Wat is er nieuw

Externe filterpomp

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mescalino
  • Startdatum Startdatum
M

Mescalino

Guest
Hallo,

Na een bezoek aan de lokale aquarium winkel werd mij verteld dat de biofilter die bij de Rio 240 geleverd wordt niet goed is en zij adviseerde mij om te kijken naar een externe pomp.

Dit was natuurlijk een tegenvaller omdat dat weer een extra investering is maar ik wil het wel graag goed doen.

Ik kan starten met de geleverde pomp maar op het moment dat ik van pomp verwissel gooi ik ook heel veel goede bacteriën weg en dat kan een risico zijn. Ik wil dit graag voorkomen dus heb ik besloten mn aquarium pas op te starten als ik ook de vervangende pomp heb. Dit lijkt me wel zo verstandig.

Zij wees me in de zaak op de pompen van Eheim.

Nu zijn er 2 pompen geschikt voor het aquarium wat ik wil:
  • Eheim BUITENFILTER EXPERIENCE 250 INCL. MASSA 700 L/H
  • Eheim BUITENFILTER EXPERIENCE 350 INCL. MASSA 1050 L/H
Het verschil tussen de twee is slechts 10 euro (bij zooplus) dus ik neig richting de tweede. Is dit goed of is dat overkill en is de eerste ook al genoeg? De eerste is 150-250 liter en de tweede is 180-350 liter.

Of weet iemand een andere betere(?) oplossing?

Alvast Bedankt.

Overkill bestaat bijna niet...
Maar zou idd voor de grote gaan

Wij gebruiken al een JBL filter op een Rio 180 (1 mtr. bak) die 900l/h doet. De Eheim die 700 l/h is dus voor jouw bak te gering. In dat licht vind ik 1050 l/h ook nog niet echt veel voor een 240 liter bak. Realiseer je wel dat er in de praktijk veel minder liters rondgepompt worden. Gemakshalve ga ik van 50% verlies uit op het aangegeven debiet.

het filter wat erin zit (dat interne ding) kan dat prima handelen als de bak niet als te veel vissen te verwerken krijgt.
dus vind ik een beetje raar advies van de winkel.

dat zeggende is een externe pomp erop wel een stuk beter en makkelijker met onderhoud, ik zou dus ook voor extern gaan maar het advies van de winkel vind ik wat vreemd... maargoed raar advies van de winkel zijn we gewend 😀

als het een gewoon gezelschaps aquarium word met een leuk aantal planten en niet de hele bak vol vis dan voldoet een 1050L/U wel.
ga je bijvoorbeeld Mbuna malawi cichliden houden dan kom je zwaar tekort aan kracht 🙂

dus mijn vraag: wat gaat er van de bak worden?

het filter wat erin zit (dat interne ding) kan dat prima handelen als de bak niet als te veel vissen te verwerken krijgt.
dus vind ik een beetje raar advies van de winkel.

dat zeggende is een externe pomp erop wel een stuk beter en makkelijker met onderhoud, ik zou dus ook voor extern gaan maar het advies van de winkel vind ik wat vreemd... maargoed raar advies van de winkel zijn we gewend 😀

als het een gewoon gezelschaps aquarium word met een leuk aantal planten en niet de hele bak vol vis dan voldoet een 1050L/U wel.
ga je bijvoorbeeld Mbuna malawi cichliden houden dan kom je zwaar tekort aan kracht 🙂

dus mijn vraag: wat gaat er van de bak worden?

Nou ik belde (Na dat ik hier gepost had) met de aquariumstoreXL en die eigenlijk hetzelfde als jij.

Zijn advies is start gewoon met de interne pomp en als je straks echt problemen krijgt met de waarde's kun je altijd nog kijken. Het vissenbestand wat ik opnoemde (In een andere post van mij te vinden) zag hij niet als zwaar.

De vissen is iets in deze trend:
20 x Nannostomus marginatus
6 x Carnegiella strigata strigata
10 x Corydoras Punctatus
1 x L260 (Hypancistrus Queen Arabesque)
1 x L201 (Hypancistrus inspector)
1 x L066 (Hypancistrus Sp.)
1 x L450 (Hypancistrus Santarem)

misschien dat er nog iets extra bijkomt als het past.

Ik ga dus gewoon met de interne filter starten en kijk van daar.

nou om eerlijk te zijn, L-nummers schijten veel en vaak.

met dit bestand zou ik wel meteen voor extern gaan.

ik weet trouwens niet zeker of diverse hypancistrussen onderling kunnen kruizen.
zowel zou ik er niet aan beginnen.

En als ik 2 L nummers vervang voor een paar Apistogramma Rio Tefe Red?

Vergat ik misschien nog om te zeggen ik wil niet kruizen.

Een optie is misschien ook nog om 1 grotere soort L-nummer te nemen en dan een paar cichlids zoals in mijn vorige post.

Bijvoorbeeld In plaats van:
1 x L260 (Hypancistrus Queen Arabesque)
1 x L201 (Hypancistrus inspector)
1 x L066 (Hypancistrus Sp.)
1 x L450 (Hypancistrus Santarem)

Ga ik voor:
2x Apistogramma Rio Tefe Red (1 paar)
1x L128 Ancistrus "Blue Phantom"

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug