Wat is er nieuw

Externe pre filter inrichten

• Onderwerp starter Onderwerp starter RonG
  • Startdatum Startdatum
R

RonG

Guest
Ik heb hier een externe prefilter, echter bij de aanschaf er van niet goed gekeken en gezien dat de koppel stukjes ca 10 cm extra hoog zijn. Hier door past i nergens behalve hier:
bheg5z.jpg

Die slang gaat dan weg natuurlijk en de pre filter gaat dan rechts achterin en rust op de pomp en de hoek waar i in staat, dan staat het prima/stabiel. Kan dit zo?

Zo ja is die pre filter zo goed ingericht?
Water gaat van boven naar beneden, eerst (van onder naar boven dus):
1. witte filterlaag
2. 1 laagje fluval biologische filter watten, daarna blauwe filtermat van juwel 3 cm. (dit is het eerste bakje)
3. Laagje carbon filter matje daarna komt er een vaag stuk voor mij, een stuk plastic ca 4 cm hoog met allemaal kleine 3 hoekjes die je kunt vullen met fijne filter media (dat word sera siporax klein). Moet ik dat ding erin laten, of gewoon eruit halen en bakje vullen met siporax? afijn dan volgt weer een laagje carbon filter matje. Dit is het 2e/middelste bakje.
4. het laatste bakje klik je op het middelste vakje en wou ik ook vullen met siporax.

2ywcnet.jpg

Kan dit allemaal zo, of is de inrichting, of plek niet goed?

Zou de siporax in je hoofdfilter doen en alle matten/watten/sponsen uit je hoofd filter halen.
Dit omdat je nu het pre-filter gebruikt als mechanisch filter en je dus je hoofdfilter als 100% biologisch kan inrichten.

De koolmatten is een leuke toevoeging maar in een gezond aquarium hem te er geen klap aan

Welk pre filter heb je? Wat zijn je bevindingen met de flow restrictie, nadat je hem hebt aangesloten?

Wat is eigenlijk het nut van zo'n pre filter ? Is de eerste keer dat ik dit zie dus zou het niet weten.

Wat is eigenlijk het nut van zo'n pre filter ? Is de eerste keer dat ik dit zie dus zou het niet weten.
Grootste voordeel is dus dat je hoofd filter geen mechanisch filter materiaal hoeft te bevatten en dus jaren kan draaien zonder onderhoud.
Plus er gaat meer biologisch filter materiaal in.

Grootste voordeel is dus dat je hoofd filter geen mechanisch filter materiaal hoeft te bevatten en dus jaren kan draaien zonder onderhoud.
Das dus een hele verbetering dan,wel raar dat niet veel mensen (waarvan ik weet) hier dan gebruik van maken.

heeft een pre filter geen nadelen op de kracht van de uitstroom?
Alles heeft een nadeel op de kracht van de uitstroom..
Maar het hangt af van de grootte van de fittingen en de bouwvorm van het pre-filter hoe groot het nadeel is.

Filter komt van ali, deze:
https://www.aliexpress.com/item/OUS...32806337332.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.jvSOju

Heb hem nog niet gebruikt dus over de doorstroom kan ik nog niks zinnigs zeggen.
Verder weet ik dat eerst het mechanische gedeelte komt en hoopte dat die onderste 4/5 matjes voldoende zou zijn.
Ben heel blij met die eheim pomp (4+ pro) echter 1 nadeel is dat je maar 2 kleine bakjes kunt vullen en daar zit substraat pro in en die zwarte buisjes vervangen voor tetra balance balls proline. Beide biologisch dus. Ik wil iets meer biologische filtering toe passen als dat kan. Want die deksel o.i.d. van de eheim pomp wat vuil moet tegen houden doet naar mijn mening niet veel en dat ene blauwe dunne matje ook niet.

Voor mijn andere bak heb ik deze besteld die is een stuk goed koper:
https://www.aliexpress.com/item/PZ-...32788706256.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.FWUrHr

Zonder toeters en bellen, maar die pomp (voor mijn brak bak) heeft 3 manden dus die is perfect naar wens in te richten.

Deze laatste past wel in mijn kastje, dus die zou er e.v.t. wel voor/tussen passen, en dan naar die andere pre filter, maar dat zal wel te veel kracht weg nemen. Heb e.v.t. een 400 ltr pomp voor die sunsuns filter geschikt hier nog liggen (stom toeval).

Maar belangrijkste is dat ik iets meer biologische media erbij wil hebben.

Alhoewel ik geen voorstander meer ben van een sunsun filter staat het wel bijzonder goed en duidelijk uitgelegd moet ik zeggen.

Ik heb net de SunSun HW-603 er tussen gezet, ook om te prefilteren en extra biologische filtermassa in mijn 2078 kwijt te kunnen.

Echter ik merk dat de NETTO doorstroming met deze unit er tussen sterk afneemt. Dus ik ben heel benieuwd hoe de andere unit het bij jou gaat doen. Op basis van wat ik zie lijkt deze een betere inlaat/uitlaat diameter te hebben en verwacht ik hier een beter resultaat van. Ik ben dus heel benieuwd naar je ervaring straks en zou er graag wat over lezen!

Verder deze unit ook nog zien staan, maar lijkt mij ook niet echt hoge flow mogelijk maken.
https://nl.aliexpress.com/item/Atma...kj419GbCBD0DlPnNNseOUVomtjfcDE7EaAlihEALw_wcB

De kwaliteit is zeer degelijk voor zover ik kan zien en heb gelezen.
In al die mandjes zit een gat in het midden zodat het water vrij naar beneden kan.
Daarna moet het dus weer omhoog door al die filter bakjes, in de uitstroom gaten zit een pluk filter mat die prop schiet er uit als de pomp dicht raakt en zou de uitstroom moeten verbeteren. Maar als dat mechanische gedeelte te weinig is dan moet of dat sunsun ding ervoor met e.v.t. die 400 ltr pomp voor sunsun die ik hier al heb. Maar weet niet of dat allemaal kan, zomaar een pomp er tussen zetten.

En voordeel is dat het niet door 3 dikke sponsen heen hoeft dus dan is de doorstroming ook beter zou je zeggen, hoop dat het nog gaat lukken.
Vandaar dat ik wat meer heb uitgegeven en wat degelijks heb (althans dat hoop ik..), en iets met 3 vulbare bakjes. zonde om daar allemaal watten in te proppen.

In die hoofd pomp zit ook maar 1 dun blauw matje voor meganische filtering, nu zijn het 5 laagjes en dan alleen bio, dan de pomp zelf komt het weer door een blauwe mat (die hoort daar in en past verder niks anders in) en de magische filter deksel...
Als dat echt niet kan die witte ervoor zetten en die aan de andere pre filter koppelen. Kan e.v.t. die 400 ltr pomp erbij zetten maar dat zal de boel wel vertragen denk ik omdat je hoofd pomp dan anders werkt (denk ik).

Buiten het gemak om van je 'ingewikkelde' hoofdfilter niet schoon te hoeven maken, snap ik hier niet veel van. Wat doet je hoofdfilter dan als het pre filter het (meeste) werk doet?

Er zijn twee functies die door het filter uitgevoerd en de naam filter is daardoor wat verwarrend.

1 mechannische filtering
Dat dus eigenlijk het echte filteren dwz het door middel van sponzen en watten het vuil uit het water filteren.

2 de biologische werking
Dat is dus het omzetten van nh4 en nh3 in nitriet, nitriet in nitraat en als het filter echt goed werkt nitraat in stikstof.

Aks je een voor filter gebruikt voor stap 1 hoeven er in het hoofdfilter geen sponzen en watten meer. Dus die doet dan alleen nog maar de biologische processen.
Voordeel dit word door het optimale voorfilter bijna tot niet vuil en hoef dus ook niet zo vaak schoongemaakt kan zo maar twee jaar dicht blijven waardoor de baccies daar ongestoord hun gang kunnen gaan.

Zo duidelijker?

Helemaal duidelijk zo Dirk, bedankt voor jouw uitleg.
Graag gedaan.

Zelf heb ik een Fluval G6 daar werkt het iets anders namelijk met een cartridge voor het mechanische filteren die er heel makkelijk uit te halen is.
Daar heb ik er twee van dus het filter staat nooit langer dan een minuut uit.
Laatst heb ik deze na twee jaar opengemaakt om schoon te maken maar dat was achteraf gezien niet eens nodig.

Ben heel blij met die eheim pomp (4+ pro) echter 1 nadeel is dat je maar 2 kleine bakjes kunt vullen en daar zit substraat pro in en die zwarte buisjes vervangen voor tetra balance balls proline. Beide biologisch dus. Ik wil iets meer biologische filtering toe passen als dat kan. Want die deksel o.i.d. van de eheim pomp wat vuil moet tegen houden doet naar mijn mening niet veel en dat ene blauwe dunne matje ook niet.

Er zijn ook grotere filters.
Heb hier een pro3 en daar zitten 4 manden van 2 liter in. Meer dan genoeg. 1 liter siporax is goed voor 200 liter water.
Heb er 4,5 liter in zitten. Dus voor 900 liter water.

Ja dat snap ik dat er ook grotere zijn maar heb deze nog maar een paar maanden, zonde om hem nu al in de hoek te zetten en weer een grootte uitgave doen. Bedoel de pomp is verder goed maar wat ik al aan gaf 2 x 1 ltr mandje vind ik een beetje pover, daar had ik wat beter op moeten letten. Vandaar dat ik naar dit ding zat te kijken met 3 mandjes. En natuurlijk kon het allemaal volgens een verkoper aan wie ik het vroeg en uitlegde...

Maar in de eheim die ik heb zit ook amper mechanische filtering 1 dun blauw matje van 2cm dik, en 1 zo'n standaard witte vlies.
Vandaar dat ik dacht dat het met die 5 verschillende filtermatjes wel goed zou komen, en dan de laatste 2 bakjes met siporax vullen.
Maar dat is dus niet voldoende mechanisch? Of eerst die sun sun pre filter ervoor en dan naar die andere pre filter, (e.v.t. met pomp er tussen als dat de boel versterkt).

Wat ik me ook nog steeds af vraag is waar dat middelste gedeelte voor is. Dat ronde zwarte ding met dat sleutel gat (voor water) wat weer dik 3/4 cm hoog is en uit allemaal 3 hoekjes bestaat. Op het v.b. plaatje laten ze zien dat je daar fijne media in moet doen. Vandaar ook dat ik dacht dat het met die 5 laagjes wel ging lukken. En die fijne media waaraan ik toen dacht was dan de siporax die dan weer in die 3 hoekjes moeten. Klik op bovenste plaatje voor de duidelijkheid.

Ik heb net de SunSun HW-603 er tussen gezet, ook om te prefilteren en extra biologische filtermassa in mijn 2078 kwijt te kunnen.

Echter ik merk dat de NETTO doorstroming met deze unit er tussen sterk afneemt. Dus ik ben heel benieuwd hoe de andere unit het bij jou gaat doen. Op basis van wat ik zie lijkt deze een betere inlaat/uitlaat diameter te hebben en verwacht ik hier een beter resultaat van. Ik ben dus heel benieuwd naar je ervaring straks en zou er graag wat over lezen!

Verder deze unit ook nog zien staan, maar lijkt mij ook niet echt hoge flow mogelijk maken.
https://nl.aliexpress.com/item/Atman-Pre-filter-voor-aquarium-aquarium-externe-filter-vat-QZ30-schildpad-jar-externe-vat-filter-pomp/32840031461.html?src=google&albslr=226430795&isdl=y&aff_short_key=UneMJZVf&source={ifdyn:dyn}{ifpla😛la}{ifdbm😀BM&albch=DID}&acnt=494-037-6276&albcp=664365073&albag=32654332454&slnk=&trgt=57344828050&plac=&crea=nl32840031461&netw=g&device=c&mtctp=&gclid=Cj0KCQiAyZLSBRDpARIsAH66VQIugZ-Xa4x7aA6WZjL2eZPkj419GbCBD0DlPnNNseOUVomtjfcDE7EaAlihEALw_wcB

Ik heb de 603 vandaag binnen gekregen en ga hem het weekend aansluiten. Maar is het niet logischer om alles om te draaien in dat voorfilter. Dus van boven naar beneden te werken en dus met de zwaarte kracht mee?

Hoeveel liter netto wil je er door heen krijgen? Zie mijn foto album voor meer info.
Ik denk dat boven en over wisselen weinig toevoegt, en anders even proberen

Jbl 1501
Voor aquaria: 200-600 liter
Pompcapaciteit: 1500 liter per uur
Filtervolume: 12 liter
Stroomverbruik:Â 20 Watt
Slangmaat: 16/22 mm
Afmetingen in mm: 200x235x460 mm
Filtermanden: 1x 2,3 liter en 3x 1,9 liter

Vier jaar garantie op de techniek

Dus rond de 500-600ltr per uur

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb de 603 aangesloten, maar omgekeerd en dus ook het filter materiaal er onderste boven in gedaan. Zo gaat het met de zwaarte kracht mee door het filter heen.
Moet nog een plankje halen dan kan ik hem hoger dan mn jbl zetten.
Vooralsnog weinig stromings verschil. Maar wel 2 liter extra biologische filtering!

Heb ook die sunsuns pre binnen, lach al 2 weken bij postnl..
Maar vroeg me af, mijn hoofd pomp is 1000 ltr (komt niet eens in de buurt maar dat wist ik al voor ik hem kocht en is voor 50 ltr bakje prima).
Afijn heb dus stom toevallig nog zo'n pomp liggen die er op hoort 400 LTR/pu, heeft het nut die er tussen te zetten of vertraagt i de boel dan vanaf die 400 ltr pomp en zal de door stroom nog meer af nemen? Voor de duidelijkheid het gaat over een andere lichbrak bak met kogels er in.

Ik persoonlijk zou alleen de 1000 liter per uur bruto pomp gebruiken. Ik denk dat de extra 400 liter niets toevoegt.

Verder is mijn persoonijke ervaring dan de SunSun maximeert op ongeveer 500 liter per uur. Maar voor jouw configuratie lijkt mij dat geen probleem.
Succes!

Ahh oke bedankt voor je hulp, ik hoopte op een beetje meer kracht maar als die pomp de boel niet sneller maakt houd ik het simpel.
Nog 1 vraagje, ik houd nu 1 mandje van 1 ltr over en heb hier nog terta pro ballance bioballs en die zwarte pijpjes van eheim (die zwatre buisjes met ribbeltjes) lichen welk van de 2 is voor een lichtbrak bak het beste geschikt? Of zou er beter iets anders in kunnen?

1e mandje zit eheim substr pro 2 e mandje keramische pijpjes van sera of tetra.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan