Extra verlichting inbouwen, zinvol?

Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,362
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Beste allen,

Ik heb een klein 60cm aquariumpje met een pl verlichting van 15watt, kleur 965.

Mijn planten doen het aardig goed, lobelia,valisneria, javavaren, braziliaans klimop, alles zonder problemen.

Echter doen de snelgroeiende plantjes het niet zo goed. Zij groeien de bak letterlijk uit. Limophila sessiflora groeit in een week 30cm hoog, maar nauwelijks met blad, alleen maar hele lange stelen. Behalve bovenin, daar worden de intervallen kleiner n.kleuren de toppen rood. Ze wortelt daarnaast ook nauwelijks meer.

Qua voeding geef ik CO2 met een omgekeerd bakje, ijzertabletten en wat kleibolletjes voor bij de lobelia's.

Nu denk ik dat ik te weinig licht heb in de bak. Momenteel heb ik de verlichting 11 uur aan, maar nu zou ik liever nog een ledstrip(warmwit) erbij hangen en die dan midden op de dag 3 uurtjes extra aan hebben voor betere plantengroei. Zou dit zinvol zijn of krijg ik hier meer kans op algengroei door?

Alvast bedankt,

Kikkervis
 
Ben ik mee eens, maar om de 10/12cm steel een blad is niet de goede groei naar mijn weten ;p
 
Het verschil is de efficiëntie en dus de lichtopbrengst.
Een hogere CRI zoals een 900 serie haalt gaat ten koste van de efficiëntie en je wint er niks mee voor je planten.

Persoonlijk zou ik voor een 6500K gaan omdat IK van de wat frissere en wittere kleur hou.
Maar voor je planten maakt het niet super veel uit
 
ik heb gekeken naar de lamp. ik dacht dat het een 965 was, maar ik kan het niet meer vinden. Het is een ciano 15watt pl 6500k.
Gezien het wel een lamp is speciaal voor aquaria a ik er dan van uit dat het wel een 865 moet zijn.

zou een extra daglicht lamp nog zinvol zijn? of zou het dan een overkill worden aan licht?
 
Wat is het voordeel van een 840/65 boven een 940/65?

En welk licht hebben planten meer aan 4000kelvin of 6500kelvin?
Gemiddeld hebben planten wat meer aan rood licht dan aan blauw. 4000 Kelvin bevat meer rood maar het licht is ietwat geliger, beter nog, wat meer warm/wit van kleur. 6500 Kelvin bevat meer blauw en zal uiteindelijk resulteren in koelwit. Vaak worden beide kleuren daarom gecombineerd dus 840 en 865. Of ook wel 835 en 865. Op een kleine bak wordt dat wat moeilijker en zal je moeten kiezen naar smaak.
 
Terug
Bovenaan