Wat is er nieuw

Externe pomp voor Rekord 800

Starter72

Well-known member
Lid geworden
16 juli 2015
Vanwege wat problemen met mijn 60cm bak is het idee ontstaan voor een 80cm bak..
Zo gezegd, zo gedaan en de Juwel Rekord 800 staat nu in te draaien.

Heb hierop een Eden 511 buitenfilter staan. In de bak zit een sproeibuis over de gehele lengte en de afzuiging zit zowel links als rechts in de hoeken. Lengte van de slangen is nog geen 50cm. Het filter staat naast het aquarium.
Maar erg veel beweging van de plantjes zie ik niet. Ook zijn de straaltjes uit de sproeibuis niet echt sterk. Ben bang dat er te weinig stroming of pompvermogen is.

Het huidige filter is volgens de gegevens geschikt tot 120 liter en heeft een capaciteit van 600l/h.

Nu overweeg ik de overstap naar een grotere. Bij Eden heb ik dan de keuze uit een van 800l/h of een van 1000l/h.

Is het hoe groter hoe beter? Wat is wijsheid?

Wat heb je er voor filtermedia in?
Kan ook zijn dat 't te vol zit, ergens moet ie toch remmen.

Die capaciteit zal in werkelijkheid met een gevuld filter wel veer minder zijn, misschien haalt hij maar 300l/u. Op zich hoeft niet zoveel stroming niet zo'n probleem te zijn als het water maar een beetje in beweging is.

In het huidige filter zitten 2 soorten spons en keramische buisjes.
Nu is het filter nog schoon dus na enige tijd zal de capaciteit nog minder worden.

Aangezien de Eden filters mooi stil zijn en betaalbaar twijfel ik nog tussen de 521 en de 522

Starter72 zei:
Heb hierop een Eden 511 buitenfilter staan. In de bak zit een sproeibuis over de gehele lengte en de afzuiging zit zowel links als rechts in de hoeken.

Ik heb zelf geen ervaring met dit filter maar net ff snel via google gekeken.
Is de sproeibuis wel origineel? en zag net op een filmpje maar 1 aanzuiging bv.
Zou dit er wat mee te maken kunnen hebben misschien?

Ik heb deze filter op mijn 60 cm van 72 liter en als ik hem daar vol open zet dan stormt het in de bak. Zitten je slangen niet te scherp in een bocht?

Wat bedoel jij met: en de afzuiging zit links en rechts in de hoeken?
De 511 heeft gewoon 1 afzuigpunt.

Sproeibuis en dubbele afzuiging zijn zelf gemaakt van 12mm buis.
Langer als origineel want wilde de sproeibuis over de gehele breedte hebben.
Zou dat zoveel invloed hebben op de pomp capaciteit?

Slangen zijn nieuw en niet geknikt ofzo.

Ja natuurlijk heeft dat invloed,niet 100% zeker maar wel zo goed als zeker dat dit nu de oorzaak van het probleem is.

Dit is de oorzaak. Gebruik hem maar eens met 1 afzuigpunt. Merk je het verschil.

En waarschijnlijk ook de sproeibuis aanpassen.

Duidelijk. Zit er allemaal net zo netjes in en was het niet van plan eruit te halen.
Heb al grotere thermostaat nodig (die zit in het filter) want 50W krijgt de temp niet boven de 24 graden.

Een grotere pomp met dito verwarming zou beide oplossen toch?

Vandaag nog grotere pomp geleend en even getest. Dat werkt al veel beter. Moet de uitloop zelfs een beetje afknijpen maar de Eden 511 gaat eruit en een 522 komt erin. Slangen zijn nu 12/16 en die worden maatje groter. Met verloopje gaat dat wel passen.

Foto�s van de installatie. Op de eerste zie je links en rechts een afzuigkorf boven het grind uitsteken.
Op de 2e foto (genomen vanaf de zijkant) is de sproeibuis en buis naar de afzuigkorven te zien.

BBuG8xi44zoIl2JF28PlkOLVu1mxq2Hd.jpeg

BBuG8xi44zoIl2JF28PlkOLVu1mxq2Hd.jpeg

Als je niks wil aanpassen zou je met een groter filter geholpen zijn idd en een element van 100 watt zal ook beter werken.
Ziet er goed uit enkel de grasachtige plantjes links en rechts van het midden zullen het niet gaan doen want zijn geen aquariumplanten.

Zal die 2 plantjes in de gaten houden. Heb ze in de andere bak ook staan en daar ziet ie er nog prima uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan