Wat is er nieuw

Extern filter werkt niet

m-kaan

Well-known member
Lid geworden
21 oktober 2011
Leeftijd
28
Bij mijn tweedehands aquarium zat een mooie externe filter van Eheim (Experience 250). Voor zover bekend heeft deze het altijd bij de vorige eigenaar gedaan. Vandaag heb ik mijn bak ingericht en wilde als laatst de pomp aanzetten.
Echter tot mijn verbazing deed deze pomp het water niet aanzuigen en ik merkte verder ook geen geluid of trillingen vanaf de pomp.
Ik heb al de aanzuigslang aangezogen en vervolgens op het filter teruggeplaatst, maar er gebeurde verder niets. Het filter werd wel gevuld, maar de pomp duwde het water niet naar de uitstroom...

Wie kan mij helpen? 🙁

Om te beginnen even de impeller inspecteren en schoonmaken, die zit in de kop van het filter en kun je via de onderkant van de kop waarschijnlijk zo bereiken. Het ziet er uit als een rat met schoepen en een asje. Die even goed afspoelen en het gat waar deze in zit ook even schoonmaken (met een nieuwe tandenborstel bijvoorbeeld of wattenstaafjes). Dan alles weer in elkaar zetten. Daarna kun je proberen die kop even los in de wasbak te doen om te zien of hij uberhaupt wel water pompt. Als dat allemaal goed is de boel weer in elkaar zetten, zorgen dat het filterhuis zelf helemaal gevuld is met water en de pomp weer aan zetten. Zou moeten werken.

Laat je wel eerst de hele pot vollopen met water?
De pomp kan het pas doen als deze geheel gevuld is.

Je kan ook de was bak even laten vollopen en hem daar in plaatsen en dan kijken of hij werkt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan