Extra (LED) verlichting

F

Fordgek

Guest
In een voorgaand onderwerp vroeg ik jullie een mening over LED verlichting.
Aangezien dit eigenlijk het eindresultaat is (ook al ben ik er nog niet volledig mee klaar), zat ik toch ook wel te denken; Moet ik het nu in mijn vorige bericht zetten, of toch maar een nieuw onderwerp?

Ik heb toch maar besloten voor een nieuw onderwerp, ook omdat ik destijds vroeg naar jullie mening.
Deze foto is zojuist gemaakt, en dit is een beetje het idee dat ik er achter had zitten.

315243fordgek_0_82_wp_000300.jpg


Ik heb er voor gekozen om een RGB LED-strip te plaatsen.
Zelf vind ik het niet zo'n heel slechte keuze, omdat je toch eens kan 'spelen' met kleuren of gewoon wit.

Wat mijn uiteindelijke kleur is, is vol blauw met een vleugje rood (ja het lijkt veel op paars). En daarna is het licht tot het maximale gedimd, wat toch wel tot nachtelijke effecten geeft.

Voor de foto heb ik helaas mijn verlichting tot het maximale moeten zetten, anders was het gewoon ��n zwarte vlek met een rood stipje (afkomstig van een belletjes-vulkaan met een rood LEDje).

Natuurlijk blijft het mijn bak en mijn persoonlijke voorkeur, maar wilde het toch nog even met jullie delen.
 
Netjes! Ben net mijn geautomagiseerde paludarium aan het opstarten (eerste vissen nu erin!) en ik maak ook al jaren gebruik van led verlichting. Ik gebruik 1W luxeon/cree leds als hoofdverlichting gecombineerd met halogenen (ochtend en avond zon) en T5 TLs midden op de dag. De reden om te kiezen voor koud witte leds als hoofdverlichting was een hele duidelijke: Ik heb metingen gedaan rond groei en algengroei onder diverse verlichting (zie Paluweb.nl - Licht tests ).

Verder heb ik twee RGB ledspots (3W elk) die ik gebruik voor nachtverlichting. Daarnaast is er nu voor het eerst een IP-68 RGB ledstrip onder het landgedeelte (onder water dus) die erg lijkt op de jouwe.

Voor nachtlicht stuur ik geen rood en blauw, maar juist blauw en een beetje groen. Hierdoor krijg je licht dat rood mist, wat erg dicht bij "the pale moonlight" komt, VEEL beter als alleen blauw imho. Als het gaat stormen in de bak stuur ik meer groen waardoor je echt een "onweerslucht" krijgt.

Verder heb ik altijd in de nacht een paar random gekozen witte powerLEDs aan staan (van de hoofdverliching) op een laag pitje, die schijnen een heel smalle straal omlaag. Dit laatste is meer omdat mijn vierogen in het vorige paludarium helemaal in de stress gingen als ik langsliep in het donker. Met een "nachtlampje" waren ze veel rustiger. (ja het zijn net kleine kinderen!)

De RGB strip is nieuw voor mij in mijn paludarium, en stuur ik nu nog even niet aan (moet nog eea solderen). Onder water had ik vroeger al losse groen/blauwe leds, en die stuurde ik iha iets blauwer aan (dus veel blauw en maar heel weinig groen). Hierdoor krijg je een beetje dat "duikers gevoel" zeg maar ;)

wat ook een leuke is: Maak een drukknop voor fel rood. Omdat vissen geen rood zien, is dat een perfect "spying light" in het donker. Je ziet alle vissen hangen in de bak, zonder dat ze doorhebben dat ze gezien worden (ze reageren iha echt nul op rood led licht zelfs als je het plots 100% aangooit).

Ik heb op youtube nog een (ja weet het - te lange) video staan met alle lichtmodes die mijn oude paludarium kon weergeven: Youtube filmpje rond paludarium verlichting . Ik zal deze nog wel eens opnieuw opnemen in mijn nieuwe paludarium met het nieuwe lichtspul :)
 
Hallo Easy,
Ik ben een nieuweling wat betreft LED in een aquarium, maar ben blij dat je het netjes vind.

De gebruikte materialen zijn niets meer dan een op afstandsbediende LED-dimmer (was niet mijn voorkeur) en vervelend genoeg zat daar maar liefst 5 meter LED-strip bij (4 meter over). Over de plakrand die er op zit, zal ik maar zwijgen...want het plakt gewoon voor geen meter. Ook niet na goed schoonmaken en droogmaken.
Gelukkig had ik in mijn werkauto nog een rolletje tape liggen, die wel blijft plakken.

Het is kort gezegd gewoon een probeersel met LED. Ik heb daarom ook maar niet gelijk voor enkele honderden euro's aan LED besteed, maar voor 20 euro een setje gekocht bij de Action.
Over het algemeen ben ik wel tevreden, maar is het voor mij nog niet perfect.

Wat betreft de techniek in elektronica; Daar ben ik niet zo goed in. Ik weet wel hoe ik moet solderen etc., maar vraag me niet om een gestuurde regeling. Dat is te hoog gegrepen op mijn kennis op dat gebied.

Anyway, eerst maar eens wennen aan het idee dat er ook LED bij zit. Mocht het aangepast worden, dan hou ik jullie ook op de hoogte
 
In ieder geval goed dat je kijkt naar nieuwe dingen. Plakken en led strips is heel verschillend; ik heb 2x 5 meter in de keuken onder de kastjes zitten, dat plakte als een gek. Andere zijn weer troep. Action is ook wel een heel goedkoop stripje (heb ze ook zien staan).

Ik zou eens experimenteren met de kleur, vooral de combinatie groen/blauw. Daarmee haal je heel realistische "maanlicht kleur". Zitten jouw leds vlak boven het water? Veel mensen vinden het zien van alle LED puntjes hinderlijk. De enige manier om daar echt vanaf te komen is door een richel voor de leds te bouwen zodat je er niet direct inkijkt. Voor een led strip boven water zit je met de inkoppeling in het water, en zou het een experiment zijn om dit effect minimaal te krijgen (tenzij je het zien van de led puntjes zelf geen probleem vind natuurlijk).

Als je de RGB strip zover kunt krijgen dat hij inschakelt op de kleur van je keuze, dan kun je er gewoon een timer aan hangen :)
 
Mijn LEDjes zitten inderdaad net boven het wateroppervlak (onder de lange geul waar de voorschakelblokken in liggen).
Ik heb zelf geen last van de lichtpuntjes, omdat bij mij het water net onder de verstevigingsrand zit (het maximale dus).

Vanavond zal ik eens goed kijken of het blauw/groen mij ook leuk lijkt. Ik zit immers nog in de experimenten-fase ;)

Ik zal vanavond wel een foto plaatsen met de kleuren die je opgaf.
 
haha ja testen in het donker is het beste, zonder restlicht van buitenaf :)

Experimenteren is inderdaad altijd leuk, zeker als je lekker kunt stoeien met kleuren. Of het nu via een afstandsbediening, potmeters of parameters is ;)

Ik ben benieuwd welke combi aan kleuren jij als optimaal gaat vinden!
 
Ik heb nog even wat zitten klooien, maar ik blijf toch bij het blauw/paars achtige licht. Ook omdat dat wat donkerder is, en dus wat "spannender". Hebben de vissen ook een beetje rust
 
Haha prima toch! Iedereen happy, de vissen vast ook zolang er maar niet teveel licht in de nacht is. Ik heb nu al zoveel lol met het blauw/groene licht. Mijn panda's (die er net een paar dagen wonen) gaan net na de schemer in het maanlicht helemaal los! Ik regel de intensiteit van het nachtlicht door een fractie te nemen van de lichtpiek van diezelfde dag. Zou eigenlijk de maan kwartieren moeten berekenen ;)

Zal vanavond toch voor de grap eens blauw-rood proberen. Omdat het k�n! ;)
 
Terug
Bovenaan