Wat is er nieuw

extern filter

  • Onderwerp starter Onderwerp starter aqua73
  • Startdatum Startdatum
A

aqua73

Guest
goedemorgen,voor een nieuw bestelde bak van 1400x500x530, met bodemafzuiging(geen idee hoe dit werkt),graag advies over het filter of filters
wat is beter 1 of 2 filterpompoen gebruiken?
1 pomp zal dan worden de jbl e1501 met een vermogen van 1400 liter per uur
2 pompen zal dan worden de e901 van beide 900 liter per uur
met 2 pompen zou ik er 1 kunnen aansluiten op de bodemafzuiging, en de ander gewoon met de aanzuigkorf
de uitstroom denk ik dan te plaatsen links en recht achterin
graag advies, of andere/betere oplossingen
 
Ik denk dat het ook belangrijk is te weten wat je erin wil gaan houden 😉
 
dat zullen dwerg chicliden worden met wat bij vissen
corydoras panda/albino op bodem, pleco algeneter,
zwarte fantoomzalmen, en waarschijnlijk zwarte tetra's
 
ik zou er dan 2 opzetten. En de uitstromen aan bv de linkerkant maken( 1 stroom langs de voorruit en 1 langs de achterwand. En de inlaaten aan de rechterkant, zo heb je naar mijn idee de beste stroming.....

En hoe groot is die pleco trouwens, dat zijn echte vervuilers.
 
op dit moment ongeveer 6 centimeter, kan hem krijgen van een kennis, maar als het grote vervuilers zijn mss beter voor een ander soort gaan
zelf dacht ik voor 2 pompen te gaan, omdat ik ook uvc , externe verwarming, en co2 extern wil toevoegen, dit alles op 1 pomp lijkt mij erg lastig, en zal ook het nodige van de pompcapaciteit vragen
 
Met schoonmaken van de pomp is er 2 hebben ook makkelijker. Je maakt de eerst netjes schoon en pas een maand later de andere, idiaal....

Maar met 6cm is er nog niet veel aan de hand, enkel is de mijne binnen een jaar de 30cm gepasserd, dat je het ff weet 😉
 
is er voor de algeneter dan ook nog een ander soort die wel wat kleiner blijft
welke combinatie is beter 1 pomp van 1400 lieter samen met 1 van 700 liter, of 2 pompen van 900 liter
het liefst ga ik voor de eerste optie, dan kan ik een setje met een pomp van 1400 liter met plus uvc van 9 watt voor een mooi prijsje kopen
 
Je bak is bruto 387 liter. Na aftrek van grind en deco hou je wel 350 over. Als je kan zorgen dat je pompen de bak 3-4- keer per uur rondpompen zit je wel goed 😉
 
dus de jbl e 1501 met een capaciteit van 1400 liter samen met de e 701 met een capaciteit van 700 liter moet voldoende zijn
 
aqua die 1400 liter is bij nul last dus zonder slangen en filtermateriaal gevuld en met slangen van ga 150 cm houd je over ga 700-900 liter
bij schoon filter over neemt af naarmate het materiaal vervuilt
voor die van 900 liter geld het zelfde ook gemeten bij nul last
wel iets om mee te nemen bij aanschaf
groet

jaap
 
Bovendien vind ik de capaciteit van JBL nogal tegenvallen. Een Eheim van 1000 liter per uur is krachtiger dan een JBL van 1500 liter per uur. Waarschijnlijk geven ze hun capaciteit verschillend op. ook heeft de JBL een irritante brom.
 
flipper34 zei:
aqua die 1400 liter is bij nul last dus zonder slangen en filtermateriaal gevuld en met slangen van ga 150 cm houd je over ga 700-900 liter
bij schoon filter over neemt af naarmate het materiaal vervuilt
voor die van 900 liter geld het zelfde ook gemeten bij nul last
wel iets om mee te nemen bij aanschaf
groet

jaap

poeh he, beetje leestekens gebruiken, leest prettiger 😉
 
Harry1 zei:
Bovendien vind ik de capaciteit van JBL nogal tegenvallen. Een Eheim van 1000 liter per uur is krachtiger dan een JBL van 1500 liter per uur. Waarschijnlijk geven ze hun capaciteit verschillend op. ook heeft de JBL een irritante brom.
Ik heb het idee dat dit alleen geldt voor de e1500/1501. Jij had ook een van deze twee toch?

Anyway onze twee e701 en een e700 doen zonder moeite - en zonder irritante brom - niet onder voor een Eheim waarvoor eveneens 700 L/uur wordt opgegeven.
De e700/701 voldoet volgens ons voor 200 liter zoals opgegeven dus met tweemaal dat filter zou je er ook zijn.

~ Ivo
 
zijn er meerdere mensen hier op dit forum die vinden dat de pompen van jbl een brommend geluid maken??
of hebben de andere merken deze "kwaal"ook
 
Ik vind JBL uiterst stil. Staat de pomp niet tegen een wand?
 
Yep, ook hier geen last van gebrom o.i.d.
 
geld dit voor alle pompen van jbl of enkel voor de "kleinere"
 
aqua73 zei:
geld dit voor alle pompen van jbl of enkel voor de "kleinere"

Wel voor alle, ik heb zelf een JBL 1500 (Nog de oude versie, zonder de e (Niet zo energiezuinig)). Deze is erg stil.
 
weet het niet bij de kleinere maar de e1500 heeft inderdaad een brom over zich heb er twee staan en beide hebben dat
de Eheim 2078 is beduidend stiller

groet

jaap
 
En heb je die dan in de kast/een kast staan of gewoon los in de kamer?

Heb ook een JBL e1501 en krijg er nog 1, er is wel een klein bromgeluidje maar om nou te zeggen storend, nee. En heb het idee dat het ook door het dressoir komt waar hij in staat. Bovendien een Eheim maakt ook geluid. Wel een ander soort geluid, dat klopt.
 
staan in de kast met een demping er onder heb zelf het idee dat de pomp staat te resoneren op de slangen waar door de kleppen mee gaan zingen/brommen
en daar heeft de eheim dus geen last van
bijkomend probleem is dat mijn gehoor nog al scherp is soms makkelijk maar af en toe om :6 van te worden


groet

jaap
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan