Wat is er nieuw

extra stroming

60601

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2016
Ik heb een vision 260 met een intern filter.
Nu heb ik het idee dat alleen de bovenste helft van het water goed in beweging is
omdat de in en uitstroom aan de boven kant zit.
Nu loop ik met het idee om 2 kleine zwarte pompjes te gebruiken om ook de onderste
deel van het water in beweging te krijgen.
Een aan de linkerkant en de andere aan de rechterkant en naar elkaar toe gericht.

Moeten die pompjes 24 uur per dag lopen of alleen als de co2 toevoer loopt?

Laatst bewerkt:
Natuurlijk weet ik niet precies welke mogelijkheden je hebt maar het is vaak een goed idee om de binnenkomende stroom vlak onder het wateroppervlak iets naar beneden te richten. Je kan het dan tegen de tegenoverstaande ruit laten kaatsen waarna de stroming naar beneden gedwongen wordt. Het mooiste zou zijn dat je het ook weer laag bij de bodem kunt oppikken. Overigens is het niet genoeg om het water in "beweging" te krijgen. Twee inlaten tegenover elkaar brengen het water wel in beweging maar er volgt verder niets goeds uit. Beter is het om te zorgen dat je een goede waterdistributie verkrijgt waar elk punt in de bak bereikt wordt met als doel dat meststoffen waaronder CO2 overal bereik hebben.

als je die pompjes nog moet kopen is het aanschaffen van een extern filter misschien een betere oplossing.

Als ik nog een extra filter plaats dan krijg ik bovenin nog meer beweging in het water .
Wat ik graag wil is meer beweging onderin en dat wil ik bereiken met die pompjes.
Of bedoel je dat ik dat filter onderin zet ?

eigenlijk bedoelde ik een extern filter ipv het interne. dus het interne eruit halen.

deze hebben meer kracht om het water goed door de hele bak te verplaatsen.

2 filters is ook zo gek niet hoor.
Heb zelf het binnenfilter niet meer in gebruik van de Vision maar 2 externe.
Ene stroomt van rechtsboven achter/midden naar links en ander van links midden/voor naar rechts.
Staat een mooie rondstroming door heel de bak.
Alleen in mijn geval ivm vissen die graag veel stroming hebben zit er ook nog een extra circulatiepomp in

Als je een potfilter neemt met genoeg capaciteit, dan is eentje voldoende en heb je geen extra pompjes nodig, je plaatst de uitstroom(van de potfilter naar het aquarium) bovenaan in de hoek(bv. de linkse) en je laat de uitstroom net onder het wateroppervlakte naar rechts gaan, in de linker benedenhoek net boven het bodemsubstraat plaats je dan de instroom(naar de potfilter)dus beide boven elkaar.
Je uitstroom(als de potfilter zwaar genoeg is)zal dan tegenover de andere kant aankomen, naar beneden gaan, terug omhoog, weer naar beneden, weer omhoog enz. de stroming komt als een spiraal terug naar de linkse hoek, je zal beneden waarschijnlijk 1 of 2 stilstaande plekjes krijgen, op die plaatsen zal dan het zwaardere vuil blijven liggen, wat het ook weer gemakkelijk maakt om deze op te zuigen bij het water verversen. 🙂

Als je een potfilter neemt met genoeg capaciteit, dan is eentje voldoende en heb je geen extra pompjes nodig, je plaatst de uitstroom(van de potfilter naar het aquarium) bovenaan in de hoek(bv. de linkse) en je laat de uitstroom net onder het wateroppervlakte naar rechts gaan, in de linker benedenhoek net boven het bodemsubstraat plaats je dan de instroom(naar de potfilter)dus beide boven elkaar.
Je uitstroom(als de potfilter zwaar genoeg is)zal dan tegenover de andere kant aankomen, naar beneden gaan, terug omhoog, weer naar beneden, weer omhoog enz. de stroming komt als een spiraal terug naar de linkse hoek, je zal beneden waarschijnlijk 1 of 2 stilstaande plekjes krijgen, op die plaatsen zal dan het zwaardere vuil blijven liggen, wat het ook weer gemakkelijk maakt om deze op te zuigen bij het water verversen. 🙂

Zoals Luc het omschrijft heb ik het ook en ben er erg tevreden over.

zijn uiteraard nog een paar punten om te overwegen om voor extern te gaan:

meer bacterie huishouding dus stabieler aquarium
makkelijker weg te werken, niet meer dat grote lompe zwarte ding in je bak.
makkelijk schoonmaken met meer tijd ertussen dan het interne.

die stromings pompjes kan ook wel. alleen moet je dan wel weer nog 2 van die pompjes weg zien te werken in je aquarium.

Ik denk dat ik toch voor de pompjes ga want het binnen filter is helemaal weg gewerkt in een achter/zijwand en vind ik toch wel wat veiliger
en hij doet het prima en altijd helder water.
En de pompjes kan ik wel kwijt achter de planten.

Maar dan verder moeten ze 24 uur draaien of alleen als er co2 toevoer is ?

Je zou ook gwn het huidige binnenfilter kunnen behouden en de aanzuiging van het externe filter erin kunnen stoppen en je thermostaat etc.

Heb niet aandachtig genoeg gelezen om te weten of het al geopperd is, maar is het een optie om een spraybar te maken over de lengte van de achterwand van je aquarium?
Om zo de stroming wat te verbeteren

Denk niet dat een extra pompje of iets een goede optie gaat zijn, ook omdat je aangeeft je interne filter mooi weg gewerkt hebt..
zo'n pompje zie je altijd namelijk

Maar als antwoord op je vraag:
Tuurlijk zou je de extra pompjes 24/7 kunnen laten draaien

bedankt voor jullie reacties ik ga het een paar maand proberen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan