Wat is er nieuw

Extreem lage GH door waterontharder - waterwaardes sluierstaarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter FemkeNikita
  • Startdatum Startdatum
F

FemkeNikita

Guest
Dag allemaal,

Vandaag kwam mijn testsetje van Colombo binnen. Sinds vorige week zaterdag heb ik 4 sluierstaarten opgevangen die in een kleine kom zaten. Ik ben een beginnend aquariaan en lees me zo goed mogelijk in.

De vissen zitten per paartje in een speciekuip van 65 liter met wat plantjes en een klein filter. Ik ververs elke dag zo'n 50% van het water ivm vervuiling. Ik had al een nitriet testsetje en ik testte elke dag op nitriet, dat gaat goed.

Nu heb ik dus een waterontharder, maar heb ik met mijn stomme hoofd niet gedacht aan de hardheid van het water. Arme visjes. Ik heb beide bakken getest en ook mijn kraanwater, dit zijn de waardes:

Moortjes

PH 8-8,5
KH 11
GH 1-2
NH3 0,5 mg/l
NO2 0-0,5 mg/l
NO3 10 mg/l
PO4 0,5 mg/l

Goudjes

PH 8
KH 11
GH 1-2
NH3 0-0,5 mg/l
NO2 0-0,5 mg/l
NO3 10
PO4 0,5

Kraanwater met waterontharder

GH 1
KH 11
PH 7,5-8,0

De ammoniak is te hoog dus ik ga straks ook 75% verversen, zou dat genoeg zijn? Maar ik heb 1 vraag. Die GH moet omhoog en ik heb de bypass van de waterontharder gevonden. Zonder dat ding zijn dit de waterwaardes:

Kraanwater zonder waterontharder
GH 6
KH 12
PH 7,5

Kan ik ivm de ammoniak waardes zoveel water verversen? Want de GH zal ineens stijgen natuurlijk. En mochten er nog andere waardes opvallen dan hoor ik het graag. Ik moet nog veel leren over waterchemie.

Oja, volgende week ga ik een Rio 240liter opstarten met een JBL 1501 dus ze komen uiteindelijk in een mooie bak.

Water voor ontharder waarvan de Kh hoger is dan de Gh, dat lijkt me niet te kloppen.

Hmm oké.. Ik heb het meerdere keren gemeten. De GH is duidelijk 1 want al na 1 druppel wordt de paarse vloeistof blauw. En de vloeistof van de KH wordt pas geel na 11-12 druppels..

Hmm oké.. Ik heb het meerdere keren gemeten. De GH is duidelijk 1 want al na 1 druppel wordt de paarse vloeistof blauw. En de vloeistof van de KH wordt pas geel na 11-12 druppels..
Na de ontharder ja, dat is altijd zo. Maar voor de ontharder is de Gh in alle gevallen die ik ken, hoger dan de Kh.

Ah oké dankjewel. Hmm wat gek dan ja.

Kan ik zonder problemen wel gewoon verversen met de hogere GH?

Ik zou het gewoon doen. Ware het nu de Kh die zoveel zou stijgen, dan zou ik veel voorzichtiger te werk gaan.
Wat ik wel zou doen is het verse water er niet ineens inkappen maar met een slangetje er rustig in laten lopen.

Oke, heel erg bedankt! Dan kunnen ze inderdaad rustig wennen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan