Wat is er nieuw

Extern filtertje voor nano bakje garnalen 19ltr

R

rms90

Guest
Goede morgen

Ik heb het idee om een extern filtertje voor mijn nanobak(ken) aan te schaffen. Heb 5 nanobakjes met garnalen met inhoud 19 ltr. Hier draait nu in elk bakje een sponsfilter van Aquael. Prima filter alleen oppassen met onderhoud dat ik niet te enthousiast de spons schoonmaak.

Hebben jullie suggesties voor kleine betaalbare en stille externe filters voor deze bakjes. IS bijv de Eden 501 wat? Op internet lees ik veel op engelse sites dat ze het prima doen op 20ltr bakjes maar hoop dat er hier ook mensen zijn met ervaring met deze filters en of ze ook redelijk stil zijn?

Iets te goed paar weekjes terug de spons schoongemaakt en er lagen 2 dagen later zeker 15 kleine garnaaltjes op hun rug. Gisteren liep ik dan toevallig bij Wesdijk en zij hadden op een klein bakje een Eden filter draaien. Verder niet echt bij stilgestaan en nu toch wat info over op aan het zoeken. Met extern, zeker met keramisch materiaal heb je een veel groter filtervolume voor bacterien.

Bij zoiets ,hang je dan even een filter uit een ander bakje erbij, om het op te vangen.

Hang je na 4-5 uur weer terug.
Doe ik ook bij de grote bakken, heb ik een extra filter mee draaien.

Eden is ook wel goed,hoor.

Toch op de proef een eden 501 gehaald om te testen. Draait nu zon 12uur en eerste oordeel is werkelijk dat de filter geweldig is. Super stil, vrij snel ontlucht en perfecte uitstroom voor mijn bakje a 19ltr.

Nu de volgende vraag. Hoelang duurt het voordat deze filter zelfstandig kan draaien en mijn eerste sponsfiltertje eruit kan?
Gewoon eerst weer ca 3 weken laten draaien of gaat het nu al sneller omdat de bak al ingedraaid is?

Gewoon eerst weer ca 3 weken laten draaien of gaat het nu al sneller omdat de bak al ingedraaid !

Ja, de bak wel,maar je filter niet.

Dank voor de antwoorden. Laat het even lekker 3 a 4 weken met rust. Sowieso die periode deze filter aankijken hoe die bevalt. Bevalt die goed, dan ga ik de overige 4 ook vervangen.

Toch op de proef een eden 501 gehaald om te testen. Draait nu zon 12uur en eerste oordeel is werkelijk dat de filter geweldig is. Super stil, vrij snel ontlucht en perfecte uitstroom voor mijn bakje a 19ltr.

Nu de volgende vraag. Hoelang duurt het voordat deze filter zelfstandig kan draaien en mijn eerste sponsfiltertje eruit kan?
Gewoon eerst weer ca 3 weken laten draaien of gaat het nu al sneller omdat de bak al ingedraaid is?
Hallo,
hoe stil is dit filter? stil genoeg om op een slaapkamer te hebben staan?

Hallo,
hoe stil is dit filter? stil genoeg om op een slaapkamer te hebben staan?
Dit topic is uit 2015 dus al een tijdje geleden, maar ik heb hier 2 Eden 501 draaien en naar tevredenheid, redelijk veel filtermateriaal zowel mechanisch als biologisch en in alle redelijkheid stil, of jij er last van hebt op een slaapkamer kan ik niet zeggen, zelf hoor ik alles, maar een gemiddeld mens zal daar geen probleem mee hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan