Wat is er nieuw

Externe filter 60L aquarium

larientje

Member
Lid geworden
17 juli 2024
Berichten
10
Leeftijd
37
Op aanraden van enkele leden hierbij topic om mijn superfish home 60 uit te breiden met externe filter.

Zit nu een interne Eheim powerball 60 (groene/oude variant) in met 2 mandjes.
Maar om wat meer plaats te krijgen in t aqua en vooral meer biomateriaal zou ik een externe willen aanschaffen.

Na een crash in mijn ecosysteem heb ik nog een 6tal amano garnalen. 3 male guppies. 2black tetras. 1 albino cory en 2 aeneus corys.

Zou dan ook mijn externe even naast mijn interne willen laten draaien voor de bacteriën...
 
Je kan denken aan een Eheim 2211 of een JBL 402. Een Eheim 2213 zou ook nog goed kunnen.
 
Bij een buitenfilter is het ook belangrijk om er rekening mee te houden dat je slangen en aansluitingen hebt waar een opening voor in bak, deksel nodig is.

De Eheim 2213 of de 2211 zou ik aan de PLUS uitvoering denken met dubbele kranen. Classic 150 of 250.

(2213 heeft 2 x 12/16 kranen)

https://www.hornbach.nl/p/eheim-dubbele-kraan-met-snelkoppeling-12-16/2239669/
 
Gaten voor de aansluitingen heb ik niet. De superfish home heeft een plaat liggen op de bovenkant met een beetje opening aan de zijkanten.
Kan net aan de aansluiting van de stekker door. Dus denk op dat vlak dat ik bij eender welke buitenfilter een probleem heb 🙂
 
Kun je die opening met een ijzerzaagje niet wat groter maken? Of voorzichtig met een gatenboor? Ik ben geen klusser, dus weet niet zeker of dat lukt.
 
Anders zou
Gaten voor de aansluitingen heb ik niet. De superfish home heeft een plaat liggen op de bovenkant met een beetje opening aan de zijkanten.
Kan net aan de aansluiting van de stekker door. Dus denk op dat vlak dat ik bij eender welke buitenfilter een probleem heb 🙂
Is dat een soort glasplaat? Plexiglas wellicht?

*edit*
Even Google geraadpleegd.
De Superfish heeft een dekruit. Misschien dat een schilder met een glassnijder je kan helpen.

Of de dekruit verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Dekruit verwijderen gaat m niet worden. Ik heb 2 heel nieuwsgierige poeze rondlopen en al laten ze over t algemeen de visjes met rust, vertrouwen doe ik ze voor geen snorhaar xD

De 60 heeft idd een glasplaat. De 40 is plexi 😉

Bedankt voor de suggesties. Zal het is bekijken.

Jbl heeft atm mijn voorkeur vanwege de mandjes structuur.
Werken jullie met spraybar?
 
Dekruit verwijderen gaat m niet worden. Ik heb 2 heel nieuwsgierige poeze rondlopen en al laten ze over t algemeen de visjes met rust, vertrouwen doe ik ze voor geen snorhaar xD

De 60 heeft idd een glasplaat. De 40 is plexi 😉

Bedankt voor de suggesties. Zal het is bekijken.

Jbl heeft atm mijn voorkeur vanwege de mandjes structuur.
Werken jullie met spraybar?
Ik heb jaren een spraybar gehad maar ben nu al langer overgestapt op het goede advies van @biljoenblik .
De JBL instroom verlengd, dieper in de bak met een bochtje. Schuin naar de voorruit.

Ik denk, zou je willen voorstellen om opnieuw bij de basis te beginnen.
Een beschrijving, foto van het totaalplaatje. Je aquarium en het meubel waar het op staat.

Voorbeeld van mijn aquarium. Juwel Rio 180 met Oase filter. Gebruikte eerst ook een JBL.
 

Bijlagen

  • 20240720_064650.jpg
    20240720_064650.jpg
    3.2 MB · Weergaven: 16
Ook een spraybar kan prima werken en dat heb ik lange jaren gedaan maar gebruik nu een Random Flow Generator. Ik denk dat je bij de home lastig met een buitenfilter kan werken.
Je kan ook denken aan bv een Aquaell Turbo 500 als dat past.
 
Laatst bewerkt:
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan