Wat is er nieuw

Externe filters te krachtige uitstroom !

• Onderwerp starter Onderwerp starter Altispinosa
  • Startdatum Startdatum
A

Altispinosa

Guest
Beste vrienden,

Ik las net een antwoord in een topic dat sommige filters te krachtig zijn en zeker voor een bak aqua scaping.

Ik heb 2 filters op mijn bak staan waaronder:

1 SunSun filter van 1000 liter per uur.
1 Tetra ex 800 plus van 750 liter per uur.

Das dus 1750 liter per uur dat die filtert en mijn bak heeft een inhoud van 200 liter.

Nu zie ik aan mijn beide uitstromen dat het wateroppervlak serieus in beweging is en sommige vissen hebben dat niet zo graag(ik heb beide uitstromen naar voor en beetje naar boven gericht zodat ze net het oppervlak raken.

Mijn vraag luid als volgt:

Is het mogelijk om een paar dubbele Eheim kranen er tussen te zetten en ze toevoer wat dicht zet zodat de uitstroom niet meer zo krachtig i sof hoe kan ik dit het beste oplossen.

Ben ook nog van plan om er een Co2 systeem op te plaatsen maar dit heeft er mss niets mee te maken.

Bedankt voor het mee denken en de reacties.

Johnny.

Knijpen is meestal niet helemaal optimaal, dus je zou aan een lillypipe met brede uitstroom kunnen denken. Je kan een spraybar met grotere gaten toepassen. Je kan een CO2 reactor toepassen, die neemt wat debiet weg. Je kan de flow langs de achterwand laten lopen van 1 pomp, de andere schuin naar voren, is het dan nog "hard"?

Maar even grof rekenen.

Bruto 1750 liter per uur
Netto 875 liter per uur

Ruim 4 x je bak netto. Dat is denk ik wel behoorlijk wat.

Waarom niet evt. kijken wat alleen de sunsun doet.

1000 bruto
netto 500

ruim 2 x je bak, lijkt me redelijk en is vaak wel genoeg

Goeie tips waarvoor dank.
Ik heb me laten vertellen dat wanneer je een dubbele filter plaatst dat je dan kraakhelder water krijgt daarom dat ik de 2de Tetra ex geplaatst heb en ik moet zeggen mijn water is kraakhelder.

Als je knijpt, altijd op de uitstroom en nooit op de instroom.

Verder wat Steven zegt. Zet een reactor op 1 filter, dat doet het debiet al wat dalen. (Cerges type reactors hebben het meest debiet verlies).

Verder een spraybar over de hele achterwand met redelijk grote gaten naar het midden van de voorruit laten blazen. Moet prima gaan. Als je dit niet doet kun je ook altijd de uitstroom op de achterwand of zijwand richten zodra het water eruit komt. Dan wordt het water meteen gebroken.

Waar stroomt het nu door uit?

Ik heb op de meterbak van 190 liter een JBL 901 en een Eheim 2213 dus dat is zo n 1400 liter. Daar blijft zo n 700 van over. Ik moet zeggen dat de plantjes wel alemaal wat bewegen maar er is echt geen overdaad aan stroming en beide filters hebben 14 dg terug onderhoudt gehad. Ik heb de spraybars dan ook in een hoek van 45 graden nar beneden gericht en dus eigenlijk geen oppervlaktestroming ivm de vele drijvers.

Ik ga dat straks eens rustig bekijken.

Bij de wat duurdere filters kun je het wel makkelijk regelen maar ja daar hangt een ander prijskaartje aan natuurlijk😱

Als je knijpt, altijd op de uitstroom en nooit op de instroom. ?

Bij het knijpen op een instroom kan een pomp zodanig 'trekken' dat er voldoende onderdruk ontstaat opdat het water begint te koken. De bellen die ontstaan imploderen dan in het pomphuis omdat daar de druk plots weer verhoogd wordt. Men spreekt dan van cavitatie.
Bij 25°C is er een onderdruk van ca. 980mbar nodig. M.a.w. opdat dit fenomeen zou optreden moet de pomp een drukverschil kunnen genereren van 9,8m waterkolom (+ de hoogte van het water boven de pomp).
---> Heb je een pomp die minder drukverschil levert, dan kan je evengoed op de instroom als op de uitstroom knijpen.
P.S. bij 80°C treed het effect al op bij een pomp die 5,4m waterkolom drukverschil kan leveren.

Verder wat Steven zegt. Zet een reactor op 1 filter, dat doet het debiet al wat dalen. (Cerges type reactors hebben het meest debiet verlies).?

Waarom zou je een apparaat kopen om iets te doen wat een eenvoudige kraan kan of wat je kan bereiken door op een soepele leiding een klem te plaatsen ? Bovendien kan je deze nog instellen, wat je niet kan met een reactor.
P.S. Bolkranen zijn heel slecht te regelen. Met een klem een leiding toeknijpen lukt heel goed. Indien nodig kan je meerdere klemmen zetten. Met deze techniek kan je ook je debiet verdelen over verschillende uitlaten. Je totaal debiet zakt uiteraard wel, al is dit niet noodzakelijk heel veel (met een klein beetje knijpen krijg je al een groot verschil in verdeling).

Verder een spraybar over de hele achterwand met redelijk grote gaten naar het midden van de voorruit laten blazen. Moet prima gaan. Als je dit niet doet kun je ook altijd de uitstroom op de achterwand of zijwand richten zodra het water eruit komt. Dan wordt het water meteen gebroken.

Door het water ergens tegen te laten 'botsen' haal je de kracht er uit. Dit moet er dan wel recht op zijn, anders heb je een schampschot en verander je enkel de richting.

De meest gebruikte manier is wellicht de gaten in de spraybar groter maken. Hierdoor verlaagd de snelheid van het water en verdeeld het zich sneller. Ditzelfde word bereikt met een lily pijp of met een trechtertje aan de uitlaat te plaatsen.

Waarom zou je een apparaat kopen om iets te doen wat een eenvoudige kraan kan of wat je kan bereiken door op een soepele leiding een klem te plaatsen ?

Omdat de topic starter duidelijk aangeeft nog een co2 installatie in gebruik te gaan nemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan