Eyecatcher


TeunS

Active member
Lid geworden
4 januari 2022
Berichten
31
Leeftijd
40
Op dit moment heb ik een prachtige, goed florerende kolonie Crystal Red garnalen in mijn 350 liter bak. Regelmatig kan ik weer flink wat jongen uitvangen en verkopen.

Naast de garnalen heb ik een flinke school van ca. 100 Rasbora Brigittae. Prachtig gezicht en mooie balans zo in de bak.

Verder geen andere bewoners (alleen een verdwaalde Pinokkio garnaal).

Stel dat ik een wat forsere of bijzonder eye catcher erin wil: wat zouden jullie als kenners mij adviseren?

Zelf zat ik te denken aan of een Diamantgoerami man en aantal vrouwen (zelfde biotoop als de Brigittae) of een bijzonder mooie Betta.

Bij zeker de laatste weet ik dat ik risico kan lopen dat mn Crystal Red kolonie het niet fijn gaat vinden. En bij de Diamantgoerami ben ik ook benieuwd of dat kan met de Brigittae.

Af en toe een klein garnaaltje minder is voor mij geen probleem, de kolonie is nu (500- 600? garnalen in allerlei formaat van baby tot volwassene).

Ben benieuwd naar jullie ervaren adviezen.
 

Bijlagen

  • IMG20230819213149.jpg
    IMG20230819213149.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 89
Ik zou als ik jou was een paar vissenwinkels langs gaan. Er gaat niets boven lekker de bakken in turen, kijken wat er allemaal voor soorten zijn en hoe dat in het echt er uit ziet. Ik weet eigenlijk zeker dat je dan de perfecte eyecatcher voor jezelf kan vinden. Want iedereen heeft een andere smaak.

Iets wat vaak opvalt zijn grote vissen, kleurrijke vissen scholen vissen en actieve vissen. Alle vissen die hier tussen vallen zou je als eye catcher kunnen beschouwen. Ligt er natuurlijk aan wie zn eyes gecatched moet worden. Die van je zelf of die van mensen waaraan je de mooie bak gaat showen 😄
 
Bij zeker de laatste weet ik dat ik risico kan lopen dat mn Crystal Red kolonie het niet fijn gaat vinden. En bij de Diamantgoerami ben ik ook benieuwd of dat kan met de Brigittae.
Ik denk inderdaad dat je met grotere vissen veel kleine garnaaltjes zal verliezen en al helemaal met een vis zoals de Diamantgourami.
 
Hier is een goerami een 100% no go voor bij garnalen. Honinggoeramies hebben hier 30 garnalen in minden dan een uur gesloopt dus ik denk dat de diamant die nog wat groter is zich wel zal vermaken :rolleyes:
 
Hier is een goerami een 100% no go voor bij garnalen. Honinggoeramies hebben hier 30 garnalen in minden dan een uur gesloopt dus ik denk dat de diamant die nog wat groter is zich wel zal vermaken :rolleyes:
Dankjewel voor jou reactie en de andere reacties. Goeramis lijken dus sowieso af te vallen.

Ben benieuwd of er iemand is die wel ervaring heeft met een Betta in een bak als de mijne met Crystal Red garnalen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou als ik jou was een paar vissenwinkels langs gaan. Er gaat niets boven lekker de bakken in turen, kijken wat er allemaal voor soorten zijn en hoe dat in het echt er uit ziet. Ik weet eigenlijk zeker dat je dan de perfecte eyecatcher voor jezelf kan vinden. Want iedereen heeft een andere smaak.

Iets wat vaak opvalt zijn grote vissen, kleurrijke vissen scholen vissen en actieve vissen. Alle vissen die hier tussen vallen zou je als eye catcher kunnen beschouwen. Ligt er natuurlijk aan wie zn eyes gecatched moet worden. Die van je zelf of die van mensen waaraan je de mooie bak gaat showen 😄
Dankuwel. Goede vraag. Gaat vooral om mn eigen ogen en die van mn gezin. Misschien inderdaad iets specifieker: een iets grotere vis die zowel qua formaat, gedrag en uiterlijk er tussenuit springt.
 
Dankuwel. Goede vraag. Gaat vooral om mn eigen ogen en die van mn gezin. Misschien inderdaad iets specifieker: een iets grotere vis die zowel qua formaat, gedrag en uiterlijk er tussenuit springt.
Het is dat het gezinsvriendelijk moet blijven anders wist ik de perfecte vis voor jou!
Nice To Meet You Call Me GIF by TLC
Attack Piranha GIF by World War Doh

Iets groter kwa formaat, heel anders kwa gedrag en springt er zeker tussen uit 😂
 
Ben benieuwd of er iemand is die wel ervaring heeft met een Betta in een bak als de mijne met Crystal Red garnalen?
Met een Betta ben je ook afhankelijk van het karakter van de vis en je hoort verschillende geluiden maar hier ging het mis in een nano.
 
Ben benieuwd of er iemand is die wel ervaring heeft met een Betta in een bak als de mijne met Crystal Red garnalen?

Ik heb een betta met halfmoon staart. Snel zwemmen en garnaaltjes jagen gaat lastig maar ik heb er 1,5jaar geleden eens 30 donkergrijze met beetje rood tintje toegevoegd. Na een half jaar waren alle kleurrijke wel opgeten en merkte je dat de jongen steeds lichter werden (natuurlijke selectie lijkt mij). Inmiddels zie ik helemaal geen garnaaltjes meer. Mijn bakje is overigens zeer dicht beplant en helemaal vol met takken dus genoeg verstopmogelijkheden voor de garnaaltjes.

Met een betta met een kleinere staart denk ik dat als hij garnaaltjes wil eten dat hij ze dan makkelijk allemaal op eet.
 
Ik denk dat het een lastige zoektocht wordt. Zo gauw een vis groot genoeg is om een garnaal op kan eten, zal hij dat niet laten.
 
Thnx voor jullie reacties!!! Soms hoop / wens je dat er toch een ander mogelijk antwoord is. Maar als ik zo de reacties lees kan ik beter verstandig zijn en laten zoals het nu is.

Misschien nog wel een andere bak aanschaffen en inrichten voor wat gemengde of groter gezelschap.

Fijn in ieder geval om jullie professionele advies te krijgen. Bedankt👍
 
misschien een Dario dario - bengaalsvuurtje of Black Tiger Dario iets voor jou? ze lusten ook wel af en toe een garnaaltje maar bij mij zie ik ze geen garnalen eten namelijk. gaan goed bij kleinere visjes vermoed ik ook

 
misschien een Dario dario - bengaalsvuurtje of Black Tiger Dario iets voor jou? ze lusten ook wel af en toe een garnaaltje maar bij mij zie ik ze geen garnalen eten namelijk. gaan goed bij kleinere visjes vermoed ik ook

Nog bedankt voor deze reactie.
Inmiddels de bak wat veranderd en de kolonie bestaat nu uit ca. 300 Crystal Red garnalen.
Vorig jaar heel veel verkocht, nu wat meer naar een gezelschap aquarium met het risico dat de garnalenkolonie wat minder snel zal groeien.

Momenteel zitten er al bij:
*) Schooltje van 20 Rasbora Galaxy (7 m / 13 v)
*) CPO kreeftjes: 1m / 2v

Wil het graag nog uitbreiden met:
Schooltje Epiplatys Annulatus
Schooltje Otocinclus Vitatus

Dario Dario heb ik ook nog wel naar gekeken maar weet niet hoe die gaan met de Galaxys en de Crystal Reds.

Iemand van jullie idee of uitbreiding met bovenstaande schooltjes problemen op gaa leveren? En hoe groot zouden schooltjes kunnen zijn?
 
Hierbij ook nog foto met de nieuwe inrichting.
150 cm. Aquarium met bruto 450 liter inhoud.
IMG20240204165655.jpg
 
Verandering is vorige week gedaan, dus best was nieuws qua inrichting en beplanting.
 
Nog bedankt voor deze reactie.
Inmiddels de bak wat veranderd en de kolonie bestaat nu uit ca. 300 Crystal Red garnalen.
Vorig jaar heel veel verkocht, nu wat meer naar een gezelschap aquarium met het risico dat de garnalenkolonie wat minder snel zal groeien.

Momenteel zitten er al bij:
*) Schooltje van 20 Rasbora Galaxy (7 m / 13 v)
*) CPO kreeftjes: 1m / 2v

Wil het graag nog uitbreiden met:
Schooltje Epiplatys Annulatus
Schooltje Otocinclus Vitatus

Dario Dario heb ik ook nog wel naar gekeken maar weet niet hoe die gaan met de Galaxys en de Crystal Reds.

Iemand van jullie idee of uitbreiding met bovenstaande schooltjes problemen op gaa leveren? En hoe groot zouden schooltjes kunnen zijn?

Dario Dario, zal af en toe wel een garnaal kunnen snoepen maar dat zal elke vis wel kunnen doen.
Ik zelf heb black Tiger. Deze is totaal niet aggressief maar andere soorten toe. Af en toe een garnaal dat kan wel

Ik denk persoonlijk dat een bovenstaande schooltjes geen problemen zou opleveren.
Otocinclus Vitatus ziet wel dat er al genoeg alg is voor deze visjes. Anders zullen ze snel sterven van de honger.

Epiplatys Annulatus. Als ik het goed herinner en juist ben heeft deze soort zacht water nodig. (Zeg maar als ik verkeerd ben)
 
E. annulatus wil graag wat zachter, zuurder water, net iets onder neutraal zeg maar.
 
Laat het ff zien dan.hoe het nu is.
Nu ziet het er dus zo uit, tot vorige week zag het er ongeveer uit zoals op de foto aan het begin van dit topic.
 

Bijlagen

  • IMG20240204205952.jpg
    IMG20240204205952.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 24
  • IMG20240204210009.jpg
    IMG20240204210009.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 26
Dario Dario, zal af en toe wel een garnaal kunnen snoepen maar dat zal elke vis wel kunnen doen.
Ik zelf heb black Tiger. Deze is totaal niet aggressief maar andere soorten toe. Af en toe een garnaal dat kan wel

Ik denk persoonlijk dat een bovenstaande schooltjes geen problemen zou opleveren.
Otocinclus Vitatus ziet wel dat er al genoeg alg is voor deze visjes. Anders zullen ze snel sterven van de honger.

Epiplatys Annulatus. Als ik het goed herinner en juist ben heeft deze soort zacht water nodig. (Zeg maar als ik verkeerd ben)
Bewust inderdaad bij het omzetten de achterwand niet helemaal schoongemaakt 🙈 beetje met in het achterhoofd dat dit voor de Otocinclus ideaal zal zijn.

En ik ga toch nog eens over de Dario Dario nadenken.
 

Terug
Bovenaan