Wat is er nieuw

Extra externe filter laten vertakken enkel op huidige in- en uitgang?

ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Leeftijd
25
Hallo

Voor mijn Aquatlantis Splendid 100 (200l) heb ik de Cleansys Pro 730 filter. Volgens de officiele specificaties filtert deze dus 730l per uur.
Echter merk ik dat de stroming in mijn bak niet zo extreem sterk is. Ik heb bijvoorbeeld zeer veel zweefvuil op mijn bodem zitten, als ik deze naar boven wapper trekt het niet naar mijn filter, maar dwarrelt het gewoon weer naar beneden.

Daarom was ik aan het denken om een tweede filter te nemen. Nogmaals een Cleansys Pro 730. Op die manier zou ik dus 1460l per uur filteren voor een 200l. Is dit een goed idee?

Vervolgens was ik aan het denken hoe ik dit zou aanpakken. Het makkelijkste zou zijn om gewoon de tweede filter in mijn kast te zetten, en gewoon twee in en uitgangen van water te hebben in mijn aquarium. Maar dat lijkt me een beetje een drukke bedoening... Zo twee extra buizen in je aquarium verstoort het zicht een beetje denk ik. Met in en uitgang bedoel ik de buizen die je effectief in je aquarium stopt, en het water opzuigen en uitblazen.

Daarom dacht ik het volgende: Kan ik niet gewoon mijn huidige in- en uitgangen houden, maar deze laten vertakken. En dan dus de beide input-slangen van mijn twee filters op dezelfde input-buis aansluiten, idem voor de output-buizen.

Dit lijkt me een elegante oplossing omdat ik zo niet mijn aquarium-wand volstop met filterbuizen, maar ik wel 2x de filterkracht heb. Wat denken jullie?

De in en uitstroom buis hebben een maximaal debiet (afhankelijk van de doorsnee). Als die lager is dan 1460/h werkt het niet/onvoldoende.

De in en uitstroom buis hebben een maximaal debiet (afhankelijk van de doorsnee). Als die lager is dan 1460/h werkt het niet/onvoldoende.

De Aquatlantis Cleansys 1400 lijkt op foto dezelfde in en uitstroombuis te hebben dan die ik momenteel heb (zelfde diameter).
Dus als deze buis 1x 1400l aankan, zal het ook wel 2x 700l aankunnen, toch?

En hoe zou ik die vertakking doen? Is dit iets wat meer gedaan wordt? Bestaan er van die koppelstukjes?

Mijn Eheim 1200XL doet 1700 liter en heeft ook 1 uitgang van 16/22.
Dus het moet zeker kunnen.

Probeer wel te zorgen dat de y verbinders (splitters) niet te klein zijn.

Of maak zelf met druk pvc een aanzuig en uitstroom buis.
Bijv 25mm pvc met een y stuk van 25mm met daarin 2 slangtules van 20mm voor de slangen aan te sluiten.

Dit kan allemaal prima, maar heb je al een circulatiepompje overwogen? Als je een klein pompje onder in je bak de boel rond laat blazen gaat het vanzelf de aanzuigslang van je filter in. Ben je voor minder dan de helft van de prijs klaar en valt er niet al te veel te verbergen. Zo'n pompje is zeldzaam groter dan je portemonnee.

Als je dit doet moet je wel oppassen dat de pompen elkaar niet gaan tegenwerken. Als je doel is om zwerfvuil weg te werken zou ik zelf niet twee keer een kleine maar een grotere pomp / bak neer zetten. Of bij gebruik van twee pompen twee aanvoer slangen gebruiken

Ik denk namelijk niet dat als je pomp nu niet in staat is om zwaardere deeltjes aan te zuigen en zelfde pomp dat wel kan.

Je kunt ook kijken of een stukje filtervlies / watten in je filter helpt (om uit te sluiten dat de deeltjes gewoon door je filter gaan)

Dan is er nog de optie om 2 pompen in serie te plaatsen.
1 aan en afvoer. Meetbaar meer debiet als met een van de pompen, veel filter oppervlak, dan zou een mechanisch en de tweede biologisch kunnen hoef je alleen het eerste filter te reinigen soms, wel de zwakkere pomp voor de sterkere plaatsen ivm overdruk.

Dan is er nog de optie om 2 pompen in serie te plaatsen.
1 aan en afvoer. Meetbaar meer debiet als met een van de pompen, veel filter oppervlak, dan zou een mechanisch en de tweede biologisch kunnen hoef je alleen het eerste filter te reinigen soms, wel de zwakkere pomp voor de sterkere plaatsen ivm overdruk.

Je bedoelt dat ik de uitgang van filter A met een slang verbind naar de ingang van filter B? Heb ik dan ook meer 'zuigkracht'? En wat als ik twee dezelfde pompen gebruik? Dan heeft het nog steeds nut deze in serie te plaatsen?

Want ik dacht aan vertakken zodat ik twee filterpropellors heb die water binnenzuigen langs één zelfde ingang. Dus 2x zoveel power. Maar met deze in serie te plaatsen krijg ik hetzelfde resultaat en meer filteroppervlak?

Dit kan allemaal prima, maar heb je al een circulatiepompje overwogen? Als je een klein pompje onder in je bak de boel rond laat blazen gaat het vanzelf de aanzuigslang van je filter in. Ben je voor minder dan de helft van de prijs klaar en valt er niet al te veel te verbergen. Zo'n pompje is zeldzaam groter dan je portemonnee.

Ja daar heb ik al naar gekeken en leek ook interessant. Maar volgens mij is mijn huidige filter ook gewoon te zwak voor de huidige bezetting en vissoort. Dus ik wou twee vliegen in één klap slaan (meer filtering + meer stroming door meer aanzuigkracht te creeren) door twee filters te gebruiken.

Als enkel de stroming het probleem was zou ik eerder enkel het circulatiepompje overwegen inderdaad.

Ja van de uitgang van de eerste pomp naar de ingang van de tweede.
En als de eerste maar niet sterker is als de tweede ivm overdruk daar zijn ze niet voor gebouwd.
16476693859391730077621.jpg

Zie ook dat er maar een kort stukje slang van eerste naar de tweede gaat, dat scheelt weerstand.
2 propellers zullen ervoorzorgen dat het water sneller passeert.

Ik vraag me nu wel af.. Als ik een filter met minder debiet als eerste plaats, krijgt het tweede filter dan niet tekort water waardoor die soms "droog" komt (hij zal natuurlijk niet compleet leeg komen te staan)?

Nou als de slangen hetzelfde zijn, dan kun je het zien als weerstandvrijere aanvoer, en de uitvoer zowiezo minder hoeft te trekken.

Maar als je dit nu evt tijdelijk probeert, dan kun je de hoeveelheid waterverplaatsing met een maatbeker en "stopwatch nameten.
Dus als je de eerste pomp uitzet, dus passiefmeten met alleen de tweede en dat meten qua uitstroomhoeveelheid en dan allebei laten draaien .
Meestal zie je op het oog al dat er extra power doorheengaat.
En och een slangkoppeling tussen de 2 pompen maakt het dan af.

Het heeft totaal geen zin om 2 filters in serie te zetten voor meer stroming.

2 pompen in serie geeft niet met flow, maar meer opvoerhoogte.

2 pompen parallel geeft meer flow met dezelfde opvoerhoogte.

Zie ook link van een pompen fabrikant, Grundfos die heeft iedereen in huis!

https://www.grundfos.com/nl/learn/research-and-insights/pumps-in-parallel

Nou als de slangen hetzelfde zijn, dan kun je het zien als weerstandvrijere aanvoer, en de uitvoer zowiezo minder hoeft te trekken.

Maar als je dit nu evt tijdelijk probeert, dan kun je de hoeveelheid waterverplaatsing met een maatbeker en "stopwatch nameten.
Dus als je de eerste pomp uitzet, dus passiefmeten met alleen de tweede en dat meten qua uitstroomhoeveelheid en dan allebei laten draaien .
Meestal zie je op het oog al dat er extra power doorheengaat.
En och een slangkoppeling tussen de 2 pompen maakt het dan af.
Een filter pomp ‘trekt’ niet. Die kan alleen persen! Daarom zuigt die ook niet zelf.

En je 2e stuk is natuurlijk logisch. Alleen vertel je niet, dat 1 enkele filter in zijn eentje al meer flow heeft.
Dan 2 filters aan elkaar met maar 1 pomp in werking.

Dan is het logisch dat als je ze alletwee aanzet er weer meer flow uit komt.
Maar dat is niet meer als 1 filter op zichzelf.

😢helaas verkeerd begrepen.

In de opstelling zoals ik die heb opgetekend, is het heus makkelijk te zien hoor, waterflow bij twee motoren racet door de zelfde slangen.
Zie het wellicht als een extra hulpmoter.
Doch meten blijft weten😍
Zodoende

Pompen in serie plaatsen heeft geen meerwaarde. De pompen kunnen nooit meer water verplaatsen dan dat van het maximale opvoervolume van de sterkste propeller. Als één van de pompen minder sterk is dan de andere zal hij ook sneller slijten, en dat is zelfs bij twee pompen van exact hetzelfde type 100% altijd toepasbaar. Zoals @biljoenblik al aangeeft kunnen ze enkel in serie gebruikt worden om water hoger op te pompen dan normaal, omdat ze beiden maar half zo hoog op hoeven te pompen.

Pompen in parallel kan wel, maar is gelimiteerd aan de maximale hoeveelheid water die de slang kan verwerken. Persoonlijk hou ik hier niet van, omdat elk koppelstuk in je verbinding een verhoogd risico op lekkage heeft. Hier de beste oplossing die ik kan bedenken waar het aantal koppelstukken gelijk is aan het aantal wanneer je de pompen apart zou gebruiken. Alsnog parallel, maar op een manier waar ik persoonlijk tevreden mee zou zijn.

1647687033320.png

Pomp A en pomp B hebben beide een eigen aanzuigslang in beide hoeken van dezelfde zijde voor een gelijkmatige stroming van links/rechts of voor/achter.
De pompen hebben beiden een eigen persslang, die bevestigd zijn aan weerskanten van een spruitpijp met gelijkmatig verspreidde gaten. Deze pijp hang je boven in de bak, direct boven de pompen. (Dan gaat het water rond over het oppervlak van het water en dan omlaag om terug te keren onderaan dezelfde wand.) Begin door 1 gat te boren in het midden van de pijp, en voeg langzaam gaten toe tot je tevreden bent met de druk van het uitkomend water.
Op deze manier, mocht er onverhoopt een probleem met één van de pompen zijn waardoor hij druk verliest zal de ander niet water terug bij hem naar binnen pompen omdat al het water eerst langs de gaten in de pijp moet. Let wel: Ik zou toch voor de zekerheid een terugslagklep aan weerskanten van de spruitpijp plaatsen. Maar ik ben voorzichtig tot het paranoïde toe, dus zal waarschijnlijk niet nodig zijn.

Probeer het zelf maar eens , uit.

K zie de instroompjes op de tekening , practisch lijkt wel een bodemafvoer ofzoiets.
Beetje onderop een bio plaatsen voor 200l dat kan ook natuurlijk.
Kunnen we over opvoervermogen verder,,,,,.
Dacht slechts bij het idee van een elegante oplossing te blijven,

Van opvoerhoogte is praktisch geen sprake bij een gesloten systeem, toch? Betreft volgens mij ongeveer de hoogte van je bak.

Ja. Opvoerhoogte is praktisch een non-issue in aquaria, meer als je water meters omhoog moet pompen.
Het volume is simpelweg de hoeveelheid water.

Heeft het dan nog zin om de in OF uitstroom te kruizen t.b.v. de circulatie van voedingsstoffen etc? Dus links de bak uit en via rechts er in en bij het 2e filter andersom? Anders krijg je een soort van 2 stukken met eigen water in de bak. Snap je?

Nee, ik begrijp niet helemaal wat je probeert te zeggen. Sorry.

Hallo

Voor mijn Aquatlantis Splendid 100 (200l) heb ik de Cleansys Pro 730 filter. Volgens de officiele specificaties filtert deze dus 730l per uur.
Echter merk ik dat de stroming in mijn bak niet zo extreem sterk is. Ik heb bijvoorbeeld zeer veel zweefvuil op mijn bodem zitten, als ik deze naar boven wapper trekt het niet naar mijn filter, maar dwarrelt het gewoon weer naar beneden.

Daarom was ik aan het denken om een tweede filter te nemen. Nogmaals een Cleansys Pro 730. Op die manier zou ik dus 1460l per uur filteren voor een 200l. Is dit een goed idee?

Vervolgens was ik aan het denken hoe ik dit zou aanpakken. Het makkelijkste zou zijn om gewoon de tweede filter in mijn kast te zetten, en gewoon twee in en uitgangen van water te hebben in mijn aquarium. Maar dat lijkt me een beetje een drukke bedoening... Zo twee extra buizen in je aquarium verstoort het zicht een beetje denk ik. Met in en uitgang bedoel ik de buizen die je effectief in je aquarium stopt, en het water opzuigen en uitblazen.

Daarom dacht ik het volgende: Kan ik niet gewoon mijn huidige in- en uitgangen houden, maar deze laten vertakken. En dan dus de beide input-slangen van mijn twee filters op dezelfde input-buis aansluiten, idem voor de output-buizen.

Dit lijkt me een elegante oplossing omdat ik zo niet mijn aquarium-wand volstop met filterbuizen, maar ik wel 2x de filterkracht heb. Wat denken jullie?
Alleerst bij officiële specificaties is er altijd sprake van een bruto debiet. Jouw 730 l/h zullen in de praktijk zo rond de 400 l/h komen. Om het zweefvuil van je bodem te halen, als dit al mogelijk blijkt, zou ik eerder denken aan waterdistributie over de bodem. Dit kan tot in zekere mate maar er moet altijd aan gedacht worden dat planten en decoraties stroom verstorend werken. Je zweefvuil van je bodem halen met je filter zal in de praktijk eigenlijk niet mogelijk blijken, denk ik. Je moet er dus op andere manieren aan werken dat er geen overtollig vuil op de bodem komt en blijft!

Om bodemstroming mogelijk te maken kan je kiezen voor een sparbar over de gehele achterwand. Deze moet dan zo dicht mogelijk onder het wateroppervlak zitten met de gaatjes zo'n 30 graden naar beneden gericht op de voorruit. Hierdoor zal het water via de kaatsing met de voorruit naar beneden worden gedwongen om over de bodem terug naar de achterkant te gaan waar ze weer boven komt voor de volgende duw. Er ontstaat zo een spiraalvormige beweging richting je aanzuiging. In ieder geval is dit een waterdistributie vorm die het best instaat is je bemesting naar elke plek in je bak te brengen. Om bodemvervuiling overal op te laten dwarrelen om door een filter op gezogen te worden zou je m.i. een onwerkbare sterke stroming moeten hebben in je bak.

Ik dacht datie begon over algemeen zweefvuil dat niet gauw weggefilterd wordt.

Misschien een gekke vraag, maar waarom zou je twee filters willen? Als je dan toch iets gaat kopen, is het dan niet handiger om een filter met veel grotere capaciteit aan te schaffen en het oude filter eraf te halen? Al die slangen, koppelstukken Ed. Kosten ook geld. En een boel afstemmen.
Ik zou dan ook een filter overwegen zonder kant en klare cartridges, zodat je zelf kunt kiezen wat erin komt. De keuze van je filtermedia zal je stroming ook nog wat beïnvloeden.

De tips van benvo zijn zeker ook goed om mee te nemen. Dan heb je de basis al goed. Maar het lijkt me dat extra filtercapaciteit nooit kwaad kan. Natuurkntenzij je dan zoveel stroming krijgt dat de vissen continu door de bak dwarrelen. Maar dan moet je het wel heel dol maken.

Misschien een gekke vraag, maar waarom zou je twee filters willen? Als je dan toch iets gaat kopen, is het dan niet handiger om een filter met veel grotere capaciteit aan te schaffen en het oude filter eraf te halen? Al die slangen, koppelstukken Ed. Kosten ook geld. En een boel afstemmen.
Ik zou dan ook een filter overwegen zonder kant en klare cartridges, zodat je zelf kunt kiezen wat erin komt. De keuze van je filtermedia zal je stroming ook nog wat beïnvloeden.

De tips van benvo zijn zeker ook goed om mee te nemen. Dan heb je de basis al goed. Maar het lijkt me dat extra filtercapaciteit nooit kwaad kan. Natuurkntenzij je dan zoveel stroming krijgt dat de vissen continu door de bak dwarrelen. Maar dan moet je het wel heel dol maken.
2 kleinere filters zijn een stuk stiller, als een grote.
Dat zou een goede reden kunnen zijn.

En je kunt het onderhoud om beurten doen. Dat is ook beter voor de stabiliteit.

2 kleinere filters zijn een stuk stiller, als een grote.
Dat zou een goede reden kunnen zijn.

En je kunt het onderhoud om beurten doen. Dat is ook beter voor de stabiliteit.
En als je al één pomp hebt is het goedkoper nog, ook.

Pompen in serie plaatsen heeft geen meerwaarde. De pompen kunnen nooit meer water verplaatsen dan dat van het maximale opvoervolume van de sterkste propeller. Als één van de pompen minder sterk is dan de andere zal hij ook sneller slijten, en dat is zelfs bij twee pompen van exact hetzelfde type 100% altijd toepasbaar. Zoals @biljoenblik al aangeeft kunnen ze enkel in serie gebruikt worden om water hoger op te pompen dan normaal, omdat ze beiden maar half zo hoog op hoeven te pompen.

Pompen in parallel kan wel, maar is gelimiteerd aan de maximale hoeveelheid water die de slang kan verwerken. Persoonlijk hou ik hier niet van, omdat elk koppelstuk in je verbinding een verhoogd risico op lekkage heeft. Hier de beste oplossing die ik kan bedenken waar het aantal koppelstukken gelijk is aan het aantal wanneer je de pompen apart zou gebruiken. Alsnog parallel, maar op een manier waar ik persoonlijk tevreden mee zou zijn.

Bekijk bijlage 341120

Pomp A en pomp B hebben beide een eigen aanzuigslang in beide hoeken van dezelfde zijde voor een gelijkmatige stroming van links/rechts of voor/achter.
De pompen hebben beiden een eigen persslang, die bevestigd zijn aan weerskanten van een spruitpijp met gelijkmatig verspreidde gaten. Deze pijp hang je boven in de bak, direct boven de pompen. (Dan gaat het water rond over het oppervlak van het water en dan omlaag om terug te keren onderaan dezelfde wand.) Begin door 1 gat te boren in het midden van de pijp, en voeg langzaam gaten toe tot je tevreden bent met de druk van het uitkomend water.
Op deze manier, mocht er onverhoopt een probleem met één van de pompen zijn waardoor hij druk verliest zal de ander niet water terug bij hem naar binnen pompen omdat al het water eerst langs de gaten in de pijp moet. Let wel: Ik zou toch voor de zekerheid een terugslagklep aan weerskanten van de spruitpijp plaatsen. Maar ik ben voorzichtig tot het paranoïde toe, dus zal waarschijnlijk niet nodig zijn.

Dus als ik het goed begrijp: Wel twee ingangen, maar slechts één uitgang is het beste?

Omdat ik eendezelfde filter kopen een kleine 100 eur goedkoper uitkomt dan een nieuwe grotere filter te kopen.
Ook merkte ik dat toen ik mijn filter schoonmaakte mijn waterchemie (bacteerien, algen,...) zwaar verstoord geraakte. Ik kreeg een witte waas door de extreme bacteriegroei. Dus volgens mij als ik ze afwisselend schoon kan maken verstoor ik de waterchemie minder.

Dus als ik het goed begrijp: Wel twee ingangen, maar slechts één uitgang is het beste?
Dat hoeft niet persé. Wel kan er een stuk minder mis gaan naargelang je minder koppelingen hebt. Minimaliseren van koppelingen vind IK belangrijk, maar zo is niet iedereen.
Wat ik sowieso zou doen is een dubbele slangkraan tussen de slangen plaatsen, voor het gemak van onderhoud. Maar deze zijn duur, en je zal er vier nodig hebben bij deze opstelling, wat ook weer een boel extra mogelijke lekpunten creëert.

Alles is een afweging.

Ook merkte ik dat toen ik mijn filter schoonmaakte mijn waterchemie (bacteerien, algen,...) zwaar verstoord geraakte. Ik kreeg een witte waas door de extreme bacteriegroei. Dus volgens mij als ik ze afwisselend schoon kan maken verstoor ik de waterchemie minder.
Ja, daar zit wat in. Je zou het oude en het nieuwe filter een tijdje samen moeten laten draaien. Het nieuwe filter wordt dan veel sneller ingedraaid. Daarna bij schoonmaken eigenlijk alleen de boel een beetje spoelen. Niet helemaal steriel maken.
Voor twee filters valt natuurlijk ook wat te zeggen. Het is alleen wat meer gedoe om ze mooi samen te laten werken.

Mocht je het acceptabel vinden om een gebruikt product in te zetten dan kun je een Eheim 600 op marktplaats krijgen voor 120 euro. Zelf was ik erg te spreken over de installationsset inlaat en uitlaat.
Maar goed, elke situatie heeft natuurlijk zijn eigen voordelen en nadelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan