Wat is er nieuw

externe verwarming op filter

Boris69

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 januari 2011
Ik heb een Hydor 300 Watt externe verwarming.
Zouden jullie deze naar het filter toe aansluiten of vanuit het filter naar de bak ?
Of maakt dat helemaal niet uit ?

na je filter aansluiten!
zet je hem voor je filter dan krijg je sneller vervuiling.

Ok dat is duidelijk en begrijpelijk. :thumbs:

IK was ook van plan om deze externe verwarming te kopen maar ik hoorde bij verloop dat deze maar tot 300 liter kan verwarmen?
Dan zou het dus betekenen dat ik straks met 600 Liter dus alsnog een 2de er bij moet hangen in de bak?
Klopt dit ?

Dat ligt geheel aan de omgevingstemperatuur. Des te kleiner het verschil des te groter je bak kan zijn om hem op temperatuur te houden.

advies van Aquariaveldhuis " Als het aquarium in de woonkamer staat waar het 20 graden is kan dit element van 300 watt tot een aquarium van 500ltr gaan."

Ik heb een aquarium van 325 liter in een (kleine, afgesloten) ruimte staan waar de thermostaat van de ruimteverwarming dag en nacht op 20 graden Celsius staat.

Een verwarmingselement van 150W is voldoende om de bak op 26 graden Celsius te houden.

300W is dus waarschijnlijk wel voldoende voor 600 liter. Of je aquarium moet in een koude ruimte staan. Staat je aquarium in een woonkamer en wil je niet verwarmen tot 30 graden dan zou ik me geen zorgen maken.

Mijn gevoel zegt dat zo'n externe verwarming meer vermogen nodig even om het water te verwarmen dan een interne verwarming. Dit ivm warmte verliezen. Ik heb geen ervaring met deze apparaten maar mijn voorkeur gaat uit naar de normale variant. Bij de nano aquaristiek is iedere liter er 1 en dan kan het uitkomst bieden. In dat geval heb je natuurlijk ook geen 300w nodig...

Gr Robin

Het spuit het water de bak in. Dus denk juist dat het effectiever is.
Voor nano is een mantaray verwarming erg mooi

maar uiteindelijk een dergelijk ding in of uit je bak hebben, dan krijgt mijn voorkeur toch eruit...
ik hou van alles wat met extern begint..

zo ziet hij er bij mij uit...uit het zicht, maar binnen bereik...
aangesloten vlak voor mijn spraybar...

694277eric79_0_82_foto_1_2.jpg

Mooi , en net als wat je zegt. liefst alles uit de bak. :thumbs:

Zit er ook aan te denken om deze aan te schaffen, maar mijn bak (+/- 225 liter) heeft een eheim 2224 en die gebruikt 12/16 ipv 16/22. nu weet ik wel dat er verloopjes zijn van 12 naar 16 en andersom. Kan ik deze gebruiken met minimale stukjes 16/22 voor aan en afvoer van het water door de verwarming of kan mijn pomp dan de druk niet meer aanleveren die nodig is om het goed rond te pompen ?
las ergens dat de aanzuigbuis wel groter kon maar de uitvoer van de pomp moeilijker was. maar ja of het zo'n klein stukje wel aan kan vraag ik me af.
Of zou ik met een 200w genoeg hebben ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan