extra led spot voor rode planten of zelf iets maken.

E

EdwinLelystad

Guest
Dag menshu.

Sinds een paar weken heb ik led verlichting in mijn rio180 aquarium.

(zie HIER van welk merk en hoe het gemonteerd is

Nou ben ik opzicht erg tevreden over de verlichting...mijn standaard plantjes doen het goed.

617688pene_0_84_hvpaqua_led.jpg

-Microsorum pteropus Mini (mini javavaren)
-Cabomba
-Cabomba PIAUHYENSIS (bruin/rood)
-LYSIMACHIA NUMMULARIA (penningkruid)
-
De andere weet ik zo de namen niet 123 van.

Alleen merkte ik dat de Cabomba Piauhyensis op bepaalde plekken begon te verslijmen,terwijl aan de andere kant van de bak het wel goed deed.
En de rood achtige kleuren begonnen groener te worden.

Het verslijmen denk ik nu opgelost te hebben door de stroming te veranderen.Ik heb nu een spraybar over de hele achterwand ipv alleen rechts een stukje van 20 cm..Hierdoor wordt de co2 en voedingsstoffen beter verspreid en zie ik de verslijming minder worden.

Het verdwijnen van de rode kleur zal vast door het licht komen.
De bak is nu wel goed verlicht en kleuren komen mooi op (vind ik)

Maar voor moeilijkere planten volstaat dit licht denk ik niet.
En ik wil juist van de plastic rode planten in mijn bak af en echte rode erin hebben.
(plastic was puur om te kijken of ik rood mooi vond, die gaan er zoiezo weer uit)
Dus...om wederom een verhaal wat langer te maken.
Er moet meer licht bij in om rode planten te kunnen houden.

In het midden ligt een stuk hout waar ik juist NIET teveel licht op wil hebben.Dan blijft het een mooi stuk ipv een overbelicht stuk.

Ik ben op zoek gegaan naar SPOTJES die ik dan met een zuignap boven in de bak kan vastzetten aan het glas en dan op de moeilijkere planten kan richten zodat hun meer licht krijgen,zonder de hele bak te overbelichten.
De rio heeft een paar cm bovenaan zitten waar je het glas niet ziet,dus daar kunnen mooi zuignappen weggewerkt worden.

Maar ik kan dus NERGENS 12 volt led spots vinden die
En waterdicht zijn
EN voldoende licht uitstralen
En de juiste kleurenspectrum hebben voor planten
EN die geen �280 per stuk kosten.

Dus ik denk dat ik dat idee moet laten gaan....Al zou het denk ik wel een mooi product wezen...1 spotje wat 1 plant uitlicht en dus meer licht kan geven dan de rest...

Nou is mijn 2e idee om dan zelf iets te maken.
Ik denk dan aan bijvoorbeeld een vierkant aluminium plaatje van zeg 5 bij 5 cm,waar ik 4 losse ledjes op vast maak.
2 van DEZE Cool white Cree XP-G2 R4 ledjes
1 van DEZE rode
1 van DEZE blauwe

Op deze manier zou er boven dat ene plantje dus al minimaal 300 lumen bijkomen...

Al dan niet helemaal waterdicht maken met siliconenkit en dat plaatje met die ledjes dan op 1 of andere manier vastzetten precies boven de planten die extra licht nodig hebben.
Zelf zat ik al te denken aan het drijvend systeem...dan blijven de ledjes ook mooi gekoeld..
Totale kosten zijn dan ongeveer �30 aan ledjes en een waterbestendig plaatje.

Wat is jullie mening hierover??
Heeft het zin om iets te maken waarbij je dus maar 1 spot licht krijgt ipv de hele bak extra te belichten.
En is het nodig om een rode en een blauwe led erbij te plakken of volstaat een rode plant met het extra licht van de witte ledjes??

Ja ja..lastige materie allemaal..
 
Hoi Edwin,

Dat rode planten groen worden komt inderdaad door licht gebrek.

Een stuk van 5x5 cm aluminium is niet voldoende voor 4 cree leds (Of het moet 5 cm dik zijn). 4 Cree Leds verbruiken op 700mA +-8 watt. Wat je beter kan doen is het koellichaam van een computer cpu pakken (zo nodig met ventilator om extra te koelen) Er zijn sprays op de markt om elektronica waterdicht te maken (bv LED Seal). Even 3x inspuiten en klaar.

Ik zal mijn ogen eens open houden voor LED spotjes op 12v.
 
Oh en vergeet geen led driver (of weerstand maar is niet ideaal met zulke vermogens) voor de high power leds, Leds hebben een vaste stroombron nodig:)
 
Hoi Ik denk dat je wel genoeg licht heb , alleen niet de goede kleur licht.
ik heb ook een rio 180 en daar heb ik een led buis bij gezet mijn pagina 24
In mijn bak staan veel rode planten en de kleur van je verlichting is dan wel belangrijk en je planten voeding.

Groet John
 
EdwinLelystad zei:
Wat is jullie mening hierover??

Je hoeft er al niet van uit te gaan dat als groene planten rood worden, ze dit fijn vinden.
Meer licht zijn meestal meer problemen.
Je kan beter wat plantjes zoeken die van nature rood zijn en wat makkelijker te houden.
Als je net een nieuwe verlichting hebt zou ik eerst afwachten wat deze verlichting doet, en welke planten je wel kan houden.
 
@backplay

Planten die van nature rood zijn kunnen ook hun kleur verliezen als er te weinig licht aanwezig is. Rode planten hebben over het algemeen meer licht nodig omdat er minder bladgroen aanwezig is. Een groene plant die een rode gloed krijgt maakt minder bladgroen aan omdat er voldoende licht aanwezig is.
 
Dank voor de reacties weer mensen!!

@geert...een driver heb ik al in mijn systeem zitten..Deze is ook geschikt voor high power leds,
De warmte zat ik inderdaad wel mee te kijken...Ik heb de leverancier van de ledjes al een mail gestuurd hoe heet de ledjes worden als ze op ongeveer 50% branden...Nog geen reactie gehad trouwens.

@ Johnny Boy...
Ik ga zo eens kijken in je rio....
Je kon nog wel eens gelijk hebben betreffende de kleur...ik heb nu white witte leds en een rgb balk erin zitten.
En ben nog op zoek naar de juiste verhouding rood/blauw..Kan maar zo wezen dat ik gewoon te weinig rood geef,of te weinig blauw etc.
Daar ga ik eerst maar eens induiken dan...


@Backplay
Ik denk dat je je 1e zin andersom bedoelde..rood wordt groen....en idd..zodra rode planten dat gaan doen is er iets fout.
Rode plantjes zijn van nature toch altijd rood?? of zie ik nu iets over het hoofd??
En rode planten hebben over het algemeen altijd meer licht nodig dan groene planten toch?
Ja...ik was me al druk aan het inlezen en kwam erachter dat TEVEEl licht vaker voor problemen zorgt.
Dus even een bak licht erbij hangen is mogelijk niet zo slim dan.

Nog maar even wachten dan voor ik ledjes ga bestellen.

Edwin.
 
/www.jbl.de/nl/zoetwater-downloads/show/8879/de-juiste-aquariumverlichting-met-jbl-solar

Kijk een op deze link , dan kan je veel informatie krijgen over planten verlichting
 
Dank je voor de link Johnny Boy.

Ik heb dezelfde folder van jbl thuis liggen en was die al eens aan het lezen.

Met name de werking van licht op planten is leerzaam....

het hele kleurenspectrum verhaal van hun tl buizen etc is niet van toepassing bij mij.
 
Johnny Boy.

Ik had nu even tijd om je gehele fotoalbum door te lezen en daar zag ik dat jij de standaard t5 lampen er nog in hebt zitten en er een ledbuis BIJ hebt gehangen.

Vandaar je reactie dat jij genoeg licht hebt in jouw rio,ik ben namelijk over op 100% led.

Vandaag mail gekregen van de leverancier van de ledchips die ik erin wou gaan zetten als extra verlichting

betreffende mijn vraag over welke samenstelling van leds (wit,blauw,rood) kwam dit antwoord:

"Een plant kan bijna alle soorten licht gebruiken voor fotosynthese. De fotosynthese efficientie voor rood en blauw licht is groter daarom worden deze kleuren vaak extra gebruikt (met minder energie is er meer groei). Wit licht bestaat uit alle kleuren, dus ook rood en blauw. Je kan planten prima alleen verlichten met wit licht (zie tmc/ ada LED ). Een speciale planten LED zal meer groei geven bij hetzelfde wattage dan alleen wit licht. Dus zuiniger in verbruik."............"2 wit, 1 rood, 1 blauw geeft goed planten licht maar is paarsachtig qua kleur, net als tl planten lampen. Hier moet je rekening mee houden."

Betreffende mijn vraag over 4 led chips op 1 stukje metaal kwam dit antwoord:

"5x5cm aluminium is niet genoeg om 4 LEDs te koelen. De aluminium armaturen waar onze LEDs in zitten zijn los te bestellen a ***euro per 50cm.
50cm kan ongeveer 15 watt LED koelen.
Als je dit koellichaam in 2 stukjes zaagd van 13cm kan je per koellichaam 2 LEDs plakken, 2 watt per LED, dan wordt het allemaal niet te lang of te warm. Met 80 graden lensen is er een betere licht bundel te behalen (spot). De zijkant van de koellichamen plak je af met tape. Dan kan je het armatuur vullen met een silicone rubber voor elektronica (kleur maakt niet uit). Het licht van de LED gaat via de lens. Het tape kan er weer af na uitharding.


Als extra informatie kreeg ik nog dat mijn tc420 controller ,vermoedelijk,niet geschikt is voor high power leds:
"De tc420 is een constant voltage controller. Voor high power LEDs heb je een constant current driver nodig. Volgende week krijgen we kleine constant current drivertjes voor *** euro (700mA) binnen. Ik moet even proberen of deze direct op een tc420 kunnen. Anders heb je een extra 12v (1-3 LEDs) of 24v (1-7 LEDs) voeding nodig. Deze kan je op een simpele schakelklok zetten."

En dat laatste is denk ik ook wat GEERT1987 bedoelde.
Ik was van mening dat mijn tc420 ook fungeerde als een driver,sorry..vroeger niet goed opgelet tijdens de electrotechniek les vrees ik.

Al met al is het dus niet een kwestie van eventjes wat ledjes op een plaatje plakken en poef..je hebt een led-spot.

Dan denk ik dat ik eerst maar eens 2 Ludwigia perennis in mijn bak ga zetten ipv die lelijke plastic dingen.
Kijken hoe die reageren op mijn huidige verlichting en dan kan ik altijd nog besluiten om de kleinste kant en klare ledbalk erbij te hangen links en rechts.

*ter informatie: ik heb vandaag ook de Dennerle dosator + V30,S7 planten voeding besteld in Duitsland zodat er een constante voedingsbron afgegeven gaat worden aan de planten.

Mijn bak moet over 5 maanden dusdanig zelfstandig draaien dat ik met een gerust hart 23 dagen mijn westkust usa reis kan maken zonder thuis te komen dat alle planten dood zijn/algen zooi is.
 
Wouw wat een informatie.
Ik heb het een paar keer moeten lezen om het een beetje te begrijpen , ik ben ook geen elektricien hoor.
In je tekst onderin staat dat je nog T5 verlichting heb , vandaar.
Je heb nog een paar maanden om wat uit te proberen.

groet John
 
Dat was ook mijn 1e reactie.. WOW wat een info...
Maar wel netjes van ze.

Tekst onderin is inderdaad fout...excuus..vergeten aan te passen..zal ik snel doen.
 
tc420 controller draait bij mij met high-power leds en een cc driver, wel heb ik tussen de leds en de controller weerstanden geplaatst
 
@ Caddyladdy...ja..ik ben al de hele middag aan het lezen geweest over pwm gestuurde,current drivers,voltage adapters...ik werd er helemaal gek van.

Had BIJNA een 30 cm JMB-BALK WIT-ROOD erbij gehaald gewoon om erbij te hangen aan 1 kant en experimenteren wat het verschil zou zijn tussen de linker en rechterkant van de bak...Maar net voordat ik naar de kassa liep nog even snel op mobiel gelezen en ..ships...High power zou niet kunnen in combi met tc420....Kom ik thuis...lees ik diverse verhalen dat het wel kan...


Ik ben echt even het spoor bijster wat er nu allemaal tussen moet en hoe je dat moet doen en of ik dat uberhaupt zelf kan...en..belangrijkste......of het wel nodig is om meer licht in de bak te zetten.

Zo ziet mijn bak er nu uit met wat nieuwe rode planten centraal en vrij geplaatst.Kijken of ze blijven leven....
823986pene_0_84_nieuwe_beplanting_23415.jpg


Ik merk wel dat ik ,nu ik wat drijfplanten verminderd heb, ineens een explosie van groene alg krijg...Daardoor vermoed ik dat de verlichting prima is,en dat ik ALS DE DONDER extra voedingsstoffen moet gaan toevoegen.
Nu deed ik wekelijks netjes 20 ml profito tijdens de waterwissel maar kan nou niet zeggen dat ik verschil zie of ik het wel of niet doe.

Zaterdag komt mijn Dennerle Dosator binnen..2 stuks..1 voor V30 standaard planten voeding en 1 voor S7..de extra voeding(ff simpel gezegd)
Ja..dit is duurder maar ik ben een lui mens en vergeet wel eens wat..dus lekker makkelijk,elke dag wat druppels automatisch in de bak en hup..plantjes blij.Ook makkelijk voor vakanties etc.


Dus..ledverlichting maar even op een laag pitje gezet( zeg maar 10% intensiteit hahaha)
 
Je kan met een rode lotus kijken of je verlichting goed is.
Groet hij als een bosje laag bij de grond , dan is je verlichting goed
Groeit hij snel met lange stengels naar de oppervlakte , dan is je verlichting niet optimaal
En het is gelijk een mooie rode plant om te hebben als hij het goed doet.
 
Wat zijn je water waardes van je fosfaat en je nitraat ?
 
Morgen (vrijdag....straks dus) ga ik weer water testen met druppeltest...zal de waardes dan hier neerzetten...
 
Johnny..

Jij vroeg om de waterwaardes.
Nou..vandaag even een volledige test gedaan met alle druppeltesten die ik heb (van jbl)

Watertemp..24 graden.
KH-4.5
PH-7.5
GH-10
NH4-<0.05
NO2-0.01
NO3-10
PO4-0.05
FE-0.2
CO2-20 (dennerle co2 set in de bak)

De GH is in 1 week van 6 naar 10 gegaan...das best snel...enige wat ik gedaan heb is nieuwe planten erin gezet(eerst 3 dagen in emmer gehad) en gisteren 18 liter waterverversing.

Ik doe niks aan water verbeteraars etc want het water hier in Lelystad schijnt al prima te zijn voor aquarium.
(heb ik me laten vertellen door diverse winkels en diverse mede aquarianen online.

Elke week gaat er 20 ml profito in de bak thats it.
(dat word vanaf dit weekend dus dennerle planten voeding met dosator)
 
Je fosfaat is te laag , dat is een goede rede waarom je alg krijgt
Fosfaat zit niet in je plantenvoeding , dat moet je apart toe voegen.
je fosfaat kan je het best op 1 zetten .

Hoge nitraat en lage fosfaat = kans op groene alg
Hoge fosfaat en lage nitraat = kans op blauw alg
dat is mijn ervaring
Houd je nitraat op 10 en je fosfaat op 1
Krijg je veel planten dan kan je het wat verhogen.
Maar dan wel alles omhoog , ook je co2

en aan je FE kan je zien of je genoeg planten voeding geeft

Groet John
 
Tja de Lotus vind ik een verhaal op zich.
Ik heb hem ook in de ferplast 100 met 0,44W/L en ook hierbij gaat hij omhoog.
Dit terwijl dit gemiddelde verlichting is waar 9 van de 10 planten genoeg aan hebben.
Je waarden (voeding) zijn niet al te hoog en je moet er rekening mee houden dat wanneer je meer licht gaat gebruiken dit echt te weinig is en je snel algen zal krijgen.
Ik denk dat je beter kan kijken naar planten die gemiddeld licht voldoende vinden, of je moet waarschijnlijk meer voeding gaan doseren en dit op de koop toe willen nemen.

Bij een kh van 4.5 en een ph van 7.5 heb je nagenoeg geen co2 in je bak en echt geen 20mg zoals je aangeeft.
je moet gewoon zorgen dat alle voeding voldoende voorhanden is voor je planten en dat is nu nog niet het geval.
Je mag gerust zoals Johnny al zegt een po4 van 1 of 1,5 hebben hoor.
Ik volg de EI en voeg wekelijks 20mg nitraat toe en 2mg fosfaat en heb 35mg co2 in de bak.
 
EdwinLelystad zei:
*ter informatie: ik heb vandaag ook de Dennerle dosator + V30,S7 planten voeding besteld in Duitsland zodat er een constante voedingsbron afgegeven gaat worden aan de planten.

Het is mij dus al bekend dat door mijn nieuwe verlichting er ook DRINGEND extra voeding toegevoegd moet worden.
Klinkt ook wel logisch..meer licht,meer groeien dus ook meer "brandstof"om te kunnen groeien.

Morgen dus de nieuwe voeding ontvangen en ik heb vandaag al even rond gekeken voor fosfaat toevoegingen.

Wie weet dat ik ooit over ga op EI maar voorlopig wil ik het zo netjes voor elkaar krijgen.
Vind het ook niet erg hoor...om voeding toe te voegen.

Betreft CO2:
Hieronder een "wazige" foto van mijn constante co2 meter.
En er zit sinds 1 week nieuwe vloeistof in dus die zou moeten kloppen.

383259pene_0_84_co2meter.jpg


Daarnaast heb ik de digitale JBL PROSCAN uitgevoerd en die gaf ook 20 aan.

Ik heb altijd al een andere waarde gehad dan de standaard KH/PH tabel.
Maar had ook begrepen dat dat goed mogelijk is ivm in water aanwezige stoffen.
Dat is ook de reden waarom ik een constante langdurige co2 tester aangeschaft heb.
 
Verstandig dat je die JBL co2 test erin hebt hangen hoor.
Ik hoop dat je ooit nog eens op de EI over zal gaan ;)
 
Keek vanmorgen even op de co2 test en zag dus dat er smorgens veel meer co2 in de bak zit.gelig ipv groen.
Logisch want in het donker komt er juist co2 UIT de planten,vandaar dat ik een magneetklep heb.

Betekend dus dat het co2 niveau aardig schommelt wat ook niet goed schijnt te zijn.

Zou het helpen om de co2 wat eerder dicht te zetten??
Ik heb het nu zo ingesteld dat de co2 (magneetklep) dichtgaat,10 minuten voordat de zonsondergang begint.
En de volgende dag 10 minuten voor de zonsopkomst weer opengaat.

zonsopkomst is 11.30 tot 12.00 uur
12 tot 21 is volle verlichting(80%)
21 tot 21.30 is zonsondergang
21.30 tot 22.30 is nachtverlichting (blauw en wit op 5%)
22.30 tot 11.30 alles uit.

Merkte laatst al een keer dat de cabomba zo'n 2,5 uur voordat de lampen uit gaan weer dichtvouwen (de kronen bovenin bedoel ik dan)
Is dat het seintje dat de planten stoppen met co2 opnemen en dat ze in de rust stand gaan?
Want als dat bij alle planten zo is dan heeft het ook geen zin om de co2 aan te laten staan tot de lampen uit gaan.
 
Terug
Bovenaan