaat van 5x bruto wat men vaak adviseert voor een gemiddelde bak. Zelf heb ik geen ervaring met de filters die je noemt maar wel met de Eheim 2217 en dat is een degelijk en goed filter.

Lijkt me meer dan voldoende als je uitgaat van 5x bruto wat men vaak adviseert voor een gemiddelde bak. Zelf heb ik geen ervaring met de filters die je noemt maar wel met de Eheim 2217 en dat is een degelijk en goed filter.
Dank je! Ja 5x is natuurlijk wat men adviseert. Zat even met 10x in m'n hoofd... Dan is het inderdaad ruim voldoende.

Heb jij verder enig idee of het filter zo laag genoeg staat om de flow naar het filter te kunnen behouden?

De 2217 is de classic versie toch? Die heeft de inlaat onderin? Dan zou het sowieso wel kunnen, scheelt weer wat cm. Is die wel beetje stil?

Ik denk dat de JBL 1502E met 20watt ook gaat voldoen met de juiste filtermaterialen er in

Ik denk dat de JBL 1502E met 20watt ook gaat voldoen met de juiste filtermaterialen er in
Hoe denk jij over het hoogte verschil tussen filter en aquarium? Zou dat werken?

Hoe denk jij over het hoogte verschil tussen filter en aquarium? Zou dat werken?
Dat hoogteverschil maakt niks uit omdat je met een gesloten filter werkt.
Ik denk dat de JBL 902 ook al voldoende is, die draait hier goed op een 180l bak.

Dat hoogteverschil maakt niks uit omdat je met een gesloten filter werkt.
Ik denk dat de JBL 902 ook al voldoende is, die draait hier goed op een 180l bak.
Wat bedoel je precies met een gesloten filter?

Ik had hetzelfde probleem: onderkast van 50 hoog (waterniveau 50 cm hoger) de pomp past er net onder maar ik had niet het vereiste hoogteverschil dat in de handleiding stond.
Bij mij scheelde het maar 10 cm met het vereiste hoogteverschil en de pomp werkt prima.
Ik heb nog het debiet getest, ik heb een 1000 liter pomp met verwarming en co2 reactor ertussen, debiet is nu ongeveer 600 liter per uur, voor een 125 liter aquarium.
Als ik jou was zou ik een 1000 liter filter nemen, ik heb de mijne via amazon gekocht ipv de lfs, dat scheelde 75 euro. 😉

Ik had hetzelfde probleem: onderkast van 50 hoog (waterniveau 50 cm hoger) de pomp past er net onder maar ik had niet het vereiste hoogteverschil dat in de handleiding stond.
Bij mij scheelde het maar 10 cm met het vereiste hoogteverschil en de pomp werkt prima.
Ik heb nog het debiet getest, ik heb een 1000 liter pomp met verwarming en co2 reactor ertussen, debiet is nu ongeveer 600 liter per uur, voor een 125 liter aquarium.
Als ik jou was zou ik een 1000 liter filter nemen, ik heb de mijne via amazon gekocht ipv de lfs, dat scheelde 75 euro. 😉
Goed om te weten! Ik hoorde allemaal verhalen over dat het niet zo werken als er niet genoeg hoogte verschil was, maar goed om te horen dat het dus wel kan haha.
Debiet wordt natuurlijk ook een stuk minder door die CO2 reactor, die ik er niet tussen ga plaatsen. Welke filter heb jij? Kun je me eventueel een link sturen van degene die jij hebt gekocht via Amazon?

Zou persoonlijk als je geld wil besparen voor een Eheim 350+ classic gaan of de Eheim Pro3 350 en blijf weg van de Pro4 serie !

Classic 350+ krijg je media,slangen+kranen bij om af te koppelen en is robust en onverwoestbaar stil voor 80-99euro heb je hem.
Pro3 350 heeft mandjes maar zonder media en kranen en kost wat duurder maar is degelijk en stil.
Op 180liter heb je geen 1000liter/per uur nodig en volstaat 600-700liter per uur al ruim voldoende voor stroming.

Overkill debiet heeft alleen zin bij chiclides zoals maliwi en dwerg chiclides die vervuilen en van stroming houden en vaak zonder planten maar bij een normaal visbestand en planten geheel onnodig 1000liter debiet per uur.
Zelf doe ik het op de Discusbak maar met 1500liter per uur op 450liter water dus laat staan dat jij 1000liter op 180liter gaat inzetten is overkill en zonde van je geld.

Laatst bewerkt:
Zou persoonlijk als je geld wil besparen voor een Eheim 350+ classic gaan of de Eheim Pro3 350 en blijf weg van de Pro4 serie !

Classic 350+ krijg je media,slangen+kranen bij om af te koppelen en is robust en onverwoestbaar stil voor 80-99euro heb je hem.
Pro3 350 heeft mandjes maar zonder media en kranen en kost wat duurder maar is degelijk en stil.
Op 180liter heb je geen 1000liter/per uur nodig en volstaat 600-700liter per uur al ruim voldoende voor stroming.

Overkill debiet heeft alleen zin bij chiclides zoals maliwi en dwerg chiclides die vervuilen en van stroming houden en vaak zonder planten maar bij een normaal visbestand en planten geheel onnodig 1000liter debiet per uur.
Zelf doe ik het op de Discusbak maar met 1500liter per uur op 450liter water dus laat staan dat jij 1000liter op 180liter gaat inzetten is overkill en zonde van je geld.

Bedankt voor de tips! Ja, ik had even in mijn hoofd dat het normaal was om rond de 10x je bakinhoud aan filter capaciteit te hebben. Maar besefte me inderdaad dat rond 5-6x meer gebruikelijk is.

Ben ik het helemaal mee eens. Ik had een pro4 gekocht omdat die stil zou zijn, hij was lek, maakte herrie en ik vond het poppenspul, die heb ik teruggestuurd en ik deze gekocht:
https://www.amazon.nl/AQUAEL-120664...1318316&sprefix=aquael+ul,aps,154&sr=8-2&th=1

filterinhoud van 11 liter, daar kan een flinke berg media in. 👍
Ik ben verder echt geen expert wat filters betreft, die JBL heb ik niet gekocht omdat die in de winkel al veel herrie maakte, maar ik hoor zat mensen die er prima tevreden mee zijn.

Wat bedoel je precies met een gesloten filter?
Een potfilter.
In een potfilter moet je pomp enkel de weerstand van de filter, leidingen en spraybar overwinnen.

Bij een bioloog moet je het water echt terug omhoog pompen.

Een potfilter.
In een potfilter moet je pomp enkel de weerstand van de filter, leidingen en spraybar overwinnen.

Bij een bioloog moet je het water echt terug omhoog pompen.
Je potfilter moet toch net zo goed de zwaartekracht overwinnen, of bestaat die niet in je leidingen?

Bedankt voor de tips! Ja, ik had even in mijn hoofd dat het normaal was om rond de 10x je bakinhoud aan filter capaciteit te hebben. Maar besefte me inderdaad dat rond 5-6x meer gebruikelijk is.
Het is allemaal koffiekdik kijken 10x debiet, het hang van je visbestand en opzet van het aquarium af, heb je een flinke bak met Afrikaanse of maliwi/taganyika chiclides zonder planten en enkel zand en stenen dan is het wel aan te raden een overkill filter erop te zetten voor stroming maar ook groter volume van het filter zelf voor biologische reinigen van het water en of ruimte extra voor chemische filtering in zulke gevallen.

Gewoon aqaurium met planten is biolgische filteren van minder belang omdat planten al deel voor hun rekening nemen om het water te zuiveren van Ammonia en daarbij houden planten helemaal niet van sterke stroming tenzij het om planten gaat die in rivieren in de stroming staan maar deze zijn weinig in deze hobby te vinden omdat deze te groot worden en vaak koudwater planten zijn.

Daarom heb ik in mijn discusbak ook geen overkill filter omdat deze beplant is en planten al een deel overnemen van de biologische reiniging van het water + Discussen houden helemaal niet van stroming net als maanvissen dus win-win situatie.

Op mijn gezeldschaps bak 350liter staat ook maar 1000liter per uur op met het orginele interne filter, ruim voldoende in een plantenbak met diverse soorten visjes.. zoals sumetranen,platy's wat zampjes en corydoras gaat gewoon prima..

Laatst bewerkt:
Je potfilter moet toch net zo goed de zwaartekracht overwinnen, of bestaat die niet in je leidingen?
Nouja, dat ik idee had ik dat ook. Ik had me er een beetje ingelezen erover, en voor de aanzuiging is een potfilter afhankelijk van de hevelwerking dacht ik. Of de zwaartekracht dus. Maar ik weet het ook niet zeker

Nee... omdat er twee slangen aan zitten op de zelfde hoogte van het water niveau krijg je alleen overdruk op de pomp zelf..hoe lager de pomp komt te staan onder het aquarium hoe meer waterdruk er op de pomp komt te staan. maar de druk om water te verplaatsen blijft het zelfde.. enkel slang lengte en bochten en wat je tussen die slangen plaatst kan de wateflow remmen door weerstand, ook hoe veel media je in een fliter propt is weerstand + hoe vast je het drukt en of hoe fijn deze media is kan bepalend zijn voor de waterflow in liters.

Het is allemaal koffiekdik kijken 10x debiet, het hang van je visbestand en opzet van het aquarium af, heb je een flinke ba met Afrkaanse of maliwi/taganyika chiclides zonder planten en enkel zand en stenen dan is het wel aan te raden een overkill filter erop te zetten voor stroming maar ook groter volume van het filter zelf voor biologische reinigen van het water en of ruimte extra voor chemische filtering in zulke gevallen.

Gewoon aqaurium met planten is biolgische filteren van minder belang omdat planten al deel voor hun rekening nemen om het water te zuiveren van Ammonia en daarbij houden planten helemaal niet van sterke stroming tenzij het om planten gaat die in rivieren in de stroming staan maar deze zijn weinig in deze hobby te vinden omdat deze te groot worden en vaak koudwater planten zijn.

Daarom heb ik in mijn discusbak ook geen overkill filter omdat deze beplant is en planten al een deel overnemen van de biologische reiniging van het water + Discussen houden helemaal niet van stroming net als maanvissen dus win-win situatie.

Op mijn gezeldschaps bak 350liter staat ook maar 1000liter per uur op met het orginele interne filter, ruim voldoende in een plantenbak met diverse soorten visjes.. zoals sumetraten,platy's wat zampjes en corydoras gaat gewoon prima..
Het wordt een hillstream aquarium. Maar de flow wordt door een externe stromingspomp gemaakt. Dus heb de pomp niet direct nodig voor een sterke stroming. Maar er komt niet een super zwaar vissenbestand in. Er komen echter ook niet super veel planten in, voornamelijk epifyten en planten die tegen stroming komen. Dus wat dat betreft is wat extra biologische filtrering misschien wel nuttig.

Het wordt een hillstream aquarium. Maar de flow wordt door een externe stromingspomp gemaakt. Dus heb de pomp niet direct nodig voor een sterke stroming. Maar er komt niet een super zwaar vissenbestand in. Er komen echter ook niet super veel planten in, voornamelijk epifyten en planten die tegen stroming komen. Dus wat dat betreft is wat extra biologische filtrering misschien wel nuttig.
Als jet volume neemt van een Classic 350 en indeeld als volgt is hij prima daarvoor, onder op 1x grove spons dan medium en dan filtervlies en de rest alleen vullen met bactorings of siporax.. dit is gesinterdglas media dat poreus is en licht van gewicht zodat het de sponsen niet gaat indrukken/inzakken van het gewicht van deze media..
Geen keramische pijpjes of eheim substrate(pro) gaan gebruiken deze media weegt wat zwaarder en gaan je sponzen inzakken wat resulteerd in debiet verlies na een poosje.
Dan heb je ruim maar dan ook ruim voldoende biomassa voor biologische werking..
Mensen denke te ingewikkeld.. hou het basic en zo simpel mogelijk... waarom het werkt en bespaar je een hoop geld dan overmaat filters te kopen die voor 50% niks staat te doen of extra iets gaat toevoegen aan de water kwaliteid maar wel duurder heeft gekost.
Zelf gebruik ik op de Discus bak enkel spons grof/medium/filtervlies en dan 3 liter bactorings en dat gaat gewoon prima zonder enige problemen met 10 Volwasse Discussen op 450liter water.
In de gezeldschap bak zit enkel maar sponzen in en dat gaat ook gewoon prima.. fijne sponzen of medium sponzen zijn ook poreus dus krijg je ook biologische reiniging alleen sponzen gaan maar een x aantal jaar mee en dat heb je met gesinterdglas media namelijk niet dat gaat echt jaren mee..

Laatst bewerkt:
Een JBL 1502 lijkt genoeg voor je 160 liter. Zelf heb ik er een op mijn 180 liter Juwel Rio 180. De netto waterhoeveelheid zal op zo'n 150 liter liggen.

Nee, als je een potfilter aan koppelt en ontlucht, dan stijgt het water terug tot op niveau van je aquarium.
Kijk maar eens naar de wet van de communicerende vaten.

Ben ik het helemaal mee eens. Ik had een pro4 gekocht omdat die stil zou zijn, hij was lek, maakte herrie en ik vond het poppenspul, die heb ik teruggestuurd en ik deze gekocht:
https://www.amazon.nl/AQUAEL-120664-filter-ULTRAMAX-zwart/dp/B07JJGCPZN/ref=sr_1_2?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=ON6SDUMZAUPY&dchild=1&keywords=aquael+ultramax&qid=1611318316&sprefix=aquael+ul,aps,154&sr=8-2&th=1

filterinhoud van 11 liter, daar kan een flinke berg media in. 👍
Ik ben verder echt geen expert wat filters betreft, die JBL heb ik niet gekocht omdat die in de winkel al veel herrie maakte, maar ik hoor zat mensen die er prima tevreden mee zijn.
ik heb 2 jbl e1902 op 1 bak draaien. als mijn hond een scheet laat hoor ik dat, maar die 2 filters ? nee hoor ik niet

Wist je dat niet? Zwaartekracht is een natuurkracht. Maar niet in die plastic aquariumslangen. Dus zoals je schetst klopt. Er is overal zwaartekracht op aarde behalve in de leidingen van een aquarium! :DD :juggle:

(geintje natuurlijk)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan