Wat is er nieuw

Extern filter

Maxv

Member
Lid geworden
27 december 2020
Leeftijd
34
Hoi allemaal

Ik ben opzoek naar een extern filter voor mijn juwel vision 260.

Nu had ik een Jbl e1502 op het oog, alleen lees ik gemengde recensies er over dat hij snel kan gaan lekken en andere zeggen weer dat dit niet het geval is. Klopt dit of zou ik beter kunnen kijken voor een ander? Zoja wat zouden jullie me aan raden dan?

Ik heb ook een 1502 aangeschaft een 2mnd geleden. En lekken? Nog geen druppeltje gezien. Aansluiten en draaien was het hier.

Had in mijn vorige Aquarium een JBL 902 1x een probleem gehad met lekken maar was eigen fout , rubberen ring zat niet goed . voor de rest nooit geen probleem , was er zo tevreden over dat ik deze week de 1502 heb gekocht . groet Harold

• Leuk
Waarderingen: Maxv
@Maxv
Ik heb 2 x het probleem gehad dat de aanzuigknop vast zat. Bij reparatie ging het bij mij fout. Ik gebruik nu de 1502 en de knop raak ik niet aan. Dat zorgt ervoor dat je op dat punt geen lekkage riskeert. De terugvoer zonder gaatjesbuis leg ik in een emmer zodat het filter gemakkelijk volloopt, aangezogen kan worden wanneer de aanvoer en het filter leeg zijn.

Onderhoud van en op tijd rubber vervangen is aan te bevelen.

Laatst bewerkt:
@Maxv
Ik heb 2 x het probleem gehad dat de aanzuigknop vast zat. Bij reparatie ging het bij mij fout. Ik gebruik nu de 1502 en de knop raak ik niet aan. Dat zorgt ervoor dat je op dat punt geen lekkage riskeert. De terugvoer zonder gaatjesbuis leg ik in een emmer zodat het filter gemakkelijk volloopt, aangezogen kan worden wanneer de aanvoer en het filter leeg zijn.

Onderhoud van en op tijd rubber vervangen is aan te bevelen.
Nou die knop kan je gerust aanraken. Als het ding vastzit moet je hem gewoon losmaken. Ik gebruik die knop zonodig altijd zonder problemen. Maar naast je rubbers moet je ook zo'n knop onderhouden.

Hoi allemaal

Nu had ik een Jbl e1502 op het oog, alleen lees ik gemengde recensies er over dat hij snel kan gaan lekken en andere zeggen weer dat dit niet het geval is. Klopt dit of zou ik beter kunnen kijken voor een ander? Zoja wat zouden jullie me aan raden dan?
Een 1502, ik heb er een, lekt niet bij het juiste gebruik. Net als alle andere filters kunnen ze stuk zijn maar bij normaal en juist gebruik kennen ze geen problemen.

Heb er hier 3 draaien zonder problemen
Lekken wordt meestal veroorzaakt door of verkeerd stapelen mandjes of zoals bij mij een het geval was te lang stil gestaan waardoor het afdichtings-rubber verdroogt was.

• Leuk
Nou die knop kan je gerust aanraken. Als het ding vastzit moet je hem gewoon losmaken. Ik gebruik die knop zonodig altijd zonder problemen. Maar naast je rubbers moet je ook zo'n knop onderhouden.
Benvo, de knop zat helemaal naar beneden en kon ik niet meer eenvoudig losdraaien. Geen grip was mogelijk.
De terugvoer lager in de emmer maakt echt verschil.

Laatst bewerkt:
Ok dus het is bij juiste gebruik dat de kans eigenlijk bijna niet is dat die kan gaan lekken zoals jullie het hier zeggen.

Denk dan dat ik toch gewoon voor e1502 ga

Ok dus het is bij juiste gebruik dat de kans eigenlijk bijna niet is dat die kan gaan lekken zoals jullie het hier zeggen.

Denk dan dat ik toch gewoon voor e1502 ga
Tip van Jip, smeer bij het 1e gebruik gelijk de zichtbare rubbers met een klein beetje vaseline in, en ook de zichtbare onderkant van de pompknop, en doe dit bij elk filteronderhoud.

• Leuk
Kwa onderhoud is dan ook nieuw voor me dus de vraag nu is, hoevaak onderhoud je de filter en hoe doe je dat dan precies?

Onderhoud stopt in mijn ogen niet bij het filter maar ook bij wat erin zit. De kraantjes op de pompknop en de hendel behandel ik tussendoor met siliconespray. Afhankelijk van je filtermateriaal blijf ik zoveel mogelijk van het biologische filtermateriaal. Filterwatten ververs ik wekelijks, sponzen uitknijpen wanneer nodig, meestal maandelijks.

• Leuk
Filterwatten en overige spul pak ik pas aan als de stroming echt minder wordt. Zoveel mogelijk laten zitten ivm aanwezige bacterie-cultuur

jou hoor gewoon een jbl halen, best bang for your buck!
Misschien wel een beetje upgraden met siporax

Benvo, de knop zat helemaal naar beneden en kon ik niet meer eenvoudig losdraaien. Geen grip was mogelijk.
De terugvoer lager in de emmer maakt echt verschil.
Je kan die kop gewoon losdraaien. Eerste vier schroeven van de handvaten. Zodra die los zijn pak je de handvaten eraf. Oppassen nu vallen ook je beide afsluiters eraf. Zorg er voor dat je die straks niet verwisselt. Dan zie je weer vier schroeven die je ook los maakt en pak de kap van de kop af. Nu kan je bij je de startknop. Klein beetje vaseline aan de buitenkant en zo nodig ook wat er binnen in en je kan alles weer gebruiken. Dit is echt een fluitje van een cent. Dat moet wel want ik kan het ook!

IMG_20181208_112434.jpg

• Leuk
jou hoor gewoon een jbl halen, best bang for your buck!
Misschien wel een beetje upgraden met siporax
Daar had ik me ook al in verdiept in filtermateriaal, alleen weet ik niet hoeveel siporax ik moet halen dan

1kg Siporax is voor 200 liter water maar ik heb het aangevuld in het mandje met de bijgeleverde balletjes.

• Leuk
Je kan die kop gewoon losdraaien. Eerste vier schroeven van de handvaten. Zodra die los zijn pak je de handvaten eraf. Oppassen nu vallen ook je beide afsluiters eraf. Zorg er voor dat je die straks niet verwisselt. Dan zie je weer vier schroeven die je ook los maakt en pak de kap van de kop af. Nu kan je bij je de startknop. Klein beetje vaseline aan de buitenkant en zo nodig ook wat er binnen in en je kan alles weer gebruiken. Dit is echt een fluitje van een cent. Dat moet wel want ik kan het ook!

Bekijk bijlage 315254
Tot de pompkop bij het laatste schroefje zei knap......

Hoi allemaal

Hier ook jaren gedraaid met een E1501.
Ding is 1x echt lek gegaan omdat 1 van de clips was gescheurd waardoor de kop niet goed sloot op de emmer.
Druppel secondjes lijm deed wonderen en daarna nooit meer gelekt

• Leuk
Heb hem besteld morgen komt die binnen, ben er toch maar voor gegaan dus ben zeer benieuwd hoe hij is, en het is mijn eerste extern filter.

ik heb op aanraden van forumleden nog siporax in mn filter gekieperd, wereld van verschil...
Kan je later ook is proberen, eerst maar is met de basissponsen die erbij zitten, is ook goed genoeg.

• Leuk
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan