Wat is er nieuw

Extern/Intern filter in 54 liter ?!

• Onderwerp starter Onderwerp starter storm337
  • Startdatum Startdatum
S

storm337

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een bakje van Superfish van volgens mij 54 liter, het is niet de standaard 60 cm want hij is hoger dan een normale 60 cm bak.

Er zat het standaard filtertje bij �AquaFlow200�
Maar ik heb nooit echt begrepen waarom je externe filters en dergelijke zou gebruiken, en wat het standaard filtertje wat er bij zit dan wel of niet goed doet?

Is die eigenlijk wel goed genoeg voor dit aquarium? Tenminste mij lijkt van wel aangezien hij er bij hoort maar ik zie steeds meer dat mensen op het forum toch kiezen voor een filter buiten het aquarium. En ik vroeg me eigenlijk gewoon even af wat de belangrijke functies ervan zijn? Buiten dat het er beter uit ziet natuurlijk 😉

En als er toch iets simpelers/beters is wat raden jullie dan aan voor ander binnen of buiten filter?

Dank,

Nu heb ik zelf geen ervaring met buitenfilters, maar voordelen zouden zijn:
- meer zwemruimte voor de vissen
- filter kun je weg werken in/onder een kastje
- makkelijk in het onderhoud omdat het filter buiten het aquarium staat, daardoor:
- minder stress bij de aquariumbewoners als je bezig bent met het filter

Nadelen zouden kunnen zijn:
- hogere kostprijs
- maken meer geluid
- stroomverbruik hoger dan bij een binnenfilter
- bij eventuele lekkage een hoop rommel buiten je aquarium

ook heb je meer filter oppervlakte, dus meer bacterieen die hun werk kunnen doen.

Indien het met je binnenfilter zo prima gaat zou ik het zo laten. Bij een wat zwaardere bezetting wordt je binnenfilter denk ik wel erg snel vies. Een buitenfilter hoef je normaal gesproken maar ongeveer 1 / 2 keer per jaar schoon te maken.

Die 200 is meer dan genoeg want ik gebruik in de gewone 60cm bakken over de Aquaflow 100. Gewoon wekelijks bij het verversen even de uitstroom controleren.

Oke, dank

Verder nog tips voor het schoonmaken van het filter?
Ik heb eigenlijk alleen ervaring met Juwel filters vandaar. 😉

Ik kijk wekelijks of de uitstroom nog ok is bij de binnenfilter en zo niet dan spoel ik die lichtjes uit. Bij een buitenfilter doe ik dat net zo maar dan spoel ik om de 2 a 3 weken de filterwatten schoon of vervang ze. Van een buitenfilter moet je de sponzen niet al te vaak uitspoelen eigenlijk en al helemaal niet allemaal tegelijk. De sponzen spoel ik denk ik 2 tot 3x per jaar een beetje uit.

jessicapilon zei:
Ik kijk wekelijks of de uitstroom nog ok is bij de binnenfilter en zo niet dan spoel ik die lichtjes uit. Bij een buitenfilter doe ik dat net zo maar dan spoel ik om de 2 a 3 weken de filterwatten schoon of vervang ze. Van een buitenfilter moet je de sponzen niet al te vaak uitspoelen eigenlijk en al helemaal niet allemaal tegelijk. De sponzen spoel ik denk ik 2 tot 3x per jaar een beetje uit.

Bij mij zit er maar een spons in?

Ja in de 100 hier ook. Wekelijks kijk ik dus of de uitstroom nog lekker loopt en anders spoel ik de spons even licht uit in wat aquawater.

Oke, bedankt! 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan