Wat is er nieuw

Externe filter in rio 125 kast

StijnvdB

Well-known member
Lid geworden
22 maart 2021
Leeftijd
33
Hi allen,

Ik heb afgelopen 2 weken al flink wat gelezen op dit forum, super veel informatie hier! Maar heb toch nog een vraagje:

Ik ga een rio 125 met kast aanschaffen en heb mijn oog laten vallen op de eheim filters (waarschijnlijk wordt het Eheim 2422 Experience 150). Maar ik was benieuwd hoe groot de inhoudelijke dimensies van de rio 125 kast zijn. Voornamelijk de breedte en hoogte (online is niks te vinden), vanwege de plank halverwege. Naast de externe filter wil ik ook een co2 systeem aanschaffen en daar is ook wat ruimte voor nodig.

Met vriendelijke (nieuwe) groet, Stijn

Die plank is vrij eenvoudig te verhogen, hier paste de externe filters er niet onder. Wil de exacte maat wel meten, maar er zijn verschillendr modellen. Ik heb die in vrijwel de volledige aquarium breedte is

Dankjewel voor de snelle reactie! Moet ik echt aan de gang met zagen en schroeven om het te verhogen of is dit makkelijker (ik heb 2 linker handen)? Ik heb deze kast op het oog: https://www.hornbach.nl/shop/JUWEL-Aquarium-onderkast-Rio-125-zwart/6037424/artikel.html (dit soort links plaatsen mag toch? Anders, excuses!)
Die heb ik hier ook staan; heb het eenvoudig opgelost door 4 kleine gaatjes te boren. Even aftekenen en klaar, gewoon allemaal evenveel ophogen. Proefboren als je het niet helemaal vertrouwd in een reststukje of afvalstukje en dan gewoon de dopjes een gaatje hoger. Onderstaand even een foto voor je gemaakt, weet niet of het heel duidelijk is. Bak staat tegen een bureau aan en hoef niet veel in de kast :juggle:

Plank ligt toch een stukkie hoger en ruimte zat om de kabels erboven op te bergen.

Mocht je meer vragen hebben dan geef maar een gil, kan zo wat opmeten voor je

20210322_205409.jpg20210322_205429.jpg

Zelf zou ik voor de experience 250 gaan op een rio 125.
Een 150 is aan de kleine kant voor dit aquarium.

En alleen aan de rechter kant van de kast zit een plankje halverwege (welke er uit kan , of evt te verplaatsen is door de kast iets aan te passen)
Bij de oude rio 125 serie was de kast overigens kleiner.

De binnenmaat / bruikbare ruimte van de kast:

35,5cm breed bij 67,5cm hoogte en 27cm diep
Het plankje aan de rechter kant zit op 34cm hoogte

Laatst bewerkt:
Ah een gaatjes boren moet nog wel lukken 🙂
Dank jullie wel voor alle info en dank voor de foto's! Misschien is de experience 250 inderdaad beter, maar ik wou waarschijnlijk voor gourami's gaan en aangezien zij niet van flinke stroming houden dacht ik het een tandje lager te nemen qua debiet.

Een groter filter , of een filter met meer opbrengst hoeft niet persee meer stroming te betekenen.
Als je bv een spraybar zou gebruiken , kan je de stroming aanpassen door meer of grotere gaatjes te gebruiken.
Of juist geen spraybar , maar een bochtje van 90 graden in een hoek van je aquarium.

Een experience 150 zou kunnen voldoen , maar een 250 heeft net wat meer ruimte voor filter massa.
Beide hebben hetzelfde stroom verbruik.

De meegeleverde enkele (onaangepaste) spraybar bij de experience 250 geeft wel best wat stroming in een rio 125 als je deze aan de zijkant plaatst.
Ik heb zelf een spraybar gemaakt over de gehele achterwand , zodat er een rustige maar wel een goede water circulatie is.

Hm misschien voor die 30 euro extra maar doen dan 🙂 Ook nog ervaring met goede (niet te dure) inline heaters?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan