Wat is er nieuw

Externe filter

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Peter76
  • Startdatum Startdatum
P

Peter76

Guest
Wanneer maak ik best mijn filter en inhoud schoon? Is buiten filter.
 
Ligt aan je visbestand, maar met een normale bezetting doe je ongeveer eens per maand een deel van je filterwatten. Keramische pijpjes e.d. hoef je maar een keer per halfjaar te doen.
Je moet vooral niet te veel in een keer verversen. De slangen kun je eens per twee maanden even doorhalen met een borstel, naargelang de algengroei er in. De rotor en behuizing moet je ook eens per maand schoonmaken.
 
De filterwatten spoel ik 2 wekelijks even uit en de sponzen als ik merk dat de uitstroom minder wordt. De sponzen nooit tegelijk doen maar met interval ivm de bacteriën die je wegspoelt.
 
ik maak m alleen open zodra de uitstroom kracht minder word.

dus even voelen hoe die nu is, en zodra je denkt van.. hee er zit minder kracht achter, dan even openmaken en de witte watten (als die erin zitten) verschonen.

ook als het filter een voorfilter heeft (zoals bij JBL filters bijvoorbeeld) die even uitspoelen. dikke kans dat het filter daarna weer loopt als een trein 🙂

zoniet dan zul je ook even een spons van het filter in aquarium water moeten uitknijpen, maar dat zal zelden nodig zijn.

om een voorbeeld te geven, heb 2 filters van JBL draaien

1 e401 en 1 e1901.

beide draaien nu ongeveer 3-4 maanden zonder open te zijn geweest, veel hangt wel af van hoe druk de bak bevolkt is.
 
Laatst bewerkt:
Ook ik maak de pomp alleen open als de uitstroom echt een stuk minder is geworden. Ik heb een Eheim. Als de uitstroom minder is, spoel ik het blauwe matje (voorfilter) uit. Dan is de uitstroom weer goed. Ik denk dat ik eenmaal per jaar de rest van het filter schoonmaak. Voor JBL filters zal dit niet veel anders zijn. Hangt natuurlijk wel af van je bezetting, bij meer vervuiling zal er eerder gereinigd moeten worden.
 
Het zal inderdaad voor iedereen anders zijn omdat geen bak gelijk is. Maar te vaak sponzen uitspoelen doet je bacteriecultuur geen goed dus dat is iets om in gedachten te houden.
 
Ok merci allemaal. Nu weet ik het.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan