Wat is er nieuw

Externe Filter

Uncle sam

Active member
Lid geworden
31 oktober 2021
Leeftijd
42
Ik start binnenkort mijn proxima 250 op en zoek nog een geschikte externe filter.
Momenteel gaat de keuze tussen volgende drie: de Ehiem Professoinel 4 600, De Oase Biomaster Thermo 600 en de Jbl CristalProfi e1502.

Waarom deze drie?
Zijn reeds gevestigde waarden.
Hebben ongeveer dezelfde capaciteit.
Liggen wat budget betreft ongeveer in dezelfde lijn.

Nu waarom de twijfel.
Met de Ehiem zit ik sowieso goed wat kwaliteit betreft (denk ik toch), alleen is deze wel duur.
En er moet nog verwarming voorzien worden, liefst ook extern.

Oase spreekt me voor het ogenblik het meeste aan, mede omdat de verwarming hier reeds in verwerkt is.
Maar met oase heb ik totaal nog geen ervaring. Niets. Stond gekend voor vijvermateriaal vermoed ik.
Heb het gevoel dat deze iets nieuwer is op de markt en misschien zijn er nog heel wat kinderziektes (geen idee).

Jbl is dan weer de goedkoopste. Maar, mijn vader heeft reeds een JBL e902 en de uitstroom hiervan is echt belachelijk laag.
Toch zeker met wat er op gegeven is volgens jbl.
Nu weet ik dat dit bij alle fabrikanten wel een beetje zo is, maar heb de indruk dat bij jbl dit verschil groter is dan bij de andere.
Ook moet er nog een externe verwarming voorzien worden, maar de prijs maakt dit dan ook wel mogelijk.

Welke lijkt de verstandigste keuze? Wat zijn jullie ervaringen met deze filters?

Mvg

Sam

Ik start binnenkort mijn proxima 250 op en zoek nog een geschikte externe filter.
Momenteel gaat de keuze tussen volgende drie: de Ehiem Professoinel 4 600, De Oase Biomaster Thermo 600 en de Jbl CristalProfi e1502.

Waarom deze drie?
Zijn reeds gevestigde waarden.
Hebben ongeveer dezelfde capaciteit.
Liggen wat budget betreft ongeveer in dezelfde lijn.

Nu waarom de twijfel.
Met de Ehiem zit ik sowieso goed wat kwaliteit betreft (denk ik toch), alleen is deze wel duur.
En er moet nog verwarming voorzien worden, liefst ook extern.

Oase spreekt me voor het ogenblik het meeste aan, mede omdat de verwarming hier reeds in verwerkt is.
Maar met oase heb ik totaal nog geen ervaring. Niets. Stond gekend voor vijvermateriaal vermoed ik.
Heb het gevoel dat deze iets nieuwer is op de markt en misschien zijn er nog heel wat kinderziektes (geen idee).

Jbl is dan weer de goedkoopste. Maar, mijn vader heeft reeds een JBL e902 en de uitstroom hiervan is echt belachelijk laag.
Toch zeker met wat er op gegeven is volgens jbl.
Nu weet ik dat dit bij alle fabrikanten wel een beetje zo is, maar heb de indruk dat bij jbl dit verschil groter is dan bij de andere.
Ook moet er nog een externe verwarming voorzien worden, maar de prijs maakt dit dan ook wel mogelijk.

Welke lijkt de verstandigste keuze? Wat zijn jullie ervaringen met deze filters?

Mvg

Sam

Oase zie ik toch met regelmaat slechte ervaringen mee, lekkages, lucht aanzuigen ect.
Eheim pro 4 heb ik zelf gehad, goed filter vond alleen het op gang krijgen van de filters daarintegen wel een kriem (die aanzuig knop werkt voor geen meter en met een beetje pech gaat die daar nog lekken ook).

JBL's.. zoals je zelf al zegt mis je daar de power.. het is leuk hoor dat lage verbruik in watt maar ergens ga je dan toch inleveren in power.

ik heb zelf sinds 2 weken nu een Eheim classic (250 in mijn geval) draaien... wat een makkelijk filter! stil, no nonense & makkelijk op te starten.. hoewel ik nog geen onderhoud heb moeten plegen ziet het er ook naar uit dat dat zeer simpel gaat zijn.

Eheim 4/600 heb ik dezelfde ervaring met op gang brengen.. die knop werkt gewoon niet.
ik heb 2x JBL 1502 op een Fusion150 staan en die voldoen prima. De ene aangesloten op de JBL externe verwarming en de andere op een externe CO2 reactor.
prima filters is mijn mening. En qua opbrengst denk ik dat het wel meevalt. Elke pomp geeft de fabrikant bruto op, dus leeg filter en korte slangen. Zodra je de filters volstopt met media etc wordt de opbrengst minder.

Spijtig om te horen dat de Oase filters voor zoveel problemen zorgen. Was eigenlijk mijn eerste keuze.
Vooral het lekkage gedeelte spreekt me minder aan. Nog mensen die reeds ervaring hebben met deze filter.

Voorlopig lijkt de Eheim dan de veiligste keuze. Alleen moet ik daar dan terug met een externe filter werken en dus extra kans op een lekkage.
De Eheim filters met verwarming vind ik echt wel pokke duur.

Mvg

Sam

ieder filter heeft zijn zwakke en sterke punten . ik gebruik zelf de oase biomaster 600 gedurende 2,5 jaar zonder 1 probleem.ik heb alleen iets meer gaatjes in het pijpje van het voorfilter gemaakt. hiervoor had ik de eheim prof 4-600 maar vond die te luidruchtig. maarja dat kan iedereen anders ervaren

Ik gebruik op de 330 ltr bak de JBL 1502 en moet zeggen dat deze het goed kan doen met een normale bezetting en hij is stil en makkelijk in onderhoud. De startknop gebruik ik dan weer niet.

Ik heb sinds een maand de biomaster 850 thermo meedraaien om straks op mijn nieuwe bak te zetten. Geen lekkages en vooral de ingebouwde verwarming en het voorfilter vind ik een pluspunt.

Ik heb de Oase 850 gehad.
Voorfilter en heater zijn zeer handig.
Maar het filter zuigt ergens valse lucht. Ontwerpfout.

Eheim classic ook gehad. Zeer degelijk filter. Vind ivm mijn hoge bak, de klemmen van de classic 600 niet al te stevig.

Heb nu een prof 4 600 van Eheim.
Werkt makkelijk met mandjes. Voor het opstartprobleem heb ik in de uitgaande slang een dubbele kraan gezet.
Ik laat dan het filter vol lopen met de uitgang in een gieter. Tot alle lucht eruit is.
Daarna koppel ik de dubbele kraan weer aan het aquarium. En loopt gelijk.

Voor de verwarming heb ik nu bodemverwarming. Zie je ook niet.
En het is laagspanning.

Mijn huis wordt niet kouder dan 20 graden en niet warmer dan 23 graden.
Dus de bak is nu contant rond de 25 graden.
Wel zorgen voor de juiste maat.
Ik heb 20 watt op 300 liter. 24 uur aan.

In tegenstelling tot eerdere reacties zou ik zeker voor de Eheim gaan, want...
Ik heb zelf de 4+600 gehad en het is een super degelijk ding
Nu heb ik voor de nieuwe bak al een Eheim exp 150 en een 250 staan, maar de gedachten kriebelen alweer naar toch maar een 4+ 350 (voor de Rio 180

Zit ontzettend goed filter materiaal bij
Ik heb zelf nooit opstart problemen gehad*
De filter inhoud is gewoon super groot, absoluut een pré voor je bak
Onderdelen zijn duur, maar wel overde jaren nog steeds te koop
Een draaiend filter (die al in gebruik is) doet ca. 500 l/u
De blauwe filters, zowat de enige die je vervangt, zijn goedkoop 9 euro voor 12 stuks op Amazon
Pomp kost nu bij Petsplace 220 euri

* Vullen
Als ik filter moest spoelen haal ik de slangaansluiting eraf met de schuif dicht anders loopt de slang leeg
Ik doe mijn ding met de filters, uitspoelen, vervangen, whatever
Filterpot weer dicht en dan doe ik met een gietertje het gaatje van de 'UIT' langzaam volgieten ca. 1 of 1,5 liter, iig net zolang tot er op beide tuutjes een kopje zit
Voorzichtig op z'n plek zetten, koppeling erop, schuif open en draaien maar..
Heel soms zit er een prutje lucht in, daar is die knop voor..
Knop is niet om die slang vol te zuigen, dan is gedoemd te falen

Dus al bij al een beetje mixed feeling bij de oase filter.
Het valse lucht aanzuigen is inderdaad een beetje verontrustend, heb ik al een paar keer gelezen ondertussen.
Dit zullen we nog eens moeten bekijken.

Mvg

Sam

Soms kun je op Marktplaats ook voor niet teveel geld ze kopen maar ja dan loop je wel risico dat er iets mee kan zijn.

Soms kun je op Marktplaats ook voor niet teveel geld ze kopen maar ja dan loop je wel risico dat er iets mee kan zijn.
Dat, en meestal moet je dan alsnog alle media, slangen, en in/uitstroom vervangen.
Ik heb bij mijn JBL (e902)geregekend, en zou meer kwijt zijn voor een 2e hands dan voor een nieuwe.
Bij de Eheim zal dat misschien meevallen, die zijn al duurder in aanschaf, al heb ik daar geen 2e hands prijzen van opgezocht.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan