Extreme waas


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
721
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Liefhebbers,
Vanuit het niets ontstaat er een erg witte waas in het aquarium. Het enige dat ik me kan bedenken dat het komt door de nieuwe plantjes.
Vandaag even het water ververst en een Eden 501 (300L/u) er op gezet. Het water is inmiddels beter, maar lijkt toch wat wittig. Iemand een idee wat te doen? Water ook ververst btw.
(Foto komt, maar de telefoon loopt vast als ik wil uploaden )
 
IMG_20191212_155113.jpg
 
Hoe lang draait deze bak nu? is die toevallig net opgestart?
 
Filter draaide al zeker een maand en de bodem sinds anderhalve week uit m'n hoofd. Plantjes gisteren toegevoegd. Waterwaarden zijn goed verder. Voor vandaag was het water kristal helder.
 
Toch wel vreemd dan, dan zou ik bacteriebloei haast uitsluiten....

Even voor de zekerheid: gister heb je plantjes geplaatst en was daarna niks aan de hand.
vandaag kijk je in de bak en is die wazig?
 
Ik heb dit ooit eens gehad en de beste oplossing was een uv filter.
 
Je bent met planten en de bodem bezig geweest en er zit net een Betta in dus dat geeft allemaal wat extra organische belasting wat volgens mij deze lichte waas veroorzaakt.
 
Toch wel vreemd dan, dan zou ik bacteriebloei haast uitsluiten....

Even voor de zekerheid: gister heb je plantjes geplaatst en was daarna niks aan de hand.
vandaag kijk je in de bak en is die wazig?
Ja
 
De filter draaide net een maand dus is wellicht net ingedraaid maar ja je bodem niet en dat kan denk ik toch de nodige invloed hebben icm de nieuwe bewoner
 
Filter draaide al zeker een maand en de bodem sinds anderhalve week uit m'n hoofd. Plantjes gisteren toegevoegd. Waterwaarden zijn goed verder. Voor vandaag was het water kristal helder.

Dus de bak draaid compleet dus eigenlijk nog maar 1,5 dag???

JA dan krijg je problemen.

Even ter algemene info.

Een filter op een lege bak zonder bodem en planten laten draaien, heeft eigenlijk totaal geen zin. Kun je net zo goed een emmer water alvast 3 weken klaar zetten.
 
DIt lijkt mij ook gewoon bacterienbloei inderdaad. Begrijp niet zo goed waarom er alweer een nieuwe betta is toegevoegd zonder fatsoenlijk in te draaien. Na het overhoop halen, nieuwe boden, nieuwe plantjes heeft een aquarium gewoon weer indraai tijd nodig. Helemaal als je filter ook nog maar 'jong' is. Uiteindelijk alleen maar meer werk voor jezelf en wellicht zelfs schadelijk voor de vis.

Even ter algemene info.

Een filter op een lege bak zonder bodem en planten laten draaien, heeft eigenlijk totaal geen zin. Kun je net zo goed een emmer water alvast 3 weken klaar zetten.
Niet helemaal mee eens. Eigenlijk is dit juist de beste manier van indraaien al zou ik ideaal gezien wel al substraat toevoegen. Natuurlijk moet je wel zorgen voor een ammonia bron (en daar gaat het meestal fout) maar op deze manier laat je dus de biofilm voornamelijk in je filter ontstaan. Normaal gezien competeren plantjes (voor de ammonia) juist met de bacterieopbouwen daar heb je op deze manier geen last van. Met planten indraaien is het altijd maar de vraag of je echt ingedraaid bent en of niet de plantjes al je ammonia gewoon gebruikt hebben. Maar goed dat is wellicht wat te uitgebreid voor dit topic, wilde het toch even gezegd hebben.
 
Heb ik weer wat geleerd. Ik dacht dat een ingedraaid filter voldoende was.
 
Heb ik weer wat geleerd. Ik dacht dat een ingedraaid filter voldoende was.
Dat helpt; omdat er dan al bacteriën aanwezig zijn in je filter. Die zijn er echter nog niet in je aquarium, dus je aquarium moet gewoon nog opstarten en je filter moet mee indraaien op de waarden van je nieuwe bak.
 
Heb ik weer wat geleerd. Ik dacht dat een ingedraaid filter voldoende was.
Soms kan dat genoeg zijn als de filter groot genoeg is en voldoende bacterien bevat. Het hangt dus van meerdere omstandigheden af. Ik heb op de meterbak destijds 2x de bodem vervangen zonder problemen maar goed daar zat een groot ingedraaid buitenfilter op.
 
om eerlijk te zijn heb ik niet super lang geleden een superfish zen 30 gekocht en een ingedraaide filter erin. met dag erna een betta overgezet. geen waas geen piek geen niks.
maar ja. draait nu 1,5 maand.

wel keurig wekelijks 50% verversen. dus zou wellicht daar mee te maken hebben
 
Ik denk dat het rommelen in en met de bodem ook extra belasting is geweest en dat kan ook meespelen. Het is altijd lastig om te bepalen wat er nu ten grondslag aan heeft gelegen maar duidelijk is dat er teveel vervuiling aan organische stoffen is tov de hoeveelheid nitrificerende bacterien.
 

Terug
Bovenaan