Wat is er nieuw

Extra bodembedekking!

• Onderwerp starter Onderwerp starter chris10
  • Startdatum Startdatum
C

chris10

Guest
Het aquarium draait nu ruim 1.5 jaar. Uiteindelijk vind ik nu dat er nogal weinig bodembedekking ligt en wil er wat bijdoen.
Kan dit problemen met zich mee brengen?

Wat voor bodembedekking heb je?
Ik zou eigenlijk niet weten waarom het kwaad zou kunnen.

Laatste tijd niet meer maar heb hier in de bak regelmatig zand bijgevuld zonder problemen.
Beste is om wel dezelfde bedekking te nemen en misschien ook om het beetje bij beetje te doen dus niet alles in 1 keer met nieuw bedekken.

Het is filterzand 0.8-1.2, identiek van wat er nu al in ligt. Maar inderdaad, ik had er ook aan gedacht om het beetje bij beetje te doen en eventueel wat te mengen met een stokje. Of hoeft dat niet?

Zou ik denk ik wel doen ja, beetje omwoelen, of het nodig is weet ik eigenlijk niet.
Maar alleen al daarom beetje bij beetje, je wilt niet in 1 sessie je hele bodem omwoelen.

chris10 zei:
Het aquarium draait nu ruim 1.5 jaar. Uiteindelijk vind ik nu dat er nogal weinig bodembedekking ligt en wil er wat bijdoen.
Kan dit problemen met zich mee brengen?

Wat is weinig?

Een 4 tal centimeter..

Omdat ik ergens gelezen had dat hoe meer bodem, hoe beter voor de aerobe bacter�n. Ik ken weinig van chemie dus kan het moeilijk uitleggen, eigenlijk verhouding bodem/ bacteri�n.

Naar mijn mening is 4 cm ruim voldoende, zelf pas ik dat alleen toe waar ik planten heb...de rest is minder ca. 2 cm

chris10 zei:
Omdat ik ergens gelezen had dat hoe meer bodem, hoe beter voor de aerobe bacter�n. Ik ken weinig van chemie dus kan het moeilijk uitleggen, eigenlijk verhouding bodem/ bacteri�n.
Lijkt me op zich niet zo'n gekke gedachte.. aan de andere kant loop je met een te dikke bodem het risico dat er te weinig doorstroming (lees: zuurstof) de onderste lagen bereikt waardoor nu juist de anaerobe bacteri�n gaan woekeren, oftewel bodem rot.

Ik heb het aan de achterkant een cm of 6 dik en dan aflopend naar de voorkant.
Tot nu toe geen problemen met de dikkere laag.

Als je planten goed kunnen wortelen zou ik het zo laten doen want als je bak verder ook in balans is hoef je je om bacteri�n in je bodem geen zorgen te maken lijkt mij.
Het filter is in dat verhaal veel belangrijker.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan